شناسهٔ خبر: 40594 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

وضعیت فعلی حاشیه‌نشینان سیستان و بلوچستان نتیجه بی‌توجهی به حقوق شهروندی در گذشته است/ ضرورت تهیه طرح جامع روستایی در استان/ تعیین تکلیف ۲۱۸ هزار هکتار از اراضی استان در سال‌های اخیر

جلسه استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان تهیه طرح جامع روستایی را یک ضرورت برای استان اعلام کرد و گفت: گسترش حاشیه‌نشینی تهدیدی جدی برای استان محسوب می‌شود به همین دلیل باید با جانمایی مناسب و تهیه طرحی جامع برای روستاها از بروز این امر جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ضمن اشاره به این نکته که وضعیت حاشیه‌نشینان امروز این استان نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولین به حقوق شهروندی در دوره‌های گذشته است گفت: ما امروز سعی کردیم تا حس مسئولیت نسبت به رسیدگی به این مناطق را در تمامی مدیران استانی خود ایجاد و ضرورت رفع مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای استان را بر همگان آشکار کنیم.

اوسط هاشمی در این‌باره ادامه داد: خوشبختانه پس از برگزاری جلسات متعدد در این خصوص در شورای اجتماعی نشانه‌های مثبتی در نوع اقدامات وزارت‌خانه‌ها جهت رسیدگی به بحران حاشیه‌نشینی اتفاق افتاده که جای امیدواری دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان نقش‌آفرینی برای تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها را اقدام مؤثری در حوزه رسیدگی به این بحران دانست و افزود: در این مدت توانستیم با اعمال قانون تا حد زیادی از بروز تخلفات گوناکون در حاشیه شهرها جلوگیری کرده و نزدیک به ۲۱۸ هزار هکتار از اراضی استان را تعیین تکلیف کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت سخت زندگی در روستاهای استان نیز بیان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در روستاهای سیستان و بلوچستان ساکن هستند که با توجه به شرایط دشوار امرار معاش به شدت نگران کاهش آن هستیم.

وی در ادامه سخنان خود تهیه طرح جامع روستایی را یک ضرورت برای استان اعلام کرد و گفت: گسترش حاشیه‌نشینی تهدیدی جدی برای استان محسوب می‌شود به همین دلیل باید با جانمایی مناسب و تهیه طرحی جامع برای روستاها از بروز این امر جلوگیری کنیم.

به گفته اوسط هاشمی بازدارندگی مهاجرت مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی برای استان به شمار می‌رود که در صورت تحقق باعث ثابت ماندن شاخص‌ها و امار سکونتگاه‌ها در این منطقه می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان با بیان این مطلب که باید با ایجاد محرک  و الگوسازی در مناطق حاشیه‌نشین در این نواحی ایجاد انگیزه کنیم گفت: از دولت خواهش داریم تا ضمن توجه بیشتر به استان‌های محروم به احیا و بازآفرینی محلات ناکارآمد در سطح کشور کمک کند.

توجه ویژه دولت یازدهم به حاشیه‌نشینان

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این جلسه اعلام کرد: با توجه به گزارش‌ و اطلاعات موجود می‌توانیم بگوییم که توجه ویژه و بزرگی از سوی دولت یازدهم به حاشیه‌نشینان شده است.

ایزدی در ادامه اقدامات انجام شده در این حوزه در استان سیستان و بلوچستان را نمونه‌ای بارز از توجه دولت به این نواحی دانست و افزود: از استاندار خواهش داریم که در آینده نیز این روند از سوی تمامی دستگاه‌ها در استان ادامه پیدا کند چراکه بنا به تجربه حاصل شده این روش موفقیت‌آمیز بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مدت موفق شدیم تا با کمک سایر دستگاه‌ها ضمن تعیین ابزارهای مالی و اختصاصی در این حوزه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را نیز به این حوزه اختصاص دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان سیستان و بلوچستان را در اولویت برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه بازآفرینی بافت حاشیه‌ای اعلام کرد و گفت: اساس رویکرد ما در این دوره مبنی بر مشارکت مردمی و کمک گرفتن از سازمان‌های مردم نهاد است که امید داریم همانند سابق نتیجه بخش و موفقیت‌امیز ادامه پیدا کند./

نظر شما