شناسهٔ خبر: 40676 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان کرمانشاه مطرح شد:

جلب اعتماد مردم و فرهنگ سازی؛ بهترین مسیر برای ارتقاء وضعیت بافت‌های فرسوده

مسعود شریفی قائم مقام استاندار در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تأکید کرد: هیچکس شهروند درجه دو نیست و همه شهروندان می بایست به یک انداره از مواهب زندگی شهری برخوردار باشندو آنچه مسلم است جلب اعتماد مردم، فرهنگ سازی و جلب مشارکت ساکنین بهترین مسیر برای ارتقاء وضعیت این بافت ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهر سازی استان کرمانشاه، مهندس شریفی در نشست مذکور ضمن اشاره به پیشینه و سابقه شکل گیری بافت های فرسوده و ناکارآمد استان و اقدامات انجام شده در این حوز اظهار کرد: استان کرمانشاه از استان های پیشگام و پیشرو در حوزه توجه و اقدام در بافت های ناکارآمد بوده بطوریکه همزمان با برنامه دوم توسعه و با توجه موضعی به بافت های کهن در سطح کشور، اقدامات گسترده ای در این مهم به انجام رسیده است.

شریفی مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان افزود: ابتدای دهه ۸۰ و در برنامه اصلاحات بخش مسکن نیز تجارب ارزشمندی در حوزه توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی در استان کرمانشاه حاصل شده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی همچنین به فعالیت های ستاد بازآفرینی شهری پایدار در شهرستان ها و استان ها اشاره کرد و گفت: برگزاری حدود ۴۰ ستاد شهرستانی و استانی نشان دهنده عزم جدی مدیران و مسئولین استان جهت اقدام در بافت های فرسوده و ناکارآمد می باشد.

در این نشست، مهندس نیک کردار معاون امور عمرانی استانداری و قائم مقام استاندار در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان به برخی مشکلات ویژ استان اشاره نموده و عواملی همچون هشت سال جنگ تحمیلی و خشکسالی را از علل عمده بهم خوردن سیر طبیعی مهاجرت و گسست سلسله مراتب شهری عنوان نمود.

 وی تصریح کرد: بعد از شهر کرمانشاه که حدود یک میلیون جمعیت دارد اسلام آباد غرب با یک صد هزار جمعیت و چند شهر با حدود پنجاه هزار جمعیت قرار دارند که این مساله زمینه ساز گسترش پدیده حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی گردیده است.

 قائم مقام استاندار در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تأکید کرد:هیچکس شهروند درجه دو نیست و همه شهروندان می بایست به یک انداره از مواهب زندگی شهری برخوردار باشندو آنچه مسلم است جلب اعتماد مردم، فرهنگ سازی و جلب مشارکت ساکنین بهترین مسیر برای ارتقاء وضعیت این بافت ها خواهد بود.

گفتنی است، دراولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، دکتر واعظ مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور هم حضور داشت.

دکتر واعظ مهدوی با اشاره به اینکه در بازآفرینی، مردم و ساکنین محور اقدامات هستند، بر نقش سازمان های مردم نهاد در این راستا تاکید کرد و گفت: در ساختار فعلی ستادهای بازآفرینی، اقدامات می بایستی در چهار بخش بطور همزمان انجام گیرد:

  1.  پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد با توجه ویژه به روستاها که این موضوع در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است.
  2. اقدامات کالبدی بویژه از بعد اجتماعی. ارتقاء وضعیت زیرساخت ها و امور زیربنایی
  3. اقدامات توانمندسازی نظیر ایجاد اشتغال خرد و مشاغل خانگی
  4. حفظ افراد در معرض آسیب های اجتماعی و بازتوانی افراد آسیب دیده.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشوردر ادامه وظیفه اصلی ستادها را احصاء فهرست اولویت ها دانست تا اعتبارات استانی و توازن منطقه ای بتواند آنها را پوشش دهند.

وی در پایان، با بیان اینکه در توزیع اعتبارات می بایست توجه ویژه ای به بافت های ناکارآمد و حاشیه نشینی نمود بر انجام کامل وظیفه دولت در این بافت ها تاکید کرد.

نظر شما