شناسهٔ خبر: 40718 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه فاز اول تائيد تخلفات استانی سامانه‌های هوشمند:

واگذاری اطلاعات دوربین‌های ثبت تخلف به پلیس راه استان‌ها برای مدیریت بهینه/ تأکید بر اهمیت نگهداری از ابنیه جاده‌ای به‌عنوان سرمایه‌های ملی

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بعد از تجهیز محورهای شریانی کشور به سامانه‌های ثبت تخلفات هوشمند جاده‌ای، به‌منظور مدیریت بهینه مقرر شد کار پایش و اعمال قانون به استان‌ها واگذار شود و پلیس‌راه هر استان بتواند اطلاعات مربوط به تخلفات ثبت‌شده در استان را رصد نموده و اقدامات لازم را به‌صورت استانی انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با حضور معاون وزير راه و شهرسازی، فرمانده پلیس‌راه كشور، مسئولين و دست‌اندرکاران « فاز اول تائيد تخلفات استاني سامانه‌های هوشمند جاده‌ای» در محل قرارگاه پلیس‌راه البرز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با اشاره به نتایج و سابقه اجرای سامانه‌های هوشمند در کشور که با تلاش و همت متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاران داخل كشور در حال اجرا است اظهار داشت: بعد از تجهیز محورهای شریانی کشور به سامانه‌های ثبت تخلفات هوشمند جاده‌ای که از سال گذشته آغازشده بود، کل اطلاعات ثبت‌شده از این سیستم‌ها به‌صورت متمرکز در شهرک آزمایش جمع‌آوری، پایش و اعمال قانون می‌شود که به‌منظور مدیریت بهینه، مقرر شد این کار به استان‌ها واگذار شود و پلیس‌راه هر استان بتواند اطلاعات مربوط به تخلفات ثبت‌شده در استان را رصد نموده و اقدامات لازم را به‌صورت استانی انجام دهد که در این راستا  در استان البرز به‌عنوان استان پایلوت طرح، از روز جاری این اقدامات از سوی پلیس‌راه استان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته  ۶۰۰ سامانه ثبت تخلف عبور و مرور در جاده‌های شریانی نصب‌شده و در سال جاری نیز ۶۰۰ سامانه دیگر نصب خواهد شد، افزود: گسترش استفاده از فنّاوری‌های حمل‌ونقل هوشمند که با تعامل و همکاری مناسب بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  و پلیس‌راه کشور تاكنون انجام‌شده و ادامه خواهد داشت، تأثیر مثبتی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفرهای هم‌وطنان داشته است که بررسی روند نزولی تصادفات رانندگی در سطح جاده‌های کشور گویای این امر است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، ضمن تأکید بر اهمیت نگهداری از ابنیه جاده‌ای به‌عنوان سرمایه‌های ملی، از به‌کارگیری ۶۵ سامانه توزین در حین حرکت در جاده‌های کشور خبر داد و افزود: به‌منظور مدیریت بهتر جابجایی استاندارد بار و جلوگیری از حمل بارمحوری غیرمجاز و با تناژ غیرمعمول در جاده‌ها که منجر به آسیب جدی  و تخریب راه‌ها می‌شود، ۶۵ سامانه توزین در حال حرکت نصب است و  تعداد این سامانه‌ها در کشور به ۱۰۰ سامانه افزایش می‌یابد تا به‌محض اطلاع از حمل بار اضافی توسط ناوگان باری جاده‌ای، از تردد آن در جاده‌ها جلوگیری اعمال قانون شود.

بر اساس این گزارش سردار محمدحسین حمیدی فرمانده پلیس‌راه کشور نیز در این مراسم به نقش سامانه‌های هوشمند در بهبود شرایط ترافیكی جاده‌ها اشاره کرد و از کاهش تلفات جاده‌ای در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر به‌صورت متوالی، آمار تلفات جاده‌ای در کشور رو به کاهش گذاشته و این موضوع متأثر از عزم و همت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه کشور است. انعقاد و اجرای چند تفاهم‌نامه فی‌مابین این دو سازمان و ارگان  نیز نقش مؤثری در کاهش آمار تلفات جاده‌ای کشور داشت.

وی در خصوص طرح نوروزی امسال نیز توضیح داد: نوروز ۹۶ نیز برخلاف پیش‌بینی احتمال افزایش آمار تلفات جاده‌ای به دلیل افزایش سفرهای جاده‌ای و وضعیت جوی، لیكن با همکاری جدی مردم عزیز و رانندگان و با استفاده از سامانه‌های هوشمند اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت و از شدت حوادث و آمار تلفات کاسته شد. بر این اساس باید از سامانه‌ها به‌صورت گسترده استفاده و بهره‌برداری کرد.

سردار حمیدی ابراز امیدواری کرد: با هم‌افزایی موجود بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور ناجا و دیگر دست‌اندرکاران این طرح، موانع به‌سرعت مرتفع و این‌گونه سامانه‌ها با سرعت بالاتری در جاده‌های کشور توسعه پیدا کنند و با استفاده از سامانه‌های هوشمند، تلفات جاده‌ای کشور به حداقل ممکن تقلیل پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که در ابتدای اجرا امکان ارسال اطلاعات به قرارگاه‌های استان‌ها و پاسگاه‌های پلیس‌راه وجود نداشت، جهت رفع این نقص تغییراتی در نرم‌افزارها صورت گرفت تا امروز جهت تست و انجام طرح پایلوت در استان البرز به اجرا گذاشته شد و به‌زودی و بعد از اتمام دوره آزمایشی در این استان در دیگر استان‌ها اجرا خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: علی‌اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این مراسم به فرآیند سامانه‌های هوشمند ثبت و تائید تخلفات جاده‌ای اشاره کرد و در خصوص اهمیت این طرح افزود: در چهارچوب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در سال ۹۲ بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راهور ناجا مقرر شد موضوع توسعه سامانه‌های ITS به‌صورت جدی با تعامل دو دستگاه در دستور کار قرار بگیرد. پیرو این تفاهم‌نامه و پیگیری مستمر در شورای اقتصاد قراردادی دیگری جهت اجرای پروژه تجهیز شریان‌های کشور به سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور در سال ۹۴ منعقد شد و بعد از انعقاد این قرارداد با شرکت مبین عملیات اجرای آن از نیمه اول سال ۹۴ آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت پروژه و مسائل مرتبط مانند مکان‌یابی و گذراندن مراحل و تست‌های فنی که از ابتدای کار جلسات مستمر با پلیس‌راه برگزار شد و درنتیجه بالغ‌ بر ۶۰۰ سامانه دارای کد در محورهای شریانی کشور نصب و بهره‌برداری شد و مراحل اجرایی دیگر پروژه‌ها نیز به‌خوبی در جریان است.

 

خاطرنشان می‌سازد در این مراسم معاون برنامه‌ریزی و جمعی از مدیران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مدیركل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز و مسئولین و دست‌اندرکاران و شركت‌های دانش‌بنیان پیمانكار طرح نیز حضور داشتند.

نظر شما