شناسهٔ خبر: 41422 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

لزوم توجه به بسته تامین مالی در زمان ارائه طرح‌های معماری راه/ راهکار اصلی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اصلاح قیمت سوخت است/ تعريف کریدور ارتباطی مرز شلمچه تا بندر گوادر/ تشریح آخرین به‌روزرسانی سامانه‌های ۱۴۱

گزارش آخر هفته توسعه خطوط ریلی و راه‌های روستایی از اولویت‌های مهم دولت و مجلس است، توجه به تفکر سیستمی موجب افزایش تولید و ایجاد ثروت در کشور شد، ابراز تمایل یک شرکت‌ دولتی چین برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌های ایران، محور اهواز- ایذه بزرگراه می‌شود، نوسازی پنج‌هزار کامیون فرسوده در افق ۹۷ و برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروژه کریدور غرب در آذربایجان غربی سایر عناوین مهم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به شمار می‌رود.

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین اتفاقات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته که رویکرد اجتماعی نیز می تواند در خود داشته باشد، آغاز طرح نوسازی سه هزار کامیون فرسوده است به واسطه امضا توافق‌نامه میان سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، شرکت سایپا دیزل و شرکت بیهنه سازی مصرف سوخت بود 

لزوم توجه به بسته تامین مالی در زمان ارائه طرح‌های معماری راه

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به وضعیت بودجه‌های عمرانی و شرایط مالی کشور گفت: در زمان طرح پیشنهادات در حوزه معماری راه حد اقل یک بسته تامین مالی حتی فارغ از منابع مالی و بودجه‌های دولتی نیز در نظر گرفته شود.

تقی زاده با بیان اینکه « بدون در نظر گرفتن مساله سرمایه گذاری این طرح به سرانجام نمی‌رسد» خاطرنشان کرد: ضوابط و نحوه مدیریت در  کشورهای اروپایی به گونه ای است که بهره بردار بیلبوردهای بزرگ(تابلوهای تبلیغاتی) را مجاب می‌کند که اطراف تابلو‌های خود را به شعاع زیادی  فضای سبز کند.

راهکار اصلی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اصلاح قیمت سوخت است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل صف‌های طولانی توسط کامیون‌ها در بنادر، تردد یک سر خالی کامیون‌ها و کاهش رغبت به سرمایه گذاری در حوزه ناوگان به دلیل پایین بودن قیمت سوخت است.

کشاورزیان راه‌حل اصلی ساماندهی ناوگان فرسوده حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را اصلاح قیمت سوخت عنوان کرد: مادامی که قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان باشد به طور قطع کسی برای کامیون فرسوده خود رغبت نمی‌کند و از طرفی هیچ‌گاه تغییری در رفتار و انتقال بار از جاده به روی ریل رخ نمی‌دهد.

تعريف کریدور ارتباطی مرز شلمچه تا بندر گوادر

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اينكه ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و شهرهای ریل‌پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است گفت: تا پایان امسال پنج مرکز استان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

خادمی ادامه داد: کریدور ارتباطی مرز شلمچه تا بندر گوادر در کشور پاکستان در منطقه ساحلی جنوب کشور تعریف شده و در مناطق مختلف آن در حال کار هستیم.

توسعه خطوط ریلی و راه‌های روستایی از اولویت‌های مهم دولت و مجلس است

علیرضا محفوظی در نشست بررسی وضعیت راه ‌های شهرستان گنبدکاووس درشرق گلستان، اظهار داشت: به دلیل محدودیت‌های منابع مالی کشور و با پیشنهاد دولت، مجلس مواد قانونی خوبی را برای تامین منابع پیش‌بینی کرده است.

معاون وزیرراه و شهرسازی، قانون برنامه ششم، قانون جامع توسعه کشور و قانون الحاق ۲ را ازجمله منابع پیش‌بینی شده برای تامین منابع مالی در خصوص توسعه خطوط ریلی و راه‌های روستایی برشمرد و گفت: با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توان به تحقق اولویت‌های دولت و مجلس امیدوار بود.

محفوظی اضافه کرد: علاوه بر این ازسوی وزارت راه و شهرسازی، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا درصدی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به توسعه خطوط ریلی و راه‌های روستایی اختصاص یابد که این لایحه هم اکنون در کمیسیون عمران و در ادامه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت به صحن علنی مجلس می‌آید.

توجه به تفکر سیستمی موجب افزایش تولید و ایجاد ثروت در کشور شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه‌های طرح یکپارچه دوربین‌های هوشمند سیستم توزین در حال حرکت، شبکه سیر هم‌نام، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تفکر سیستمی در سازمان راهداری در چهار سال اخیر جایگاه خود را پیدا کرده و همین عامل باعث افزایش تولید و ایجاد ثروت در کشور می‌شود.

کشاورزیان با اشاره به همکاری این سازمان با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: قرارداد متمرکز برای نصب و راه‌اندازی ثبت تخلف با شرکت دانش‌بنیان و متخصص باعث شد که این شرکت‌ها به‌عنوان ثروت ملی در سایر کشورها فعالیت کنند و علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد نیز کسب کنند.

تشریح آخرین به‌روزرسانی سامانه‌های ۱۴۱

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آخرین به‌روزرسانی سامانه‌های ۱۴۱ خبر داد و گفت: در راستای حفظ حقوق شهروندی، رعایت اصول مشتری مداری و ارتقا کیفیت خدمات، سرویس‌ها و گزینه‌های جدیدی در آخرین نسخه اپلیکیشن و تارنمای (وب‌سایت) ۱۴۱ اضافه شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در ضمن باهدف افزايش ايمنی عبور و مرور در جاده‌های كشور، گذرگاه‌های ايمن (تقاطع‌های) ريل و جاده ،بر روی نقشه در وب‌سایت نیز نمايش داده‌شده است.

ابراز تمایل یک شرکت‌ دولتی چین برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌های ایران

گروهی از مدیران یک شرکت دولتی چین به دیدار مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل آمدند و در پایان جلسه نماینده شرکت چینی از تمایل برای این همکاری‌ها خبر داد و ایران را موقعیت ممتازی برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها به ویژه در منطقه خاورمیانه برشمرد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در این دیدار ضمن تشریح فعالیت‌های ایران در حوزه آزاداهی و توسعه  شبکه ریلی ازآمادگی  همکاری با شرکت‌های خارجی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در حال حاضر فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های خارجی در توسعه زیرساخت‌های ایران فراهم شده است و اخذ مجوزهای لازم و تضمین سود در این حوزه از سوی دولت ایران پشتیبانی می‌شود.

محور اهواز- ایذه بزرگراه می‌شود

استاندار خوزستان گفت: با توجه به کارهایی که در حال انجام است محور اهواز به ایذه ظرف ۴ تا ۵ سال آینده به بزرگراه تبدیل خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان این‌که محور اهواز به ایذه در حال تبدیل به بزرگراه است، بیان کرد: در چند روز آینده با توجه به اینکه پیمانکار طرح نیز مشخص شده است، قطعه هفتکل به باغملک که حلقه مفقوده این بزرگراه است، کلنگ‌زنی و عملیاتی اجرایی آن آغاز می‌شود. قسمت باغملک به سمت بارانگرد نیز در حال انجام است. ایذه تا هلایجان نیز تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

نوسازی پنج‌هزار کامیون فرسوده در افق ۹۷

مدیرعامل شرکت سایپا دیزل گفت: در نظر داریم با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در افق سال ۹۷ تعداد نوسازی کامیون‌های فرسوده به پنج‌هزار دستگاه ارتقا یابد.

وی تصریح كرد: كامیون‌های فرسوده بیش از ۳۰ برابر خودروهای نو تولید آلایندگی دارند. همچنین بر اساس گزارش سال ۲۰۱۴  سازمان بهداشت جهانی خسارات ناشی از آلایندگی‌ها بیش از ۱۶ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است.

نوسازی پنج‌هزار کامیون فرسوده در افق ۹۷

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به پایان کار ساخت پل دوم مرزی سرخس که به صورت مشترک با ترکمنستان اجرا شده، گفت: بهره برداری از این طرح آینده ای بهتر را برای این منطقه مرزی رقم خواهد زد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ساخت باند جدید برای محور کنونی مشهد – سرخس و دیگر اقدامات عمرانی صورت گرفته در این پایانه مرزی تاثیر قابل توجهی بر روان سازی ترددهای مرزی و روند ترانزیت می گذارد.  

برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروژه کریدور غرب در آذربایجان غربی

 مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف عنوان کرد: اولویت برنامه‌های این اداره کل در حوزه راهسازی پیشبرد عملیات احداث کریدور غرب است که ۱۸۰ کیلومتر آن در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد. این کریدور که پروژه‌ای ملی است در استان آذربایجان غربی از سه راهی ایواوغلی شروع می‌شود و تا میاندوآب و بوکان ادامه دارد.

مبارک‌قدم افزود: سال گذشته توانستیم ۲۵ کیلومتر از این کریدور را افتتاح کنیم و اکنون ۲۰ کیلومتر از این مسیر را در محور ارومیه- میاندوآب زیر باز ترافیک برده‌ایم، همچنین در محور ارومیه- ایواوغلی ۷.۵ کیلومتر افتتاح شده و ۱۵ کیلومتر نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

نظر شما