شناسهٔ خبر: 4168 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

پیاده‌سازی شاخص‌های جدید شناسایی بافت‌های فرسوده در سه شهر/ شورایعالی شهرسازی و معماری برای تعمیم شاخص‌ها تصمیم می‌گیرد

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تدقیق شاخص‌های شناسایی بافت‌های فرسوده شهری تاکید کرد و گفت: چارچوب جدید در سه شهر به صورت پایلوت پیاده‌سازی می‌شود و شورایعالی شهرسازی و معماری درباره تعمیم این طرح در سراسر کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که شورایعالی شهرسازی و معماری ایران چارچوب جدیدی را برای شناسایی بافت‌های فرسوده تصویب کرده است درباره نحوه پیاده‌سازی دستورالعمل جدید توضیح داد: این چارچوب در سه شهر اهواز، نایین و ساوه بررسی و پیاده‌سازی خواهد شد و چنانچه نتیجه مثبت بود شاخص‌های جدید شناسایی مناطق هدف در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که شورایعالی شهرسازی و معماری ایران باید نتایج این طرح پایلوت را بررسی کند افزود: سعی داریم شیوه‌نامه تعیین محدوده را جایگزین سه شاخص فعلی یعنی ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی کنیم. در این شیوه‌نامه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، زمین شناسی و گونه‌شناسی بافت‌ها نیز باید مد نظر قرار داده شود تا نتایج بهتری در شناسایی بافت‌های ناکارآمد شهری به دست بیاوریم.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران این فرایند را سبب تدقیق محدوده‌های هدف دانست و توضیح داد: در شرایط جدید محدوده‌ها هدفمند می‌شوند زیرا بسیاری از بافت‌ها با این شاخص‌ها سازگار نیستند و اغلب ۷۶ هزار هکتاری که اکنون به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده‌اند با هر سه شاخص انطباق ندارند. در بسیاری از موارد هم مدیریت شهری برای این‌که کمک کنند ساکنان برخی مناطق از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند آن‌ها را به بافت‌های فرسوده تعمیم دادند، در حالی‌که برخی از این واحدها حتی یک شاخص بافت‌ فرسوده را نیز نداشتند.

هم پوشانی آمار ارائه شده بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی کشور موضوع دیگری بود که ایزدی به آن پرداخت و گفت: برخی محدوده‌ها هم به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده‌اند و هم سکونتگاه‌ غیر رسمی. اگر شناسایی درستی در این محدوده‌ها صورت بگیرد آمار نیز اصلاح خواهد شد. قصد ما کم کردن آمار نیست بلکه در صدد تدقیق مساحت این مناطق هستیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای ساماندهی آن‌ها داشته باشیم.

مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری درباره شیوه‌نامه شناسایی محدوده‌های بهسازی و نوسازی شهری

لازم به ذکر است شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۳/۹/۱۳۹۳ براساس تکلیف جلسه مورخ ۱۳۹۲/۸/۲۷ خود و صورتجلسه کمیته فنی مورخ ۱۳۹۳/۸/۱۳۹۳، «شیوه‌نامه شناسایی محدوده‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری و راهکارهای اجرایی مداخله در آنها» را تعیین کرد. /

نظر شما