شناسهٔ خبر: 41698 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در تبریز برگزار شد:

جزئیات برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ایران‌شهر در تبریز

جلسه دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ایران‌شهر در تبریز با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، مسئول دبیرخانه اندیشه ایران‌شهری در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، استاد دانشگاه تبریز و سایر مدعوین با موضوع اندیشه و تمدن ایران‌شهری در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ایرانشهر با حضور توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی، معززی مسئول دبیرخانه اندیشه ایرانشهری در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، عباس قدیمی استاد دانشگاه تبریز و سایر مدعوین با موضوع اندیشه و تمدن ایرانشهری در تبریز در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار گردید.

بنابراین گزارش، توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی ضمن خیرمقدم به مهمانان اظهار داشت: اندیشه ایرانشهری یک جریان فکری است که از وقتی که دکتر آخوندی سکان وزارت راه و شهرسازی را به دست گرفت، به خاطر انگیزه‌های اجتماعی، اسلامی و ملی که داشته و به خاطر اعتقادی که به تمدن ایران باستان و تمدنی که در طول تاریخ کشورمان از آن برخوردار بوده و سهمی که در تاریخ و جغرافیا در عرصه‌های مختلف از آن برخوردار بوده پیگیری کرده‌اند  که در حقیقت این حق و سهم را در شرایط امروزی ایران هم در عرصه‌های بین‌المللی کسب بکنیم.

وی افزود: اندیشه ایرانشهری در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها، حرف برای گفتن دارد و مختص ایران اسلامی نیست بلکه یک مقوله فراملی است.

بگفته اخلاقی این اندیشه در سطح نخبگان نیز مطرح شده و یک مشارکت عمومی است و وابسته به قشر خاصی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی اظهار داشت: منشور کوروش در ارتباط  با اندیشه انسان‌محوری است که جزء اندیشه‌های ایرانشهری محسوب می‌شود و همچنین در توسعه شهرها حقوق انسان‌ها نادیده گرفته شده و شهرها کالبد محور شده است.

در ادامه معززی نیز اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و حمایت‌های دکتر آخوندی، توجه ویژه‌ای به آثار تاریخی کشور و حفظ آن‌ها شده است.

وی افزود: پس از طرح اندیشه ایرانشهری توسط وزیر راه و شهرسازی، خانه‌های گفتمان شهر و معماری در کلان‌شهرها ایجاد شد تا این مقوله مورد توجه جدی قرار گرفته و پیگیری مستمر انجام گیرد.

در این نشست عباس قدیمی، استاد دانشگاه و مدیر گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز ضمن اشاره به مفهوم ایرانشهر در طول تاریخ گفت: اندیشه ایرانشهری یک رکن‌ها و ویژگی‌هایی دارد، در اندیشه ایرانشهری کل هستی به‌عنوان یک منظومه نگریسته می‌شود که دارای یک نظم خاصی است.

این استاد دانشگاه، اشاره‌ای گذرا به روند حرکتی اندیشه ایرانشهری نیز پرداخت.

نظر شما