شناسهٔ خبر: 42247 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترين خبرهای استان‌ها در هفته اخیر:

احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی ارزان‌ قیمت برای محرومان حاشیه مشهد/ برگزاری نهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اردبیل/ افتتاح بخشی از بزرگراه اهواز- چزابه در هفته دولت

گزارش آخر هفته  پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه ۹۸ هکتاری شهرک پیامبر اعظم (ص) در هرمزگان، توفیق اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در اخذ ردیف ملی جهت نوسازی بافت فرسوده و حاشیه کلان‌شهر مذهبی مشهد، برگزاری نهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهر اردبیل و برنامه‌ریزی برای افتتاح ۱۰ کیلومتر از قطعات پایانی بزرگراه اهواز- چزابه درمحور بستان- چزابه از مهمترین اخبار استان‌ها در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با مروزی بر اخبار راه و شهرسازی در استان‌های مختلف می‌توان اهم این اخبار را چنین مطرح کرد:

اصفهان

۸ مورد از موارد شهرهای اصفهان و خمینی‌شهر در هفتمین جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر اصفهان در سال جاری بررسی شد. در هفتمین جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر اصفهان در سال جاری که به ریاست محمدعلی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد ۳۵ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق سازی خط بدنه، تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری مربوط شهرهای خمینی‌شهر ۱ مورد و اصفهان ۳۴ مورد و همچنین کاربری اراضی ذخیره خدمات مسکونی محله‌های دهنو و خاتون‌آباد منطقه ۱۵ اصفهان و ضوابط و مقررات ساختمانی  تشویقی در روند نوسازی بافت‌های ناکارآمد غیر تاریخی شهر اصفهان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

خبر دیگر اینکه، حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: شناسایی و تعیین این محدوده‌ها مطابق قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و بر اساس شاخص‌های سه‌گانه مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی صورت گرفته و با تحقق این امر فرصت استفاده مالکین و ساکنان واقع در محدوده‌ها و محلات هدف از تسهیلات، تخفیفات و حمایت‌های مادی و معنوی دولت و شهرداری‌ها در راستای بازآفرینی پایدار شهری فراهم شد.

اردبیل

درنهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری اردبیل،  فهیمی معاون امور عمرانی استانداری گفت: اجرای پروژه‌های ستاد بازآفرینی شهری موجب هم‌افزائی در کارها، رونق و افزایش کیفیت زندگی در محلات هدف خواهد شد که لازم است در اجرای پروژه‌های اقدام مشترک با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط مشارکت داشته باشند. عبدالرحمن روحی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی استان اردبیل با ارائه گزارش در این جلسه از وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی استان اظهار کرد: تاکنون برای ۱۵۲۳ هکتار از بافت‌های ناکارآمد میانی طرح مطالعاتی تهیه شده است که نقش شهر اردبیل بیش از ۵۰ درصد این مساحت است. وی گفت: برای ۱۱۴۶ هکتار از سکونتگاه‌های غیررسمی استان نیز طرح و پروژه تعریف شده است و هم‌اکنون ۳۹ محله مطالعه شده و ۲۱ محله هدف در برنامه کاری و همچنین ۳ محله پایلوت وجود دارد.

خراسان جنوبی

کارگاه آموزشی رده‌بندی قیرهای عملکردی قیرهای PG به همت شرکت قیران پخش ستاره ایرانیان و حمایت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به مدت یک روز برگزار شد.

خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت موضوع حاشیه‌نشینی و شرایط بافت‌های ناکارآمد شهری، این اداره کل موفق به اخذ ردیف ملی جهت بهسازی بافت فرسوده و حاشیه کلان‌شهر مذهبی مشهد برای اولین بار در کشور شده است.

خوزستان

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان از افتتاح ۱۰ کیلومتر از قطعات پایانی بزرگراه اهواز- سوسنگرد- بستان- چزابه در محور بستان- چزابه طی هفته دولت خبر داد و با اشاره به اینکه اهواز پس از مشهد بیشتر حاشیه‌نشین را به خود اختصاص داده است، گفت: ۷۴۶۳ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در خوزستان داریم که در مرحله قبل از فونداسیون قرار دارند.

سمنان

عملیات احداث آزادراه حرم تا حرم در قطعه گرمسار – سمنان که به طول ۱۱۵ کیلومتر است، آغاز شد و با تأکید ریاست آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه کشور و حضور نمایندگان قرارگاه خاتم‌الانبیاء، مشاورین طرح و مدیرکل راه و ترابری استان سمنان حداکثر ظرف مدت ۴۰ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: تمامی راه‌های اصلی و فرعی استان قزوین را به جاده‌های چهاربانده تبدیل خواهیم کرد که در این راستا محور قزوین به آبیک، مسیر تاکستان به سمت ضیاءآباد، مسیر قزوین به آوج به مسافت ۱۰ کیلومتر، ۲۰ کیلومتر در محور رحیم‌آباد به دانسفهان و در مجموع ۶۵ کیلومتر به چهاربانده تبدیل خواهد شد تا همه راه‌های اصلی چهاربانده شود. وی افزود: احداث آزادراه قزوین به بویین‌زهرا، ساوه، برای اتصال اتوبان‌های شمال به بخش مرکزی امسال عملیاتی خواهد شد که این مسیر با ۱۷۰ کیلومتر مسافت در دست اقدام است که مسیر آبیک به قزوین به طول ۱۵ کیلومتر آغاز شده است. حق لطفی گفت: برای اجرای آزادراه قزوین به بویین‌زهرا ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد و قرار است این جاده چهار بانده به ۶ باند افزایش یافته و اعتبار آن نیز از طریق فاینانس تأمین شود.

قم

مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان قم گفت: در هفته دولت در محدوده محلات ناکارآمد درمانگاه ایثار در محله قلعه کامکار و درمانگاه امام حسن (ع) در محله شهرک امام حسن (ع) افتتاح خواهد شد.

کرمانشاه

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن غرب کشور به پایان رسیده و به این ترتیب استان کرمانشاه نیز به شبکه ریلی کشور متصل شده است.

کهگیلویه و بویراحمد

معاون املاک راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه ارتباطی با یگان حفاظت از اراضی راه و شهرسازی استان راه‌اندازی می‌شود، این در حالیست که به گفته فرمانده یگان حفاظت اراضی راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۸۱ مورد پیشگیری از تصرف اراضی توسط این یگان انجام شده است.

گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: همزمان با هفته دولت ۱۱۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

لرستان

معاون حمل‌ونقل مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: در چهار ماه نخست امسال، ۱۸ پرونده تخلفات شرکت‌های حمل‌و‌نقل بار و مسافر در کمیسیون ماده ۱۲ راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان لرستان بررسی و منجر به صدور رای شد.

هرمزگان

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی هرمزگان از پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه ۹۸ هکتاری شهرک پیامبر اعظم (ص) خبر داد.

کرمان جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: با عنایت دولت تدبیر و امید اکنون روند ساخت طرح مسکن مهر به ۹۰ درصد رسیده است.

لارستان

محمدرضا باقری فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در رابطه با تونل شهید باقری که یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های جنوب کشور محسوب می‌گردد و اعتباری که به این طرح تخصیص داده شده تصریح کرد: اعتبار این پروژه در دو ماه اول سال جاری از طریق اسناد خزانه انجام شده و حفاری در این تونل به اتمام رسیده و طبق تعهدات پیمانکار از ۱۵ شهریور ماه عملیات اجرایی در خصوص لاینینگ آن آغاز می‌شود. باقری فرد در برابر این پرسش از سوی خبرنگاران که در رابطه با این مهم که چرا برخی از پروژه‌های لارستان مانند محور لار- بندرعباس و گردنه چک چک با کندی صورت می‌گیرد اذعان کرد: عدم تخصیص بودجه کافی به این پروژه‌ها بزرگ‌ترین مشکل ما در این موارد هست. وی ادامه داد: با جدیت پروژهٔ گردنهٔ نارنجی را دنبال کرده‌ایم و علی‌رغم تمام مشکلات که از ادوار گذشته از این پروژه به جا مانده بود هم‌اکنون به مرحلهٔ اتمام خود نزدیک شده است. همچنین در رابطه با پروژه بازار قیصریه لارستان که اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت به مناقصه گذاشتن این طرح و انتخاب پیمانکار جهت تکمیل این فاز را به عهده داشته است سلمان محرابی مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان پاسخ داد: حدود ۴ ماه است که پیمانکار طرح مشخص شده است ولی از آنجایی که نقشه‌ای توسط مهندسین لار طراحی شده بود با وضع موجود هم‌خوانی نداشت مدت زمانی طول کشید تا نقشه تغییر کند.

نظر شما