شناسهٔ خبر: 42501 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

بازدید مشاور وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن خواف- هرات/ بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خط ریلی جدید/ هشدار نسبت به وضعیت فعلی راه‌آهن در برابر شرایط آینده/ رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی کشور

گزارش آخر هفته بازدید مشاور وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن خواف- هرات، اعلام خبر بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خط ریلی جدید از سوی معاون وزير راه و شهرسازی، هشدار معاون وزیر راه وشهرسازی نسبت به وضعیت فعلی راه‌آهن در برابر شرایط آینده و اعلام رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی کشور معاون بهره‌برداری سیر و حرکت راه‌آهن مهمترين اخبار حوزه ريلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تلاش برای افتتاح قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات تا مهر ماه

مرتضی باقری، مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی دربازدید از خط آهن خواف _ هرات ۱۹۰عنوان کرد:  این خط آهن در ۱۹۰ کیلومتر چهار قطعه را شامل می‌شود که سه قطعه در تعهد کشور ما و یک قطعه درتعهد افغانستان است.  

باقری افزود: کل پروژه از سال ۸۴ شروع شده و تاکنون دو قطعه  به طول ۴۰‌کیلومتر تکمیل شده است. ضمن اینکه زیرسازی قطعه سوم‌ به طول ۳۰ کیلومتر تمام ‌شده و روسازی آن ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. جهت تسریع کار برای قطعه سوم دو پیمانکار تعیین شده و رئیس‌جمهور پیگیر بهره‌برداری این قطعه تا مهر ۹۶ است.

مشاور وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه پیمانکار قطعه چهارم‌ در روزهای پایانی قطعه سوم ‌انتخاب خواهد شد، گفت: پیمانکاران ایرانی برای ساخت قطعه چهارم اعلام‌ آمادگی کردند اما تصمیم نهایی با افغانستان است.

بهره‌برداری از ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی اتفاقی بزرگ در صنعت حمل و نقل است

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی كابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه میانگین توسعه خطوط ریلی در دوره گذشته به طور سالانه کمتر از  ۱۸۰ کیلومتر بود گفت: ما به فضل خداوند و به کمک شما ان‌شالله در سال جاری ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد که اتفاقی بزرگ و امری بی‌سابقه در صنعت حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

شکستن حبس شبکه ریلی توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود امسال در جاده‌ها اولویت با حمل و نقل ریلی است باید همه نمایندگان، سفرا و استانداران باید متوجه این اهمیت باشند. این کار را می کنیم؟ متاسفانه نه. در توسعه نیز همینطور است. به عنوان نمونه، می‌آییم فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم. ما ساختمان را بدون‌حساب و کتاب می‌سازیم سه ماه نشده خراب می‌شود.

محبی‌نیا گفت: یکی از کارهای اساسی و استراتژیک عباس آخوندی، شکستن حبس شبکه ریلی است که مقام معظم رهبری تاکید کرده است و در برنامه ششم توسعه نیز آمده است.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم در داخل مرزهای ایران محبوس شویم و در حال حاضر، توجه‌ای که به سمت کشورهایی همچون آذربایجان، افغانستان، عراق، ترکمنستان پیدا شده است فراتر از سرزمین است که آقای اخوندی بر آن اهتمام داشت. ما نمی خواهیم که سایه جهان بالای سر ما باشد بلکه در تلاش هستیم سایه ایران بالای سر جهان باشد.

تاکید بروجردی بر ارتقا کیفیت در حمل‌ونقل و زیرساخت

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: کاهش میزان مصرف سوخت به میزان یک‌هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای بیانگر این است که با حمایت مجلس شورای اسلامی باید یک ثروت عظیمی در حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شود.

بروجردی در ادامه مصوبه مجلس کشور آلمان مبنی بر صدور مصوبه کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها به‌منظور افزایش جابجایی کالا از طریق راه‌آهن را دارای منطق واضح و روشنی دانست و افزود: اگر امروز ۳ میلیون نفر در تهران از طریق شبکه مترو تردد نمی‌کردند به‌طور حتم تهران ازنظر ترافیکی قفل بود.

 همکاری راه‌آهن ایران با اروپا به منظور توسعه حمل‌و‌نقل ریلی

نوراله بیرانوند با اشاره به حمایت‌های فنی و اعتباری راه آهن از بخش خصوصی، گفت: راه آهن بسترهای مورد نیاز را برای کمک‌های فنی و اعتباری در سال‌های گذشته فراهم کرده است تا فضای مقرراتی و تامین مالی عمومی کشور را برای سرمایه گذاران بهبود دهد.

وی افزود: از دیگر مشوق‌های مهم سرمایه گذاری در راه آهن، سرمایه گذاری در راه آهن به مثابه سرمایه گذاری در مناطق محروم است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره اختصاص ۵. ۷ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و تعامل با وزارت نفت ۵. ۷ میلیارد دلار اعتبار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای باز پرداخت سرمایه گذاری‌های صنعت حمل و نقل ریلی در مدت پنج سال اختصاص می‌یابد.

تکمیل راهگذر ریلی ایران با خط آهن آستارا-آستارا

 صادق تخمه چیان با اعلام اینکه اگر خط آهن آستارا- آستارا به زودی به قزوین وصل شود، بازار حمل و نقلی کشورهای پر جمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: این خط این پتاسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خط آهن آستارا- آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر خواهد بود، تصریح کرد: این خط آهن در صورتی که به صورت کامل به بهره برداری برسد نه تنها رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر نخواهد بود بلکه یک حوزه جدید بار برای کشور ایجاد خواهد کرد.

رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی کشور

معاون بهره‌برداری سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در برنامه گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه با ارتقای کیفیت و افزایش صرفه اقتصادی می‌توان شاهد ورود بیشتر بخش خصوصی به شبکه حمل‌ونقل ریلی شد، گفت: در این راستا می‌توان به قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد که به عنوان نمونه اگر مسافری که مسیر تهران تا اصفهان را حدود شش ساعت با اتوبوس طی می‌کند بتواند با قطار سریع‌السیر این مسافت را در دو تا سه ساعت طی کند و رفت و برگشت سریع‌تری داشته باشد هرگز به سمت اتوبوس نمی‌رود و ایمنی قطار و زمان سیر کمترقطار نسبت به جاده از جذابیت‌های حمل‌ونقل ریلی است.  

تاکید مجدد بر جلوگیری از بهره‌برداری مترو تهران- پرند تا زمان تایید طرح ایمنی

در یکصد و سی و هفتمین نشست شورای عالی فنی امور زیربنایی اقدامات انجام شده در مورد مترو تهران-پرند در حریم آزادراه تهران-قم به اطلاع اعضا رسید و پس از بحث و بررسی، اعضا مجدداً بر لزوم تصویب طرح ایمن‌سازی در شورا و عدم بهره‌برداری تا اجرایی شدن طرح اصلاحی تأكید شد. 

باید شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی آسیایی متصل شود

عباس آخوندی در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در شرکت راه‌آهن برگزار شد، ضمن قدردانی از اعتماد نمایندگان مجلس به وی اظهار داشت: امیدوارم طی این چهار سال بتوانیم به اتفاق یکدیگر کار بزرگی را انجام دهیم؛ اما الآن باید با عبور از مشکلات چند مسئله را هدف‌گذاری کنیم.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه دستیابی به سهم ۳۰ درصدی از حمل‌ کالا در کشور توسط حمل‌ونقل ریلی به معنی این است که ۴۰ میلیون تن بار جابجا شده در سال ۹۵ باید در سال ۱۴۰۰ به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد؛ یعنی باید توسعه حمل‌ونقل ریلی حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یابد.

حمل بار ریلی به ۱۲ درصد حمل جاده‌ای رسید

 سعید محمدزاده در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار داشت: همان‌طور که مستحضرید مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال ۹۳ به محسن پورسید‌آقایی مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن فرمودند «که با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در کشور چرا بار را از جاده به روی ریل منتقل نمی‌کنید و همچنین سهم ریل از بنادر کم است».

وی افزود: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاست‌های برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل، مقام معظم رهبری به دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که هر دو بند ذیل موضوع حمل‌ونقل ریلی است. در بند ۲۴ آمده است که اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند ۲۵ اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

ضرورت تغییر ساختارهای نظارتی دربخش ریلی- مسافری

شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، محمد رجبی افزود: برای توسعه خصوصی‌سازی در صنعت ریلی مسافری، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با وظیفه اجرایی و اپراتوری همزمان، نباید نقش حاکمیتی و دستوری داشته باشد.

این مقام مسئول اظهارداشت: بخش خصوصی در بخش مسافری صنعت ریلی باید اختیارات بیشتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد تا بتواند نسبت به عرضه و تقاضا تعداد قطارهای خود را کم و یا زیاد کند.

وی خاطرنشان کرد: مرجع تنظیم مقررات به عنوان نماینده دولت و بخش حاکمیتی که به تعیین ضوابط و مقررات و آیین نامه‌ها در حوزه مسافری ریلی می‌پردازد تا نظارت‌ها را بر این اساس انجام دهد، نباید به روش کنونی خود را رقیب بخش خصوصی بداند.

آغاز دوره طلایی توسعه شبکه ریلی در سال جاری

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه توسعه شبکه ریلی در طول چهار سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۲ برای تسریع در تکمیل و ساخت پروژه‌های وسعه شبکه ریلی کشور، اولویت بندی ای انجام داد که براساس این اولویت بندی ها بتوانیم پروژه های با اهمیت را در دوره زمانی کوتاه تری به بهره برداری برسانیم.  

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آهن در حال ساخت داشتیم و همچنین ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر در حال مطالعه بود، همچنین با وجود محدودیت منابع مالی، باید اولویت بندی بین پروژه‌ها انجام می‌شد تا اقدامات تسریعی را در برخی از پروژه ها به اجرا برسانیم.

 تشریح تاثیر راه آهن کرمانشاه در توسعه استان

رازانی با بیان اینکه در این دولت راه آهن از ملایر به کرمانشاه رسید که اتفاق بزرگی است، گفت: خصوصا در شش ماه اخیر سرعت این پروژه بی نظیر بود و اگر پیگیریها نبود این پروژه اکنون به نتیجه نرسیده بود.

وی به تاثیر راه آهن کرمانشاه در توسعه استان هم اشاره کرد و گفت: این پروژه آنقدر برای توسعه استان مهم است که در ۵۰ سال اخیر هیچ پروژه ای با این اهمیت در استان اجرا نشده است.

رازانی گفت: در این چهار سال پروژه های مهم دیگری همچون خودروسازی و سامانه گرمسیری  نیز در استان اجرا شده، با این وجود هنوز مشکل دیرینه استان یعنی بیکاری پابرجاست و باید با تلاش بیشتری به سمت کاهش بیکاری استان برویم.

كاهش ۳۵ درصدی زمان سیر حمل بار از بندرعباس به خراسان با برقراری قطار باری برنامه‌ای و مستقیم

محمدهادی ضیایی مهر گفت: با برقراری قطار باری برنامه‌ای و مستقیم از بندرعباس به مقصد خراسان شاهد كاهش ۳۵ درصدی در زمان سیر حمل‌ونقل كانتینر از بندرعباس به ابومسلم در ۴ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینكه راه‌آهن حق دسترسی به شبكه ریلی را برای حمل كانتینر به صفر رسانده، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار تن كانتینر كه حامل قطعات خودرو ایران‌خودرو خراسان بوده است، از بندرعباس به مقصد ایستگاه ابومسلم حمل شده كه شاهد رشد چشمگیر ۲۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بوده‌ایم./

نظر شما