شناسهٔ خبر: 42680 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مرکزی گزارش داد:

رشد ۶.۱ درصدی معاملات مسکن تهران در مردادماه

شهر تهران تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۶ به ۱۸ هزار واحد مسکونی رسيد که نسبت به ماه قبل، ۲۳.۷ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنابر گزارش آماری که بانک مرکزی بر اساس داده‌های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور منتشر کرده، در مردادماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی تهران حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه تا یک درصد و نسبت به مرداد سال گذشته تا ۶.۲ درصد افزایش قیمت دارد.  

بیشترین رشد متوسط قیمت در ماه مورد بررسی نسبت به مرداد سال گذشته به منطقه شش با حدود ۱۱.۶ درصد و بیشترین کاهش به منطقه ۲۲ با ۰.۴ درصد تعلق دارد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بالاترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده حدود ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در منطقه یک (۱.۱ درصد رشد) و کمترین آن حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در منطقه ۱۸ (۵.۵ درصد افزایش) است.

در مردادماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی به حدود ۱۷ هزار و ۹۸۴ واحد رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش دارد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نیز از این حکایت دارد که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۶.۷ درصد بیشترین سهم از واحدهای معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با مردادماه سال گذشته ۴.۸ واحد درصد کاهش دارد و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

جزئیات معاملات انجام شده بر اساس مناطق مختلف شهرداری تهران نیز نشان می دهد که از بین مناطق ۲۲ گانه، منطقه ۵ با ۱۵.۸ درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را دارا بود. همچنین مناطق ۴ و ۲ با سهم های ۱۱ و ۹.۹ درصد در رتبه های بعدی قرار دارد. در مجموع ۷۳ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در تهران به ۱۰ منطقه و ۲۷ درصد دیگر به ۱۲ منطقه باقی‌مانده اختصاص دارد.

در مجموع در پنج ماهه اول سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی تهران حدود ۶۹ هزار واحد بوده که نسبت به پنج ماهه اول سال قبل ۱.۵ درصد رشد دارد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در تهران چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که رشد ۵.۵ درصدی دارد.

بازار مسکن شهر تهران در مردادماه سال جاری با استقبال متقاضیان خرید مسکن همراه بود به طوری که تعداد معاملات واحدهای‌مسکونی شهر تهران در این ماه به ۱۸ هزار فقره رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۳.۷ و ۶.۱ درصدی نشان می‌دهد.

در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۴۶.۷ میلیون ریال بالغ شد که نشانگر رشد۶.۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

نظر شما