شناسهٔ خبر: 42806 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترين خبرهای استان‌ها در هفته اخیر:

سفر وزیر راه و شهرسازی به کرمان/ افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۹ پروژه راهسازی در همدان/ بهره‌برداری از محور مروست- ابرکوه

گزارش آخر هفته امضای موافقت‌نامه تقویت حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در سفر وزیر راه و شهرسازی به کرمان، افتتاح قطعات باقی‌مانده پروژه باند دوم محور کرمان- بم- شورگز با حضور وزیر راه، افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۹ پروژه راهسازی استان همدان و بهره‌برداری از محور مروست- ابرکوه در استان یزد از مهم‌ترین اخبار حوزه استانی طی هفته اخیر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هفته اخیر مصادف با هفته دولت در استان‌های مختلف شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های مختلف توسط ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بودیم که به مهمترین آنها اشاره می‌شود.

کرمان

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در آیین افتتاح ۶۹ كیلومتر باقی‌مانده از باند دوم بزرگراه كرمان- بم- شورگز ضمن تبریك هفته دولت و گرامیداشت شهادت رجایی و باهنر به عنوان شهدای دولت اظهار داشت: به نظر می‌رسد چرخ توسعه به تدریج راه افتاده است به طوریكه با نگاهی به پیرامون خود متوجه می‌شویم كه فعالیت‌های گوناگونی از سوی دولت در بخش‌های عمرانی، علمی، فرهنگی و اقتصادی در حال انجام است. وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده‌ درخشان استان كرمان این استان را با اهمیت توصیف كرد و گفت: شهر بم به عنوان دروازه ورود شبه قاره هند و بارانداز تاریخی ایران معروف بوده است. از این رو با نگاه توسعه تمدنی كه من نسبت به توسعه ایران دارم، ما نیازمند ارتباط درون تمدنی هستیم. وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: با در نظر گرفتن تمدن ایران‌شهری و وسعت جغرافیایی آن درمی‌یابیم كه این حوزه تمدنی فقط شامل مباحثی همچون زبان فارسی، آیین اسلام و حوزه فرهنگی نیست. آخوندی با بیان اینكه ملت‌های این سرزمین‌ها برای سالیان سال در صلح و آرامش در كنار یكدیگر زندگی می‌كردند گفت: باید برای ارتباط تمدنی در حوزه‌های جاده، دریا، هوا و ریل ارتباط برقرار كنیم. این مقام مسئول با اشاره به تكمیل ۶۹ كیلومتر باقی مانده از پروژه باند دوم بزرگراه كرمان- بم- شورگز و افتتاح آن اظهار داشت: به عقیده من این جاده نباید فقط از داخل مرز مورد توجه قرار گیرد بلكه باید دید كه چگونه می‌تواند به شبه قاره هند، دریای عمان، افغانستان و پاكستان متصل شود.  همچنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح باند دوم بزرگراه کرمان- بم- شورگز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با افتتاح این جاده به طور پیوسته بزرگراهی به طول ۳۶۵ کیلومتر در دست بهره‌برداری قرار گرفت که رفع نقاط پرحادثه هم را به همراه دارد. وی افزود: در دولت یازدهم و در استان کرمان حدود ۵۷۰ کیلومتر به طول جاده‌های استان کرمان اضافه شد که به طور میانگین بالغ بر سالی ۱۴۰ کیلومتر است. آخوندی از احداث پروژه کنارگذر سیرجان به طول ۶۰ کیلومتر همزمان با افتتاح ۶۹ کیلومتر باقیمانده از باند دوم کرمان- بم- شورگز خبر داد و گفت: امتداد این آزادراه به بندرعباس متصل می‌شود تا سرانجام شاهد ارتقای سطح سرویس جاده‌ای حدفاصل تهران تا سیرجان باشیم. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در بخش حمل و نقل ریلی استان بیان داشت: پروژه راه‌اهن کرمان- سیرجان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان ظرف ۳ ماه آینده آغاز و کارگاه آن نیز تجهیز می‌شود، همچنین مطالعات پروژه راه‌اهن کرمان – جیرفت نیز به اتمام رسیده که این پروژه ریلی در چشم انداز تا خلیج فارس امتداد می‌یابد.

همچنین در خلال جلسه شورای اداری و برنامه ریزی استان کرمان که در استانداری برگزار شد موافقت‌نامه تقویت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و استانداری کرمان با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رزم حسینی استاندار کرمان به امضا رسید. طبق این موافقت‌نامه ۳۲ میلیون تن بار از جاده به روی ریل منتقل می شود. همچنین، ساخت مسیرهای فرعی ریلی منتهی به معادن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان برای كسب رتبه اول كشوری در اجرای پروژه‌های عمرانی تجلیل کرد. دراین لوح تقدیر آمده است: بی‌تردید پیشبرد اهداف والای دولت تدبیر و امید در عرصه‌های گوناگون خدمت‌رسانی با تلاش صمیمانه و دلسوزانه مدیران و مسئولانی که دل در گرو خدمت به مردم دارند میسر می‌شود.

آذربایجان غربی

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت شش کیلومتر از بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب، ۱۰ کیلومتر از مسیر چهار بانده کردن محور میاندوآب- بوکان، ۱۵ کیلومتر طرح روکش آسفالت، ۲۰ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی و یک هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید.

اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از افتتاح ۶۶ کیلومتر راه، ۳۶۳۷ واحد مسکن مهر، کف سازی و نوسازی ۶ محور تاریخی در بافت‌های ناکارآمد شهری، افتتاح بیمارستان ۱۷۴ تخت خوابی خمینی‌شهر و آغاز عملیات اجرایی ۳۰ کیلومتر آزادراه شرق اصفهان و ۱۲۰ کیلومتر آزادراه اصفهان به شیراز در استان اصفهان خبر داد.

خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت:  هفته دولت ۱۵پروژه این اداره‌کل در بخش‌های راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اعتباری بالغ بر ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسید.

خراسان رضوی

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از دریافت قیر تهاتری و رایگان در مجموع به میزان ۲۱۲ هزار تن تا قبل از انتزاع مدیریت راهداری و ۷۸ هزار تن از ابتدای دولت یازدهم تاکنون و کسب رتبه اول کشور در دریافت قیر تهاتری خبر داد.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: همزمان با هفته دولت، هفت پروژه در این اداره کل آماده بهره‌برداری شده است. برای اجرای این پروژه‌ها ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

خوزستان

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خوزستان گفت: ۹ هزار و ۱۷۰ واحد مسکونی مسکن مهر تا پایان امسال به متقاضیان واگذار می‌شوند که یک هزار و ۸۰۰ واحد آن در نیمه دوم شهریور به مناسبت هفته دولت و سایر واحدها در دهه فجر واگذار می‌شوند.

سیستان و بلوچستان

در هفته دولت ۱۱۲۵ مسکن مهر با زیربنای ۱۲۳۷۵۰ مترمربع و با اعتبار ۷۸۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که ۵۰ درصد از محل تسهیلات یارانه‌ای مسکن مهر و ۵۰ درصد از محل آورده متقاضیان است. ۳۰ کیلومتر از قطعات ۵ و ۶ بزرگراه زابل ـ زاهدان ـ دوست‌محمد با اعتبار ۳۹۰ میلیارد ریال  افتتاح شد همچنین ۱۰ کیلومتر از بزرگراه میرجاوه ـ زاهدان ـ بم با مبلغ هزینه شده ۸۰ میلیارد ریال آماده عبور و مرور است.

قزوین

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین سهمیه استان از تسهیلات بهسازی و نوسازی ابلاغ شده در کشور را پنج هزار و ۹۸ فقره اعلام کرده و گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت facility.udrc.ir نسبت به ثبت‌نام ملک خود اقدام کنند.

کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان از ارتقای شبکه راه‌های اصلی به بزرگراهی و بهبود شاخص‌های برخورداری از بزرگراه در استان به عنوان اولویت اول راه و شهرسازی کردستان یاد کرد. ملکی گفت:۷۹۵۰ کیلومتر شبکه راه‌های استان را تشکیل می‌دهد که از این میزان ۱۸۵۰ کیلومتر شبکه راه بین‌شهری (اصلی، فرعی و بزرگراه) و ۶۱۰۰ کیلومتر نیز راه‌های روستایی است. وی افزود: اولویت اصلی و برنامه‌های استان در حوزه راه اصلی، ارتقای شبکه راه اصلی به بزرگراه است.

کهگیلویه و بویراحمد

همزمان با سفر معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از هفته دولت به استان کهگیلویه و بویر احمد ۴ پروژه بازآفرینی در شهرستان دو گنبدان افتتاح و کلنگ‌زنی شد. در این سفر همچنین که همزمان با دومین روز از هفته دولت انجام گرفت دو پروژه پارک ۱۰۸ و مرکز دارالقران خیرین واقع در بافت قدیمی شهرستان دوگنبدان افتتاح و ۲ پروژه دیگر پردیس سینمایی پارس و عملیات اجرایی ساماندهی خیابان بلادیان در این شهرستان کلنگ‌زنی و آغاز شد.

گلستان

بهره‌برداری از دو شرکت حمل و نقل کالا با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در مینودشت و گرگان آغاز شد. هره‌برداری از این شرکت‌ها با نام ایمن بار در مینودشت و صداقت بار در گرگان برای روان‌سازی و جابه‌جایی بارهای داخلی صورت گرفته که زمینه اشتغال ۱۸ نفر را هم فراهم کرده است.

گیلان

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در مراسم بره‌برداری از ۲۴۰۴ واحد مسکن مهر گیلان و واگذاری به متقاضیان گفت: در دولت‌های نهم و دهم ۶۹۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل شد که این رقم در طول دولت یازدهم به ۹۰۰ هزار واحد افزایش یافت به‌طوری که میانگین سالانه واگذاری واحدها به ۲۲۰ هزار واحد در سطح کشور رسید.

لرستان

همزمان با گرامیداشت هفته دولت بهره‌برداری از یکهزار و ۱۳۶ واحد مسکن مهر لرستان روز سه‌شنبه با حضور مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر آغاز شد.  ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در استان لرستان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی، این واحدها به آن‌ها واگذار می‌شود.

همدان

مدیرکل راه شهرسازی استان همدان با اعلام افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۹ پروژه در استان به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت گفت: اهداف این اداره كل شامل تعیین مراکز جمعیتی و تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها در سطح استان است.

یزد

با حضور معاون سیاسی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد، فرماندار، مسئولین و مقامات محلی، محور مروست - ابرکوه در شهرستان خاتم به طول ۶۳ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این محور که حدود ۸۰ کیلومتر مسیر مروست به ابرکوه را کوتاه‌تر نموده و ارتباط مستقیم بین دو شهرستان ابرکوه و خاتم و نهایتاً ارتباط مطلوب بین جنوب کشور و شمال غرب کشور را برقرار ساخته است.

ایرانشهر

به مناسبت هفته دولت دو مدرسه ۱۲ کلاسه در شهرستان ایرانشهر کلنگ‌زنی شد. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اقدام به ساخت این مدارس خواهد کرد که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

نظر شما