شناسهٔ خبر: 43073 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تشریح نقش رسانه‌ها در آموزش ایمنی حمل‌ونقل و تاثیر آن‌ها بر کاهش حوادث/ خواب‌آلودگی عامل اصلی وقوع حادثه و نبستن کمربند عامل بروز تلفات و مصدومیت‌ها/ قطعه اول آزاد راه تهران- شمال تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد

گزارش آخر هفته  تعریض جاده‌ها برای تردد زائران اربعین، تشريح آخرين وضعيت ساخت آزادراه جنوبی تهران و جزئیات نتايج اوليه بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پي انحراف از جاده و واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان كه ساعت حدود ۳:۴۵ بامداد جمعه، ۱۰شهریور در محور بندرعباس- داراب در ۴۰ کیلومتری شهر داراب تيم كارشناسي كميسيون عالى ايمني ‌راه‌ها از وزارت راه و شهرسازى در صحنه سانحه حضور يافت. محل حادثه نشان می دهد اتوبوس بنا به دلایلی (خواب آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری ازعدم برخورد باماشین روبرو) از مسیر اصلی منحرف می شود و سرنشينان از كمربند ايمني در طول سفر استفاده نكرده‌اند.  بر همین اساس كارشناسان اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف اين سانحه از جمله بررسي صحنه و اتوبوس، مصاحبه با مصدومين و راننده و پليس راه گزارش كامل را متعاقبا اعلام خواهد كرد.

تشریح نقش رسانه‌ها در آموزش ایمنی حمل‌ونقل و تاثیر آن‌ها بر کاهش حوادث

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «رسانه‌های عمومی باید فرصت کافی برای بحث آموزش ایمنی در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار دهند» گفت: این نکته بسیار مهمی است که رسانه‌ها در اختیار دستگاه و سازمان‌ها وقت مناسب قرار دهند تا آموزش عمومی در صدر کار قرار گیرد و تمام ملت به این مسئله حساس شوند.

وی افزود: تا این لحظه بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده، سامانه سپهتن نقش مهمی در کاهش مخاطرات و حوادث داشته است البته باید این سامانه به‌طور مرتب موردبازنگری و بازبینی قرار گیرد تا در صورت شناسایی مشکلات آن‌ها مرتفع و کارایی آن توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور افزایش یابد.

خواب‌آلودگی عامل اصلی وقوع حادثه و نبستن کمربند عامل بروز تلفات و مصدومیت‌ها

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج حاصل جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها که به منظور بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی برگزار شد، اظهار داشت: طبق تحلیل و بررسی‌ها، متأسفانه در این سانحه که بر اثر خواب‌آلودگی راننده اتفاق افتاده، عامل اصلی وقوع تلفات در این حادثه نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان شناسایی شده است.

 مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی پس از اتمام جلسه ویژه کمیسیون ایمنی راه‌ها که در راستای بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی با حضور اعضا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با ارائه گزارشی از تصمیمات و مصوبات این جلسه اظهار داشت: جلسه اصلی کمیسیون ایمنی راه‌ها سه هفته بعد تشکیل خواهد شد اما با توجه به اهمیت موضوع و به تأکید وزیر راه و شهرسازی این جلسه به‌صورت فوق‌العاده امروز با حضور ۱۶ سازمان و نهاد عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار شد.

قطعه اول آزاد راه تهران- شمال تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه قرار است این قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک برود گفت: این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.

 سعیدی کیا ادامه داد:برای آماده سازی این آزادراه ۱۲۳ کیلومتری در مجموع باید ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۱۲۱ کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب حداکثر ۶ درصدی جاده در بعضی نقاط، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

افزایش عوارض حمل جاده‌ای کالاهای ریل پسند

آدم نژاد با بیان اینکه فعالیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌طور غیرمستقیم می‌تواند بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در کشور کمک کند، گفت: در نظر داریم عوارض حمل جاده‌ای در مناطقی که مد حمل‌ونقل ریلی برای حمل حجم انبوه کالا فراهم است را افزایش دهیم.

آدم نژاد بابیان اینکه «بسیاری از بارهایی که در کشور حمل می‌شود بارهای ریل پسند هستند» خاطرنشان کرد: مفهوم ریل‌پسند به معنی حمل بارهای حجیم در مسافت‌های طولانی است که می‌توانستند توسط ریل حمل شوند.

 تعریض جاده‌ها برای تردد زائران اربعین

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تمهیدات تردد زائران اربعین، اظهار کرد: امکانات زیربنایی در نقاط مرزی نسبت به سال‌های گذشته روز به روز از وضعیت بهتری برخوردار شده و جاده‌ها تعریض می‌شوند تا به رفت‌وآمد اتوبوس‌ها و خودروها کمک کرده و با سهولت بیشتری زائران را به مقاصد خود بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه اکثر سفرهای عتبات عالیات در اربعین زمینی است، بیان کرد: در زمان رفت مشکل کمتری وجود دارد اما مشکل اصلی در زمان برگشت زائرین است به طوریکه هر ساله روند صعودی داشته و انجمن صنفی حمل و نقل مسافر تلاش می‌کنند حداکثر ظرفیت را به این امر اختصاص دهند.

تشريح آخرين وضعيت ساخت آزادراه جنوبی تهران

خادمی احداث آزادراه جنوبی تهران را از معدود پروژه هایی دانست که از برنامه مصوب جلوتر است و افزود: با میانگین روزانه سه هزار تن آسفالت ریزی در قطعه چهار، کار در مراحل نهایی است و امیدواریم کل پروژه را زودتر از برنامه زمان‌بندی شده تحویل دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرایند ساخت آزادراه جنوبی تهران جلو‌تر از برنامه در حال انجام است، تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی قطعه چهار این آزادراه از قم تا گرمسار به طول ۳۸ کیلومتر امروز به ۶۳ درصد رسیده و پیشرفت فیزیکی کل پروژه بیش از ۳۰ درصد است.

جزئیات نتايج اوليه بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان

نتايج اوليه بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان از سوى كميسيون عالى ايمنى راه ها منتشر شد و طبق آن اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.

بررسي اوليه اتوبوس توسط كارشناسان حاكي از آن است كه اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود. همچنين بررسي ها در خصوص جاده مورد نظر بيانگر آن است كه مقطع راه مستقیم و علایم و خط کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ كيلوتر بر ساعت بوده است 

نظر شما