شناسهٔ خبر: 43738 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

امیر امینی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

جزئیات پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی در ۸ منشور ابلاغی/ تأمین ۶۰ درصد مطالبات سال ۹۵ پیمانکاران و انتشار ۲۶۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه/ تشریح دلایل عقب افتادن راه‌آهن قزوین- رشت

درجمع معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه‌وبودجه گفت: طبق این توافق قرار شد که حدود ۶۰ درصد از مطالبات پیمانکاران در پایان سال ۹۵ از منابع عمومی سال جاری تأمین شود که اعتبار سال جاری ۸۱۰۰ میلیارد تومان است و قرار شد که ۷۰ درصد از منابع سال جاری تخصیص یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در سال ۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ترکیب‌ برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه‌ها را تدوین و توسط معاون رئیس‌جمهوری ارسال کرده است.

وی افزود: حدود ۸ منشور ابلاغی، ۱۷ برنامه اولویت‌دار و ۷ تکلیف برای اقتصاد مقاومتی تعیین‌شده است که پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی در ۸ منشور ابلاغی قرارگرفته است و شامل بزرگراه، آزادراه، راه‌آهن و تأمین ناوگان می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «در حوزه برنامه‌های ابلاغی مشغول تدوین برنامه عمل هستیم» گفت: بخشی از برنامه‌های ابلاغی به وزارت راه و شهرسازی متناسب با زمان در حال پیشرفت است. همچنین برنامه عمل تکالیف هم در حال تهیه است که البته از ظرفیت‌های حوزه پیمانکاری و مشاوره برای اجرایی کردن پروژه‌ها استفاده کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی علت عقب‌ماندگی برخی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را عدم تخصیص منابع مالی عنوان کرد و گفت: برای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری علاوه بر پرداخت مطالبات پیمانکاران که حدود ۹۴۰۰ میلیارد تومان است، به ۶۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی احتیاج داریم تا پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.

وی همچنین به توافق وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه‌وبودجه اشاره کرد و گفت: طبق این توافق قرار شد که حدود ۶۰ درصد از مطالبات پیمانکاران در پایان سال ۹۵ از منابع عمومی سال جاری تأمین شود که اعتبار سال جاری ۸۱۰۰ میلیارد تومان است و قرار شد که ۷۰ درصد از منابع سال جاری تخصیص یابد.

امینی در ادامه بیان داشت: بر این اساس ۳۵ درصد مبلغ اعتبار سال جاری باید تخصیص می‌یافت که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده و در حال توزیع بین پیمانکاران است. همچنین حدود ۵۸۰ میلیارد تومان نیز به‌صورت نقدی تخصیص داده‌شده است که ۳۴۰ میلیارد تومان آن مربوط به بیمارستان‌ها و مابقی در اختیار حوزه راهداری و شرکت ساخت و توسعه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: البته اقدامات مناسب و قول‌های مساعدی هم از سوی سازمان برنامه‌وبودجه داده‌شده تا در قالب برنامه‌ریزی به‌موقع بدهی پیمانکاران را پرداخت کند.

وی همچنین از انتشار اسناد خزانه در مهرماه و آبان‌ماه خبر داد و گفت: با انتشار اسناد خزانه اسلامی مجموع تخصیص‌های وزارت راه و شهرسازی به ۲۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید؛ اما ظاهراً در جلسه هیئت دولت بر تسریع تأمین نقدینگی تأکید شده است.

امینی با اشاره به تعداد پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی ابراز داشت: بر اساس پروژه‌های موافقت شده با سازمان برنامه‌وبودجه، حدود ۱۵۰۰ پروژه و بالغ‌بر ۱۵۰۰۰ قرارداد با ۱۶۰۰ پیمانکار و مشاور داریم؛ و اگر این برنامه‌ریزی با استفاده از اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و تخصیص نقدی محقق شود، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دست‌یافتنی خواهد شد.

امینی با اشاره به فعال بودن کارگاه‌های پروژه‌های مهم خاطرنشان کرد: علی‌رغم فعالیت در این کارگاه‌ها، همچنان پروژ‌ه‌های آن‌ها در انتظار منابع نقدی هستند تا سرعت عملیات افزایش یابد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به علت تعویق اتمام ساخت راه‌آهن قزوین-رشت تصریح کرد: مشکل راه‌آهن قزوین-رشت شامل مسائل فنی نمی‌شود بلکه پیمانکار در تأمین مصالح به‌خصوص فولاد موردنیاز برای ساخت یکی از پل‌هاست با مشکل مواجه شده است و البته مقدار بسیار ناچیزی منابع نقد برای راه‌اندازی این پروژه نیاز است.

نظر شما