به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، وزارت راهوشهرسازی در دولت یازدهم به منظور تحقق سیاست تامین مسکن مجموعه رویکردهایی را به همراه راهبردهایی برای تامین مسکن در دستور کار قرار داد که شامل تنظیم بازار با تقویت عرضه برای گروههای کمدرآمد، نظام تضمین با ایجاد بیمه و نهادهایضمانتی، نظام ساختوساز، تولید مسکن و توسعه محیطهای مسکونی با توسعه فنآوریهای نوین ساخت، نظامات حقوقی مسکن و تنظیم زمین با راهبردهای صیانت از اراضیشهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی، فرآوری و ساخت اراضی، کنترل و نظارت مکانیزه بر فرآیندهای حوزه زمین، مسکنوساختمان و توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی آن بود.
رویکردهای اصلی وزارت راهوشهرسازی در تحقق سیاست کلان تامینمسکن بر اساس گزارش جمعآوری شده توسط مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راهوشهرسازی به شرح زیر است:
تنظیم بازار
تقویت عرضه برای گروههای کمدرآمد با کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک اجاره و وام قرضالحسنه در تنظیم بازار سیاستگذاری شد و در دستورکار قرار گرفت.
بخشی از تنظیم بازار با راهکارهایی همچون افزایش نرخ تسهیلات از ۲۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ به ۸۰ میلیون تومان در شهرهای میانی به ۶۰ و در شهرهای کوچک به ۴۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت های فرسوده شهری به ۸ درصد و سایر شهرها به ۹.۵ درصد و همچنین تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی از اقداماتی بود که در دولت یازدهم اندیشه شد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز بارها اعلام کرد که سیاست وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، تامین مسکن برای چهارگروه ساکنان بافتفرسوده، حاشیهنشینان، خانهاولیها و گروههایکمدرآمد است که سیاست های مسکن نیز بر همین اساس برنامه ریزی شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)
چندی پیش حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی، از بررسی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیات دولت با هدف کاهش دوره سپردهگذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه خبر داده و گفته بود: کاهش زمان انتظار برای دریافت تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی اکنون در هیات دولت در دست بررسی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)
علی چگنی مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در رابطه با ضرورت هدایت بازار مسکن به سوی خریداران مصرفی و کنترل تقاضای سوداگری مسکن گفته بود: بازگرداندن و تقویت توان خرید متقاضیان مصرفی مسکن میتواند از جمله مهمترین رویکردها و برنامه در بخش مسکن باشد و مرور کوتاهی بر تجارب دیگر کشورها نیز بر این موضوع صحه گذاشته و افزایش قدرت خرید متقاضیان از طریق اعطای وامهای بانکی و نیز سایر برنامهها را یکی از مهمترین روشها برای برونرفت از شرایط رکود میداند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)
نظام تضیمن
از طریق بیمه و نهادهای ضمانتی به عنوان راهبرد تحقق این رویکرد موردتوجه قرار گرفت که با راه اندازی نهادهای ضمانتی مسکن از جمله تضمین تامین مالی و کیفیت و زمان ساخت عملیاتی و اجرایی شد.
نظام ساخت و ساز
در رویکرد نظام ساخت و ساز مجموعه اقدامات زیر انجام شد:
- ایجاد ساز و کار بازرسی ساختمان (Inspection) – چک لیست
- اصلاح ساختار و روشهای کنترل اجرای ساختمان
- ارتقای دانش فنی و مهندسی صاحبان حرفه و افزایش آگاهی و دانش عمومی
- راهاندازی دبیرخانه دائمی همایشهای مقررات ملی ساختمان
تولید مسکن و توسعه محیطهای مسکونی
رویکرد تولید مسکن و توسعه محیطهای مسکونی با توسعه فنآوریهای نوین ساخت اجرایی شد در توسعه فنآوریهای نوین ساخت، مجموعه اقداماتی و برنامهریزیهایی به شرح زیر انجام شد:
- تقسیمبندی استانها برحسب ظرفیت آنها جهت ارزیابی و ارتقای رشد صنعتی سازی در کشور به سه گروه الف: حداقل ۶۵ درصد پروژههای جدید ب: حداقل ۵۰ درصد پروژههای جدید ج: حداقل ۳۵ درصد پروژههای جدید جهت الزام صنعتیسازی در برنامه اجرایی سالیانه.
- برگزاری چهار دوره آموزشی تخصصی و راهبردی در سطح کشور برای استانها با عناوین تبیین ساختمانهای پایدار و صنعتیسازی، سیستمهای نوین ساختمانی مورد تأیید، تبیین ساختمانهای سبز Zero Building، اجرای ساختمانهای صفحات ساندویچی ۳D
- برنامهریزی جهت احداث یک نمونه ساختمان سبز در اکثر استـانها و پیشنهاد به سازمان مدیریت و برنامهریزی بهمنظور تأمین و تخصیص اعتبار اجرایی.
- تهیه و بارگذاری آرشیو الکترونیکی بهمنظور در دسترس قرار دادن آخرین ضوابط و دستاوردهای مرتبط با فناوریهای نوین ساخت برای کلیه استانها در سطح کشور.
- برنامهریزی برای نصب پنلهای خورشیدی جهت استفاده از انرژیهای رایگان در محل ساختمان اداری سازمان جهت صرفهجویی در بخشی از انرژیهای مصرفی فسیلی.
- پیگیری، تدوین و قرارگیری کلیه سیستمهای نوین ساخت در فهرست آحاد بها سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور.
- تعامل و همکاری با انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان و بهرهمندی از نظرات آنها.
- پیگیری تغییر در سرفصلهای دروس دانشگاهی رشتههای مرتبط ساختمان از طریق دبیرخانه صنعتیسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی.
- تهیه نظامنامه و فرآیند حمایت از پایاننامههای دانشجویی و تألیف کتب علمی به منظور استفاده از ابتکار و خلاقیت نیروی جوان در جهت ترویج و انتقال سیاستها و برنامههای سازمان متبوع و نیز ایجاد انگیزه در نهادهای دانشگاهی جهت انجام پژوهشهای مرتبط با اهداف سازمان.
- همکاری و شرکت فعال در جلسات انجمن ساختمان سبز ایران، دبیرخانه صنعتیسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سمینارها و نمایشگاههای صنعت ساختمان در کشور.
- تصویب تشکیل کمیته علمی در حوزه فنی و مهندسی با توجه به ضرورت تعامل با مراکز علمی، تخصصی و فنی درسطح منطقه و بینالملل و با هدف ارتقای تکنولوژیهای ساخت و آگاهی به تحولات علمی و پیشرفتهای روز جهانی.
نظامات حقوقی مسکن
نظامات حقوقی مسکن از دیگر رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن بود که مجموعه اقداماتی همچون تدوین شیوه نامه کنترل ساختمان، بازنگری در مقررات ملی ساختمان، بازنگری در قوانین نظام مهندسی به منظور حفظ اصالت و جلوگیری از تعارض منافع، بازنگری درباره اجرای ماده ۳۸ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن، بازنگری در آزمونهای نظام مهندسی ورود به حرفه، دستورالعمل استفاده از حسابهای امانی پیشفروش ساختمان و تدوین آییننامه اجرایی ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در این رویکرد در دستورکار قرار گرفت.
تنظیم زمین
رویکرد تنظیم زمین یکی دیگر از رویکردهای اصلی سیاست کلان تامین مسکن بود که در این رابطه نیز راهبردهای صیانت اراضی شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی و فرآوری و ساخت اراضی در دستور کار قرار گرفت.
نظر شما