شناسهٔ خبر: 43796 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تلاش برای تجهیز یگان حفاظت از اراضی ملی‌و‌دولتی به سیستم ماهواره‌ای/ پیگیری پرونده‌های تعرض به اراضی ملی در محاکم قضایی/ تشریح آخرین وضعیت را‌ه‌اندازی سامانه جامع حفاظت از اراضی ملی‌

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن با اعلام تجهیز یگان حفاظت از اراضی ملی‌و‌دولتی به سیستم هوایی وماهواره‌ای از تشکیل پرونده‌های متعدد تعرض به اراضی دولتی وملی در محاکم قضایی خبر داد و گفت: مقدمات راه‌اندازی سامانه جامع حفاظت از اراضی ملی‌و‌دولتی در دست انجام است.

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت سامانه جامع حفاظت از اراضی ملی‌و‌دولتی را تشریح کرد و گفت: یگان‌حفاظت از اراضی ملی‌و‌دولتی و فرماندهی آن در سازمان، پیشینه‌ای کمتر از دو سال دارد که با توجه به جدیدالتاسیس بودن آن عملکرد مناسبی را از خود ارایه کرده ا ست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن ادامه داد: یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی در گام نخست، اقدام به تجهیز خود کرد و همزمان در حال ارایه خدمات نیز بوده و هست. در حال حاضر، یگان حفاظت در تمامی استان‌های کشور تشکیل شده و دو نفر از افسران زبده نیروی‌انتظامی به عنوان ضابطان اصلی و فرمانده در استان‌ها حضور دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دستگاه‌های حفاظتی به صورت پیمانکار در اختیار فرماندهان یگان حفاظت است. دستگاه‌های حفاظتی با استفاده از سیستم‌های روز، عملکرد مناسبی را از خود بروز داده‌اند.

عظیمیان تصریح کرد: به دلیل عملکرد مناسبی که یگان حفاظت در استان‌ها داشته و بر اساس وظایف، اراضی در استان‌ها تحویل آنها شده و در طی این مدت توانسته‌اند در نقاط مختلف کشور با افراد سودجو و افرادی که به اراضی ملی‌و‌دولتی تعرض می‌کنند برخورد کنند.

به گفته وی، در رابطه با تخلفات و تعرض به اراضی ملی و دولتی، پرونده‌های متعددی در محاکم تشکیل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فرماندهان یگان حفاظت و دستگاه‌های حفاظتی که در استان‌ها در حال ارایه خدمات هستند مجوز فعالیت خود را از ستاد فرماندهی کل اخذ کرده‌اند و به عنوان ضابط دستگاه قضایی محسوب می‌شوند به همین دلیل نیز این یگان، کمک‌های قابل‌توجهی را در استان‌های سراسر کشور نسبت به تعرضات به زمین و اراضی دولتی و ملی به سازمان ملی زمین و مسکن رسانده است.  

عظیمان همچنین تاکید کرد: در صدد هستیم تا از سیستم هوایی و ماهواره ای برای تجهیز بیشتر یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی استفاده کنیم که انجام این کار در سازمان ملی زمین و مسکن در دست مطالعه است. هدف از اینکار نیز بهره مندی از سیستم هوایی و ماهواره ای و رصد بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه جامع حفاظت از اراضی ملی و دولتی هنوز راه‌اندازی نشده اما کارهای آن در دست انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در استان‌های سراسر کشور ترتیباتی داده‌اند تا اگر فردی اخباری از تعرض به زمین و اراضی دولتی و ملی به دست می‌آورد  به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها اطلاع دهد ضمن آنکه یگان حفاظت نیز در سطح استان‌ها در حال گشت‌زنی است تا رفع تصرف انجام شود.

نظر شما