شناسهٔ خبر: 43906 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد:

افزایش ۹ درصدی بارندگی در تهران طی یک سال گذشته/ گزارش بروز ۱۹۰ سیلاب در پایتخت

باران مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد: در سال آبی ۹۶-۹۵ نزدیک به ۳۰۰ میلیمتر بارندگی در استان تهران رخ داد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد رشد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا چهارشنبه شرکت آب منطقه ای تهران، «حسن برنا» درباره میزان ریزش های جوی در سال آبی ۹۶-۹۵ گفت: در محدوده جغرافیایی استان تهران پنج ایستگاه باران سنجی به عنوان ایستگاه مبنا داریم که آمار آنها به صورت روزانه دریافت و در پایان هر ماه گزارش تحلیلی از وضعیت ریزش های جوی حوزه عملکرد و محدوده جغرافیایی استان تهران تهیه می شود.

وی افزود: در محدوده عملکرد استان تهران میزان بارش سال آبی ۹۶-۹۵ برابر ۳۰۰.۹ میلیمتر ثبت شد که نسبت به سال آبی ۹۵-۹۴ حدود ۹ درصد و نسبت به بلندمدت هشت درصد افزایش یافت.

به گفته وی، متوسط بیشترین بارش ها در سال آبی گذشته در ماه بهمن به میزان ۷۰.۷ میلیمتر رخ داد. کمترین بارش ها نیز مربوط به مهر ۱۳۹۵ و خرداد ۱۳۹۶ بود که هیچ بارندگی در این ماه ها رخ نداد.

این مسوول بیشترین نزولات برفی سال آبی گذشته را مربوط به ماه های دی، بهمن و اسفند ۱۳۹۵ عنوان کرد و گفت: در ایستگاه های حوزه آبریز سد لار میزان بارش برف نسبت به سایر مناطق بیشتر بود.

وی گفت: بیشترین میزان بارندگی نیز در ایستگاه چشمه اعلا به میزان ۶۹۶ میلیمتر و کمترین بارش نیز در ایستگاه شمس آباد ورامین به میزان ۱۸۹ میلیمتر به ثبت رسید.

 افزایش متوسط دمای هوای تهران از آغاز فروردین تا آخر شهریور امسال

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران درباره دمای هوای استان در سال آبی ۹۶-۹۵ گفت: بررسی ها نشان می دهد در ۶ماه نخست سال آبی گذشته (۹۶-۹۵) دما در بیشتر ایستگاه های منتخب نسبت به مدت مشابه پارسال و درازمدت کمتر بود اما متوسط دمای هوا از آغاز فروردین ۱۳۹۶ تا سی و یکم شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ و همچنین درازمدت افزایش یافت.

وی یادآور شد: بیشترین دما در ایستگاه تبخیرسنجی شهید عباسپور و کمترین دما نیز در ایستگاه تبخیرسنجی لار- پلور ثبت شد.

۱۹۰ مورد بروز سیلاب در تهران

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران از پایش آب های سطحی تهران خبر داد و گفت: در ادامه پایش آب های سطحی، ۲ هزار و ۱۴۳ مورد اندازه گیری دبی رودخانه در سال آبی گذشته انجام و ۱۹۰ مورد به صورت سیلاب اندازه گیری شد.

وی یادآوری کرد با همکاری مردم و تدابیر اتخاذ شده در شرکت آب منطقه ای تهران هیچ یک از سیلاب ها به تلفات جانی منجر نشد.

این مسوول گفت: از مجموع ۱۹۰ سیلاب به وقوع پیوسته، سه مورد آن مخرب بود که یک مورد در منطقه فیروزکوه، یک مورد در محدوده جنوب تهران و مورد دیگر در ایستگاه هیدرومتری شهرک واقع در طالقان به وقوع پیوست.

 ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر پارسال تا سی و یکم شهریور امسال ۲۳۰میلیمتر بود که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۲۴۱ میلیمتر بود، پنج درصد کاهش داشت.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۴۸ سال گذشته) که ۲۳۸ میلیمتر بود، سه درصد افت کرد.

شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم بارش اول مهر پارسال تا سی و یکم شهریور امسال را ۳۷۹ میلیارد و ۴۶ میلیون مترمکعب برآورد کرد./

برچسب‌ها:

نظر شما