شناسهٔ خبر: 43924 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار:

تسهیلات اعطایی خرید خانه باید ۸۰ درصد ارزش ملک را شامل شود/ ۱۰ هزار میلیارد ریال وام در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرد

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار یکی از سیاست های دولت در بحث خانه دار شدن مطرح شده ارائه تسهیلات و مشوقات متنوع است، اظهار داشت: برای اینکه توانمندی شهروندان در کلان شهرها، شهر های بالای ۲۰۰ هزار نفر و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر را برای خرید خانه بالا ببریم باید تسهیلات مسکن را به گونه ای افزایش بدهیم که ضمن باز پرداخت طولانی مدت و بهره کم با سپرده اندک بتوانند تسهیلات دریافت کرده و این تسهیلات برای برای دهک های اول تا سوم مخصوصا محلات هدف بازآفرینی شهری طبق تجارب جهانی در برخی کشور از قبیل کره جنوبی ،ترکیه ،انگلستان و اتریش وغیره ازحداقل ۵۰ الی ۹۰ درصد قیمت ملک را شامل شود.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در این راستا ما از طریق ستاد بازآفرینی شهری سیاست هایی را به تاسی سیاستهای دولت محترم به کار می بریم که ضمن پیگیری  بستر سازی و آماده کردن  تسهیلات و مشوق های لازم ،افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت، کاهش نرخ سود در محدوده های هدف بازآفرینی شهری ،توانمندسازی ساکنین، را در دستور کار قرارداده تا مردم بتوانند با مشارکت خود در بحث محله و مسکن خود را بازآفرینی ،بهسازی، مقاوم سازی و باز سازی کنند.

مصطفایی با بیان اینکه بانک مرکزی مصوب کرده است ،بانک مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و با رعایت سقف حداکثر ۱۰ هزار میلیارد ریال به انبوه سازان صرفا برای نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری تسهیلات ساخت مسکن واگذار می کند.
و اعطای این تسهیلات منوط به سپرده گذاری انبوه سازان در صندوق پس انداز مسکن یکم طبق ضوابط و مقررات موجود و لزوم فروش اقساطی تسهیلات موصوف پس از ساخت مسکن به افراد، با رعایت سقف حداکثر ۱۰ هزار میلیارد ریال ایجاد تعهد برای صندوق است. افزود: یکی از سیاست های دولت در خصوص بحث مسکن صندوق یکم است که برای توانمند سازی مردم و توانمند سازی انبوه سازان مطرح شده است که وام هایی با مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان با ۸ درصد کارمزد در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری است در اختیار انبوه سازان قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به رویکرد مداخله‌ای این ستاد در بازآفرینی بافتهای تاریخی ارائه تسهیلات برای بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران بعنوان دبیرخانه ستادملی بازآفرینی شهریمرمت وتملک و بهره برداری مجدد از بناهای با ارزش و تاریخی در قالب راه اندازی خانه گفتمان (در شهرهای تهران و گرگان)،تجهیز و بهسازی قلمروهای عمومی و همچنین بسترسازی برای ارائه تسهیلات بصورت محدود برای مالکان به منظور مقاوم سازی ومرمت خانه های تاریخی و ارزشمند و این کار در برخی شهرها بصورت محدود در برخی استان های انجام شده و زمینه ها و بسترهای لازم برای فراگیر شدن این طرح در حال انجام است.که انشاالله امیدواریم با همراهی و همکاری بانک ها و سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری از طریق کارگروه میراث فرهنگی و بناهای با ارزش تاریخی ستاد های ملی و استانی بازآفرینی شهری این موضوع برای توانمندسازی مالکان بناهای با ارزش تاریخی بصورت گسترده انجام و نهادینه گردد.

وی به اقدامات دیگر و رویکردهای مد نظرستاد ملی بازآفرینی شهری اشاره کرد و اظهار داشت:  یکی دیگر از اقدامات این ستاد ، ارتقا توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی  مردم در محلات هدف است و در این راستا به افرادی که توانمندی برای اشتغال ندارند یا اگاهی لازم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود نداشته به دنبال آموزش مهارت های شغلی و یا ارتقای توانمندی های اجتماعی و اقتصادی آنها با همکاری دستگاه‌های مرتبط و عضو ستادملی بازآفرینی هستیم.

مصطفایی ادامه داد: همچنین در این خصوص به افزایش ظرفیت‌های مدیریت شهری برای ارتقاء زیر ساخت‌ها برای افزایش توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی مردم کمک می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از شروع  پرداخت تسهیلات برای بافت های فرسوده شهری  توسط بانک مسکن  و سایر بانکها گفت: بحث ارائه تسهیلات برای بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده شهری چند وقتی بود که از طرف بانک ها قطع شده بود مجددا برقرار شده است که مقرر گردیده بود سالانه از این طریق ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات به مالکان بافت های فرسوده شهری در سراسر کشور در طول۶ سال ۱۸۰۰واحدبا همکاری بانک‌ها اختصاص یابد.

که در صورت همکاری بانک‌ها با ارائه تسهیلات متنوع در قالب یارانه ای ،صندوق یکم برای مسکن اولی های و... تحرکی خوبی در این بخش می تواند صورت گیرد.

وی در ادامه سخنان خود به سکونتگاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به دنبال ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنان هستیم تا بتوانیم اشتغال های خرد و مشاغل خانگی یا مهارت های فنی و حرفه‌ای را که مورد نیاز این محلات است را از طریق دستگاه‌های مسئول ارتقاء بدهیم تا از طریق این اشتغال های خرد موجب ماندگاری و رونق اقتصادی در این محلات را فراهم بیاوریم.

مصطفایی اضافه کرد: در این راستا از سمن ها برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی ساکنان این منطقه استفاده کرده ایم و مداخلات اجتماعی و توانمندسازی اجتماع محور را از طریق سمن ها در این محلات پیگیری می کنیم و همچنین از دستگاههای عضو این ستاد مانند وزارت تعاون و کار  رفاه اجتماعی مخصوصا کارگروه ارتقا  اقتصادی ستادملی بازآفرینی شهری و شورای عالی اشتغال بحث های اقتصادی را پیگیری می کنیم.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیش از ۲۰ هزار ساعت آموزش فنی و حرفه ای به اهالی این مناطق اشاره کرده و گفت: طی سال های یک سال و نیم گذشته در حدود۲۰ هزار ساعت دوره آموزشی برای ارتقاء مهارت های شغلی در این محلات برگزار کرده ایم که این مهارت ها با توجه به بازار کار و نیاز مردم  ساکنان منطقه آموزش داده می شود.

طرح حمایت از اشتغال پایدار برای  روستاییان و عشایر از طریق صندوق توسعه ملی

نریمان مصطفایی بنا به تصویب و ابلاغیه قانونطرح حمایت از اشتغال پایدار برای  روستاییان و عشایر از طریق صندوق توسعه ملی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت در خصوص فراهم آوردن ۳۰۰ هزار شغل پایدار در مناطق روستایی و محروم اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بازآفرینی شهری توانمند سازی و نگهداری وضع موجود، پیشگیری و پیشنگری است که بتوانیم با ایجاد اشتغال پایدار برای روستایان و عشایر مانع مهاجرت آنها شده که این ابلاغیه این نوید می دهد که توجه ویژه ای به این بخش و جلوگیری از مهاجرت به مناطق حاشیه ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی است که می تواند به افزایش ارتقا کیفیت زندگی در این مناطق بیانجامد.

وی با اشاره به اینکه در نزدیکی پیرامون و حریم شهرهای کشور مخصوصا کلانشهره انزدیک به ۴ هزار روستا وجود دارد که در معرض گسترش اسکان غیررسمی  هستند، اضافه کرد: هر چند ظرفیت روستا ها کم است و قابلیت های محدودی دارند ولی با این ظرفیت کم با برنامه هایی که در دولت و وزارتخانه ها در بسته های اشتغالی تعریف شده کمک خوبی به اشتغالزایی پایدار در روستا ها باشد و می توان جلوی ورود جمعیت این روستاها به شهرها و حاشیه نشینی را گرفت که با توجه به منابع محدود باید اولویت اشتغالزایی در روستاها را با اولویت روستاهای پیرامون و حریم شهرهای کشور مخصوصا کلانشهرها و در معرض گسترش اسکان غیررسمی اختصاص داد و در این راستا البته به غیر از تسهیلات از کمک های خیرین و سرمایه گذاران و غیره برای اشتغالزایی در روستا و مناطق محروم منجمله محلات هدف بازآفرینی شهری استفاده کرد.

وی به همکاری با بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: برای توانمند کردن روستائیان ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی و پیشگیری و پیشنگری انجام شده است که به صورت پایلوت در قلع گنج انجام شده و به زودی به شهرهای دیگر تسریع خواهد یافت.

افزایش ۲۰۰ میلیارد ریالی برای ساماندهی حاشیه شهرها

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به افزایش ۲۰۰ میلیارد ریالی برای ساماندهی حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: از ابتدای به روی کار آمدن دولت اعتدال و امید تنها ۲ ردیف برای تامین مالی بصورت اهرمی در نظر گرفته شده بود که امسال به ۹ ردیف بودجه ای افزایش یافته است و برخی ردیف ها هم برای شهرهای خاص مانند مشهد ۲ ردیف بودجه، قم و شیراز یک ردیف بودجه، سیستان و بلوچستان یک ردیف بودجه از قانون توسعه متوازن ایجاد شده است و برای این ساماندهی از ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رقمی بالق بر ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که به سکونتگاه های غیر رسمی اختصاص یافته است. که در کنار این کار باید تجمیع منابع دستگاه‌های دولتی،عمومی و غیردولتی، بخش خصوصی و شهرداری ها و خیرین و... نیز برای هم افزایی منابع و اجرای برنامه ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۶۷۰ پروژه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در کل کشور با هزینه ای بالغ بر ۳۷۰ میلیارد تومان در حال اجرا وجود دارد گفت: ۱۰۵ پروژه توانمند سازی ارتقاء اقتصادی و اجتماعی، ۲۷۰ پروژه خدمات روبنایی، ۱۸۰ پروژه ساماندهی محیط و فضای شهری،  ۸۴ پروژه خدمات زیربنایی در حال انجام و ۲۹ پروژه اسکان مجدد را داریم که این اقدامات در حدود ۲۰۰ محله از ۱۲۰ شهر کشور در حال اجرا است.

مصطفایی ادامه داد: بودجه ریزی در این بخش به صورت اهرمی بوده و در ستاد بازآفرینی شهری دستگاه های مسئول مانند شهرداری ها و دستگاه‌های مسئول منابع مالی خود را به این پروژه ها تزریق می کنند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از پروژه ها در محلات هدف تکمیل می شود ولی تجهیزات لازم برای بهره برداری از آن توسط بهره بردار فراهم نمی شود گفت: متاسفانه در خصوص تجهیز و بهره برداری بهینه از پروژه هابرخی مشکلات و موانع وجود داردکه بعضی دستگاه های بهره بردار در قالب ستادهای بازآفرینی شهری و طی فرآیند مشارکتی تعهد های لازم را برای در اختیار قرار دادن زمین و تهیه نقشه عملیات ساختمانی دریافت انشعاب آب و گاز و برق و تجهیزات را می دهند ولی بعداز احداث  به تعهد خود در برخی موارد پایبند نیستد و شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری  فقط در ساخت پروژه ورود پیدا می کند و مراحل و اخذ مجوزهای لازم و تجهیز و بهره برداری با دستگاه بهره بردار است که این ناهماهنگی ها در پروژه های شاهد هستیم.

وی اضافه کرد:  در این مورد نظارت های خوبی در حال انجام است و در هر مقطعی  تخلف و ناهماهنگی صورت بگیرد، که از طریق ستادهای بازآفرینی شهری استان ها و با همکاری دستگاه‌های بهره بردار تصمیم گیری صورت می گیرد

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در بخش دیگری از صحبت های خود به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: وزارت کشور در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با آسیب های اجتماعی و فرهنگی به دستگاه‌های مختلف از سوی وزارت کشور داده و امسال نیز این ردیف به ۲۰۰ میلیارد افزایش یافته که بخشی از این بودجه به حاشیه شهرها تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هرچند در این بخش با افزایش منابع مالی روبرو بوده ایم اما باز این منابع مالی را کم دانست و اظهار داشت: باید در بحث آسیب های اجتماعی از خیرین کمک گرفت و با در اختیار قرار دادن زمین و مجوزهای لازم زمینه های سرمایه گذاری این افراد را برای ساخت مراکز آموزشی، بهداشتی و رفاهی فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به نتایج کارگروه پیشگیری اشاره کرد و گفت:  یکی از اقدامات مهمی که در این کارگروه اتفاق افتاد جلوگیری از تصرف های غیر قانونی بوده که زمین خواری را به صفر رسانده است.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات ما که با همکاری شهرداری ها برای تعیین تکلیف حاشیه شهرها و املاک بدون سند صورت گرفته تعیین تکلیف املاک ثبتی با کاداستر بوده است و روشن کردن وضعیت های ثبتی املاک قرار گرفته در این محدودها بوده است که جلوی هر گونه بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و به طور کلی ساخت و ساز در این مناطق را می گرفت.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این باره افزود: در حال تعین تکلیف و سند دار کردن این املاک در حاشیه شهرها هستیم.

مصطفایی همچین به جلوگیری از افزایش محدوده و حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: در این خصوص بحث احداث کمر بند سبز در شهرهای بزرگ مثل مشهد،‌کرج وسبزوار شروع شده است و در ۱۴ استان که گسترش زیادی را شاهد بودیم مانند تهران،کرمان، قم،اصفهان، سیستان و بلوچستان، گلستان، کرمانشاه  آذربایجان شرقی ، البرز خراسان رضوی، خوزستان، فارس ، هرمزگان  و یزد در الویت قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به تدوین برنامه پیشگیری از مهاجرت دست جمعی اشاره کرد و گفت: هفت استان منختب شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان، خراسان شمالی، کرمانشاه ، اردبیل و یزد برای آموزش صنایع دستی و مهارت‌های فردی و حرفه ای و مدیریت حوزه آبخیزداری کنترل داشته باشند مذاکراتی با سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی، وزارت نیرو، سازمان فنی و حرفه ای انجام و برنامه ای در این خصوص تهیه شده است تا برنامه های آموزشی خود را اجرایی کنند.

طرح های مختلفی برای بحث مسکن کم درآمدها مطرح شده که در حال تصمیم گیری است

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به طرح های مختلف که برای حل مشکل مسکن کم درآمد ها مطرح شده است اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهاد هایی که مطرح هست ساخت مسکن تدریجی است که با توجه به بودجه و منابع مالی خردی که مالک از خود در طول سال می آورد مسکن خود را تکمیل می کند که دولت نیز به عنوان تسهیلگر تسهیلات را فراهم کرد و نقش نظارتی دارد که این طرح در محلات غیر رسمی که مردم توان لازم را برای ساخت مسکن ندارند و با شیوه زندگی مردم متناسب قابلیت اجرا دارد.

وی ادامه داد: در این بخش شیوه های مختلف در این خصوص پیشنهاد داده شده است و محلاتی که در معرض حادثه و تخریب هستند و یا منازلی که زیر دکل های فشار قوی هستند در بحث اسکان مجدد بتوانیم کمترین هزینه را به این افراد محروم تحمیل کنیم .

وی با اشاره به مسکن استیجاری نیز گفت: در محلات حاشیه یا بافت های حاشیه ای طرح مسکن استیجاری را مطرح کرده ایم که می تواند در دستور کار قرار بگیرد که تجربه این کار در کشورهای مختلف توسط شهرداری ها نیز انجام شده است و در این خصوص باید برنامه ای تدوین شود در دولت مطرح و اجرایی شود.

نظر شما