شناسهٔ خبر: 44489 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک ترانزیتی ایران و ازبکستان مطرح شد:

تاکید بر توسعه روابط دوجانبه حمل و نقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ايران و ازبكستان

ترانزیت سفير كشور ازبكستان درخصوص برخي مسائل ترانزيتي و حمل و نقل جاده‌اي بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و ازبكستان با مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي اين سازمان با تأكيد بر رفع برخي از موانع ترانزيتي و حمل و نقل جاده‌اي با هدف تسهيل در مبادلات تجاري ميان دو كشور افزود: در اين راستا پيشنهاد مي‌گردد جهت كاهش عوارض دريافتي از ناوگان ترانزيت دو كشور و تسهيل در صدور ويزاي رانندگان، نشست كارشناسي حمل ونقل جاده‌اي بين  دو كشور برگزار شود و يادداشت تفاهم‌هاي مورد نياز تدوين و از سوي مقامات ذي‌ربط دو كشور امضا شود.  

وي همچنين اظهار داشت: انتقال تجارب در زمينه راهداري، سامانه‌هاي الكترونيكي كنترل ناوگان و ساير موارد از جمله پيشنهادهاي طرف ايراني براي  توسعه روابط دوجانبه و تسهيل در فرآيندهاي كاري حمل و نقلي ميان دو كشور اعلام گرديد.

براساس اين گزارش، در اين جلسه بهادر عبداله يف سفير كشور ازبكستان با بيان اين كه اولين قرارداد دوجانبه حمل و نقل جاده‌اي ميان دو كشور در سال 1993 (1372) منعقد گرديده است، خواستار بازنگري در مفاد قرارداد مذكور و ايجاد اصلاحات در آن گرديد.

وي از راه‌اندازي كريدور ترانزيتي ميان ازبكستان، قرقيزستان و چين در آينده نزديك خبر داد و افزود: احداث اين كريدور موجب رونق همكاري‌هاي حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيتي ميان  كشورهاي منطقه از جمله ايران خواهد شد، از اين رو از سوي ازبكستان گام‌هاي اوليه جهت توسعه همكاري‌ها و گفت‌وگوهاي كارشناسي ميان دو كشور برداشته شده است. 

اين گزارش حاكي است، در جريان مذاكرات، مقرر شد به زودي تاريخ نشست كارشناسي كميته حمل و نقل جاده‌اي به منظور رفع مسائل و مشكلات موجود از سوي دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي اعلام گردد. 

گفتني است جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ازبكستان امضا كننده موافقتنامه همكاري‌هاي حمل و نقل بين‌المللي و ترانزيتي (موافقتنامه عشق‌آباد) مي‌باشند. 

نظر شما