شناسهٔ خبر: 44682 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام مطرح کرد:

تشریح روند ایمن‌سازی مسیرهای منتهی به مرز مهران/ ۳۰۰ هکتار پارکینگ آماده پارک خودروهای زائرین اربعین در مرز مهران

میر جعفریان مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار داشت: تمامی مسیرهای منتهی به مرز مهران در استان ایلام با نصب تجهیزاتی مانند علائم ایمنی، نشان‌ها، روشنایی‌ها، خط‌کشی‌ و رفع نقاط حادثه خیز آزادراه‌ها نسبت به ایمن‌سازی مسیرهای منتهی به مرز مهران اقدام شده است.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: دو پارکینگ بزرگ با مساحت ۳۰۰ هکتار شامل پارکینگ بزرگ "اربعین" با مساحت تقریبی ۲۷۰ هکتار در ورودی مهران ساماندهی شده که برای پارک زائرینی است که با خودروهای شخصی قصد حضور در راهپیمایی اربعین را دارند و پارکنیگ دوم به نام " برکت" با ۳۰ هکتار وسعت برای اتوبوس‌های برون‌شهری جانمایی شده و برای کسانی که با وسیله حمل و نقل عمومی قصد خروج از مرز مهران را دارند آماده شده است.

میرجعفریان اضافه کرد: پارکینگ بزرگ اربعین برای ۴۰ هزار خودرو سواری و پارکینگ برکت نیز برای ۴ هزار اتوبوس در نظر گرفته شده است که کار بهسازی و آسفالت ریزی معابر این پارکینگ‌ها  به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در بحث زیر ساخت‌های اربعین برای پایانه‌های غرب کارهای زیربنایی زیادی انجام شده است که می توان به اصلاح را‌ه‌ها، نصب روشنایی، بحث آب و آب شرب، فعالیت‌های خدماتی پارکینگ اشاره کرد.

میرجعفریان همچنین به بهسازی و نوسازی  ۲۷۵ چشمه سرویس بهداشتی در پارکینگ های "برکت "، "اربعین " و طول مسیر زائران عتبات اشاره کرد و افزود: ۷۵ چشمه بهداشتی در پایانه در دسترس زائران خواهد بود و همچنین در حدفصل مهران تا مرز حدود ۲۰۰ چشمه بهداشتی نیز که طی سال‌های گذشته احداث شده بود نوسازی، بازسازی و تکمیل شده و تجیهزات مورد نیاز آن نصب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در سخنانی دیگر به احداث و تکمیل آزادراه‌ها در این استان اشاره کرد و بیان داشت: از ورودی ایلام تا مهران حدود ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه داریم که حدود ۵۶ کیلومتر از این میسر سال قبل در مقاطع مختلف به صورت چهار بانده مورد بهره‌برداری قرار گرفت و امسال نیز از ۶۴ کیلومتر باقی مانده ۳۰ کیلومتر آن به صورت ۴ بانده تکمیل شده است و باقی آن در سه قطعه با ۴ پیمانکار به صورت سه شیفت کاری برای تبدیل مسیر به چهار بانده در حال انجام هست، که تا دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی اضافه کرد: تا امروز ۸۶ کیلومتر از این مسیر برای مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

میرجعفریان با اشاره به ایمن سازی آزادراه‌های استان ایلام خاطر نشان کرد: با اعلام پلیس‌راهور نقاط حادثه خیز شناسایی شده و در کارگروه زیرساخت اربعین به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده و در حال رفع مشکلات باقی مانده هستیم و اصلاحاتی مانند اصلاح تقاطع‌ها و روشنایی به سرعت در حال تکمیل است تا برای اربعین حسینی آماده شود.

وی اضافه کرد: در مسیر بازگشت زائران از مرز مهران گردنه صعب‌العبور به طول ۴ کیلومتر وجود دارد که نسبت به اصلاح آن اقدام و آسفالت‌ریزی در طول مسیر در حال انجام است. همچنین مسیرهایی که نیاز به اصلاح و ایمن‌سازی بوده توسط دستگاه‌های مسئول در حال ایمن‌سازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اینکه به دلیل نزدیکی مرز مهران به کربلا بیشتر زائرین از این مرز خارج می شوند گفت: بر اساس تقصیمات ستاد اربعین استان‌های گیلان، مازندران، کرمانشاه، تهران، البرز، قم، همدان باید از مرز مهران خارج می‌شوند اما درخواست برای خروج از این مرز بیشتر از مرزهای دیگر ورودی به خاک عراق است.

میرجعفریان به زائران توصیه کرد: به تقسیمات کشوری برای خروج از مرز توجه کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی امسال ما افزایش زائر نسبت به سال گذشته خواهد بود افزود: سال گذشته حدود یک میلیون ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران خارج و حدود ۲ و میلیون ۴۰۰ هزار نفر از این مرز وارد کشور شده‌اند. که امسال حداقل افزایش ده درصدی خواهیم داشت.

میرجعفریان با اشاره به تمهیداتی که در شهر ایلام برای استقبال از زائرین تدارک دیده شده است گفت: مردم خونگرم ایلام خود قبل از اربعین برای زیارت به عتبات می روند و هنگام مراسم پیاده روی اربعین برای استقبال از زائران و راهپیمایان اربعین در سطح شهر آماده هستند.

نظر شما