شناسهٔ خبر: 44763 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

جزئیات تفاهم‌نامه خرید ۴۵۰ واگن ریل‌باس از کره جنوبی/ راه‌آهن با اولویت جابجایی مسافر باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود/ ساخت ۲۲ طرح ریلی به طول حدود ۳ هزارو ۴۳۰کیلومتر

گزارش آخر هفته  اساسنامه شركت قطارهای حومه‌ای به زودی تصویب می‌شود، امضا تفاهم نامه همكاری بین شركت راه‌آهن و سازمان هواشناسی كشور، برگزاری دور جدید مذاکرات فاینانس راه‌آهن رشت- آستارا در آینده نزدیک ترانزیت ریلی کالا بین ایران و ترکیه ۲ برابر می‌شود سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین خبری حوزه حمل‌ونقل ریلی را می توانید در زیر ملاحظه کنید:

جزئیات تفاهم‌نامه خرید ۴۵۰ واگن ریل‌باس از کره جنوبی

وزارت راه و شهرسازی ایران در راستای همکاری‌های مشترک دو محور مسکن و شهرسازی و حمل‌و‌نقل را دنبال می‌کند. در حوزه حمل‌ونقل پیشرفت‌هایی تاکنون حاصل شده است و خوشبختانه در حوزه حمل‌ونقل ریلی تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین به امضا رسید که خرید ۳۷ رام قطار ریل‌باس جزو این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود و تاکنون ۲۴ رام آن تحویل راه‌آهن ایران شده و الباقی در دست اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به امضا تفاهم‌نامه خرید ۴۵۰ واگن ریل‌باس از کره جنوبی یادآور شد: خوشبختانه مذاکرات آن در حال نهایی شدن است. همچنین تفاهم‌نامه حمل‌ونقل دریایی میان دو کشور نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

راه‌آهن با اولویت جابجایی مسافر باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود

مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه اقتصاد بخش اول وظایف راه‌آهن یعنی حمل مسافر نیز بر عهده بخش دوم وظایف یعنی حمل بار قرار دارد، گفت : سهمی که ما در ۱۰ سال گذشته از بار در کشور داشتیم، حدود ۳۰ ، ۳۱ ، ۳۳ درصد بوده است، اما از سال ۹۲ تا سال ۹۵ توانستیم این سهم را به رشد ۲۵ درصدی بار برسانیم.

محمد زاده افزود: سال ۹۲ هم ۳۲ میلیون تن حمل بار داشتیم که پارسال به ۴۰ میلیون تن رسیدیم و برای اولین بار در تاریخ ۹۰ ساله راه آهن حمل بار بالای ۴۰ میلیون تن را تجربه کردیم.

ساخت ۲۲ طرح ریلی به طول حدود ۳ هزارو ۴۳۰کیلومتر

خادمی با اشاره به برنامه های شرکت ساخت وتوسعه در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: ۲۲ طرح ریلی به طول حدود ۳ هزارو ۴۳۰کیلومتر در حال احداث قرار دارد که ۹۱۹ کیلومتر آن امسال به بهره برداری می رسد. وی افزود شرکت راه آهن نیز حدود ۹۰۰ کیلومتر پروژه‌های دو خطه کردن محورهای ریلی را در برنامه خود دارد. که مجموعه طول پروژه های ریلی قابل بهره برداری در کشور رقم قابل ملاحضه ای است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به اهم پروژه‌های ریلی در دست اجرا بیان داشت راه‌آهن همدان- کرمانشاه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین ریل‌ گذاری راه آهن ارومیه نیز تا هفته آینده تمام خواهد شد. و ریل گذاری راه‌آهن رشت نیز ۳۲ کیلومتر باقی مانده است. همچنین از راه‌آهن میانه بستان آباد نیز ۶۵ کیلومترباقی مانده است.

اساسنامه شركت قطارهای حومه‌ای به زودی تصویب می‌شود

عضو هیئت‌مدیره شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بابیان اینكه اساسنامه شركت قطار‌‌های حومه ذیل شركت راه‌آهن در آستانه تصویب است، گفت: سهم‌ ۱۰ درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل ازاین‌پس به قطار‌های حومه‌ای اختصاص می‌یابد.

رسولی افزود: مقررشده است در ۶ ماه اساسنامه شركت قطارهای حومه‌ای به تصویب برسد كه در مرحله تصویب اساسنامه هستیم و به‌زودی انجام می‌شود‌.

هیچ تَرَک و فرونشستی در حریم خطوط راه‌آهن کل کشور وجود ندارد

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «در محدوده حریم راه‌آهن کشور شاهد هیچ‌گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ایم» تصریح کرد: پایش ۲۴ ساعته محدوده ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط مأمورین مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری به‌طور مداوم انجام می‌شود.

معاون شرکت راه‌آهن، انجام اقدامات عملیاتی برای مقابله با تبعات این پدیده را مستلزم رخ دادن اتفاق بر اثر فرونشست زمین عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع اتفاق به سرعت عملیات تثبیت زیرسازی انجام می‌شود، اما شرکت راه‌آهن به قدری از تجربه و توان کارشناسی برخوردار است که قبل وقوع اتفاقاتی از این قبیل، اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهد داد.

امضا تفاهم نامه همكاری بین شركت راه‌آهن و سازمان هواشناسی كشور

تفاهم نامه همكاری بین شركت راه‌آهن و سازمان هواشناسی كشور به منظور هم‌افزایی و بهره‌برداری بهینه از خدمات هواشناسی در صنعت حمل و نقل ریلی امضا شد.

افزایش سطح رضایت‌مندی كاربران و ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی، پیشگیری و كاهش سطح سوانح و حوادث در ابعاد محیطی و انسانی از طریق پیش‌بینی شرایط جوی و مدیریت ریسك، بهره‌گیری از داده‌های اقلیمی در برنامه‌ریزی و توسعه حمل و نقل ریلی، گسترش شبكه و برنامه‌ریزی مبتنی بر اصول علمی در شهرسازی ریل‌ پایه و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های طرفین از جمله اهداف امضا این تفاهم نامه بوده است.

برگزاری دور جدید مذاکرات فاینانس راه‌آهن رشت- آستارا در آینده نزدیک

مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن از برگزاری دور جدید مذاکرات فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن رشت-آستارا در آبان ماه  خبر داد و گفت: کلیات مورد توافق دو طرف قرار گرفته و این جلسه در خصوص نحوه نگراش قرارداد تشکیل می‌شود

عباس نظری  با اشاره به آخرین وضعیت تامین فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اظهار داشت: پس از تامین فاینانس ۶۰ میلیون دلاری ساخت راه‌آهن آستارا-آستارا، قطعه مذکور هم اکنون در دست ساخت قرار دارد، اما تامین فایانس قطعه ۱۶۴ کیلومتری رشت-آستارا در دست مذاکره میان طرفین قرار دارد.

ترانزیت ریلی کالا بین ایران و ترکیه ۲ برابر می‌شود

براساس تفاهم نامه‌ای بین مدیرکل راه‌آهن آذربایجان و مدیرکل ناحیه پنج مالاتیای ترکیه، ترانزیت ریلی کالا بین ۲ کشور ۲ برابر می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان پس از امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه در زمان حاضر حجم ترانزیت بار بین ۲ کشور  ۵۰۰هزار تن در سال است، گفت: قصد داریم با سوق دادن حمل کالا از مرزهای بازرگان و سرو به ناوگان ریلی، حجم ترانزیت موجود را به یک میلیون تن در سال برسانیم.

نظر شما