شناسهٔ خبر: 45130 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جنوب استان کرمان انجام شد:

بازدید فرماندار جیرفت از راه‌های روستایی اسفندقه در جنوب کرمان

بازدید فرماندار جیرفت به همراه مدیرکل راه و شهرسازی، مدیریت ساخت و توسعه راه‌ها از راه‌های روستایی اسفندقه بازدید و روند اجرایی این پروژه را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان، در این بازدید از راه‌های قرقطوئیه حسین‌آباد آب‌شور، فتح‌آباد سنگوئیه، عباس‌آباد – آشین، سنگوئیه – زهمکان، باغ ابراهیم، سرخوئیه سفلی و علیا – انگرچاله، رودخانه کمال، کناروئیه و پدوم آباد – قرقطوئیه بازدید شد.

عباس ثمره مدیریت ساخت و توسعه راه‌ها در حاشیه این بازدید گفت: طول کل راه‌های روستایی در دست ساخت ۶۲ کیلومتر است که از این میزان ۲۰ کیلومتر آن آماده آسفالت بوده و با بهره‌برداری از این راه‌ها ۱۸۴۰ خانوار از راه روستایی مناسب بهره‌مند می‌گردند.

میزان اعتبار هزینه شده در این راه‌ها بالغ بر ۳۳۸ میلیارد ریال است که مبلغ ۱۳۸ میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران است.

وی در ادامه افزود: برای تکمیل راه‌های نیمه‌تمام این حوزه به اعتباری بالغ بر ۳۷۰ میلیارد ریال نیاز است، لازم به ذکر است از آغاز تأسیس اداره کل راه شهرسازی جنوب استان کرمان تاکنون ۷۸ کیلومتر راه در حوزه اسفندقه احداث و آسفالت شده است همچنین ۶۶ کیلومتر از راه‌های این حوزه بهسازی و روکش شده است.

از مهم‌ترین پروژه‌های می‌توان به احداث راه ارتباطی عباس‌آباد –آشین به طول ۲۳ کیلومتر که شهرستان جیرفت را به شهرستان ارزوییه وصل می‌نماید و فاصله بین دو شهرستان از ۳۷۷ کیلومتر به ۱۵۵ کیلومتر کاهش می‌دهد و از سمت دیگر از طریق بخش صوغان شهرستان ارزوییه راه دسترسی به شهرستان‌های استان فارس تسهیل و همچنین اسفندقه از بن‌بست خارج خواهد شد با ساخت این محور  بالغ بر ۱۰۰۰ خانوار حاشیه این جاده از راه مناسب برخوردار می‌گردند.

پروژه‌های حسین‌آباد آب‌شور –قرقطوییه به طول ۱۸ کیلومتر، قرقطوییه- پدوم آباد به طول ۱۳ کیلومتر راه دسترسی مردم اسفندقه به رابر متصل و بیش از ۸۰۰ خانوار نیز از نعمت راه مناسب بهره‌مند می‌شدند.

همچنین امکان بهره‌برداری از معادن ارزشمند معدنی منطقه مانند معادن طلا، مس، کرومیت و سنگ‌های ساختمانی فراهم می‌گردد تاکنون به دلیل عدم وجود راه دسترسی مناسب سرمایه‌گذاران تمایل زیادی جهت سرمایه‌گذاری در منطقه را نداشتند با ورود سرمایه‌گذاران مشکل اشتغال جوانان این منطقه رفع خواهد شد.

لازم به ذکر است برخورداری از مواهب طبیعی و وجود آثار باستانی و گردشگری از جمله اثر تاریخی مقبرهٔ میرحیدر یا گورخانه، بادگیری‌های قلعهٔ محمدباقر ابوسعیدی و چندین قلعهٔ دیگر که از آثار تاریخی چندین ساله این دهستان است با بهره‌برداری از این راه‌های روستایی موجب جذب گردشگری در این منطقه می‌شود.

نظر شما