شناسهٔ خبر: 4521 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نظری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

امضای قرارداد دو جانبه راه‌آهن‌ ایران و قزاقستان/ اعزام قطارهای مسافری قزاقستان به شبکه ریلی ایران

عباس نظری- مدیر بین‌الملل راه‌آهن مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از انعقاد قرارداد دو جانبه میان ایران و قزاستان خبر داد و گفت: طی این قرارداد مقرر شد قطارهای مسافری تالگو به مدت یک ماه در شبکه ریلی ایران سیر و حرکت داشته باشند و بانک‌های قزاقستانی نیز با ارایه تسهیلات بلندمدت اعتباری واگن‌های باری و تجهیزات لوکوموتیو را به ایران به فروشند.

عباس نظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در اجلاس سه جانبه روسای راه‌آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان که 25 بهمن‌ ماه امسال در تهران برگزار شد طی آن روسای راه‌آهن ایران و قزاقستان با یکدیگر دیدار دو جانبه داشتند و قراردادی را منعقد کردند.

وی ادامه داد: در این دیدار مقرر شد بانک‌های قزاقستانی تسهیلات بلندمدت اعتباری برای خرید واگن‌های باری و تجهیزات لوکوموتیو را در اختیار ایران قرار دهند و ایران نیز با اعزام آزمایشی و رایگان قطار‌های مسافری تالگو قزاقستان به مدت یک ماه در شبکه ریلی این کشور موافقت کرد.

تسویه بخشی از بدهی‌های راه‌آهن ایران و ترکمنستان بابت استفاده از واگن

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار دو جانبه روسای راه‌آهن های ایران و ترکمنستان توضیح داد: همچنین در این مدت روسای راه‌آهن ایران و ترکمنستان نیز با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند. از میان موضوعات مطرح شده در این دیدار می‌توان به پرداخت بدهی راه‌آهن ایران به راه‌آهن و اداره قرنطیه ترکمنستان بابت حق استفاده از واگن‌ها اشاره کرد.

وی افزود: همچنین برگزاری جلسه چهار جانبه با حضور نمایندگان راه‌آهن ایران، هواپیمایی این کشور و راه‌آهن ترکمنستان و شرکت هواپیمایی ترکمنستان در فروردین ماه 1395 با هدف توافق در زمینه تسویه بخشی از بدهی‌های موجود از طریق تهاتر مورد تایید قرار گرفت.

نظری یادآور شد: اتصال خطوط عریض دو کشور در مرز اینچه‌برون و بررسی آن توسط کارشناسان دو راه‌آهن برای ارایه راهکارهای نهایی ظرف دو ماه و امضای "مقررات سازماندهی ارتباط ریلی از طریق مرز ایران و ترکمنستان" بین ایستگاه‌های اینچه‌برون و آک یایلا در ابتدای ماه مارس 2015 میلادی از دیگر مفاد مذکرات روسای راه‌آهن‌های ایران و ترکمنستان به شمار می‌آیند./

نظر شما