شناسهٔ خبر: 45358 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

نیاز به اعزام روزانه ۴هزار اتوبوس به سه مرز برای زمان بازگشت زائران اربعین/ آیین‌نامه جدید حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر و تأسیس شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل بار ابلاغ شد

داود کشاورزیان در همایش سیستم های هوشمند معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایام بازگشت زائران روزانه به ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای اعزام به مرزهای سه‌گانه لازم است» تاکید کرد: استان‌ها از تمامی ظرفیت خود برای بازگشت مسافران اربعین استفاده كنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نشست هم‌انديشي مديران كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان‌های سراسر كشوربا حضور معاون وزير راه و شهرسازي به منظور آمادگي كامل براي سفرهاي اربعين هموطنان و آغاز فصل سرما در تهران برگزار شد

داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، با تأکید بر اینكه نشست در آستانه سفرهای زائران و هم‌وطنان به عتبات عالیه و حماسه بزرگ اربعین حال همچنین شروع فصل سرما و راهداری زمستانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: هم سو شدن این دو رویداد در كنار هم بیانگر اهمیت بالای مسئولیت مدیران ادارات كل استانی و تمامی همكاران است زیرا هر دو محور فعالیت سازمان را در سطوح مختلف در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به انتزاع بخش راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل در سال گذشته گفت: این ادغام كه مدت‌زمان زیادی از آن نمی‌گذرد باعث شده است تا تأثیر بسزایی بر اقدامات ما در سازمان و به‌تبع آن در ادارات كل داشته باشد زیرا دو حوزه فعالیت در كنار یكدیگر كارهای متفاوتی را ساماندهی می‌كنند و باید به‌صورت مشترك مدیریت شوند.

 كشاورزیان با اشاره به وظیفه ذاتی راهداری كه نگهداری از شبكه راه‌های كشور خاطرنشان كرد: راهداری یك امر کاملاً مهندسی است درحالی‌که وظیفه اصلی حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌برداری از شبكه راه‌ها است كه آن‌یک امر بیشتر اقتصادی و اجتماعی است و تلفیق این دو باهم نیازمند هنرمندی خاصی است تا مدیران عدالت رابین این دو حوزه مهم رعایت كنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأكید بر رعایت توازن در به‌کارگیری منابع و زمان‌بندی برای انجام امور مربوطه بین راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تصریح كرد: برنامه‌ریزی برای ارتقا و توسعه هر دو بخش به‌صورت هم‌زمان از وظایف مدیران ادارات كل استانی است كه باید باتربیت نیروهایی جدید در دو بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این امور را به سرانجام برسانند زیرا برای آینده سازمان لازم است تا چرخش نخبگان از سطوح پایین مدیریتی در استان‌ها آغاز شود و نیروهای دوبعدی كه بر هر دو وظیفه سازمان به‌طور كامل اشراف داشته باشند تأمین و جذب شوند.

استانداردسازی مدیریت منابع انسانی در ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

وی با اشاره به اینكه ساختار نیروی انسانی جدید برای مدیریت ادارات كل استان‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای است، افزود: این ساختار جدید به ما خواهد گفت كه با چه معیاری‌هایی باید از نیروهای موجود در ادارات استفاده كنیم و حتی به‌صورت روشن در این ساختار آمده است كه به ازای هرچند كیلومتر راه باید چه تعداد نیروی انسانی و كارشناسی فعالیت كنند.

كشاورزیان با تأکید بر اینكه استانداردسازی برای مدیریت نیروی انسانی نویدبخش مدیریت یكپارچه خواهد شد، گفت: این استانداردسازی باعث ارتقای سطح و كیفیت زندگی شاغلان خواهد شد و رضایت نسبی آن‌ها را فراهم خواهد كرد زیرا در این استانداردسازی چتر حمایتی سازمان برای تمامی كاركنان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و شركتی ناظر بر نوع فعالیت و سابقه كار تنظیم خواهد شد.

توان مالی پیمانكاران قبل از برگزاری مناقصه سنجیده شود

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینكه پیمانكاران باید توان مالی متناسب با پروژه‌های در دست اقدام خود داشته باشند، اظهار كرد: برای انتخاب پیمانكاران در حوزه راهداری توصیه من به مدیران استانی این است كه سعی كند سطح توان مالی پیمانكاران را قبل از برگزاری مناقصه بسنجند تا در كارهای محوله به آن‌ها به دلایل مالی خللی ایجاد نشود همچنین برای خدمت‌رسانی و نظم‌بخشی بهتر و بیشتر به قراردادهای ادارات كل در سازمان مركزی سامانه معاملات نصب و راه‌اندازی شده است تا نظارت و ارزیابی مناسبی از قراردادهای موجود در سراسر كشور صورت گیرد.

وی با اشاره به نزدیكی فصل سرما، راهداری زمستانی را یكی از مهم‌ترین و با اولویت‌ترین امور پیش روی ادارات كل استانی دانست و افزود: برای راهداری زمستانی پیشنهاد می‌كنم از همین امروز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید طبق قانون تأمین بودجه برای این امر هماهنگی‌های لازم با مسئولین استانی و استانداران صورت گیرد.

تجمیع تمامی شركت‌های حمل‌ونقل مسافری  به ۳۵ برند

كشاورزیان پیرامون برنامه‌های سازمان در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با تأکید بر اینكه اجرایی كردن شبكه سیر هم نام به‌عنوان یكی از طرح‌های مهم در جهت توسعه و ارتقاء بخش حمل‌ونقل مسافر است، افزود: خوشبختانه برای به نتیجه رسیدن این امر گام‌های اولیه مهمی در این مدت برداشته‌شده است كه مهم‌ترین آن در فاز اول تجمیع تمامی شركت‌های حمل‌ونقل مسافری  به ۳۵ برند شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینكه تا به امروز تلاش شده است تا  حقی از شركت‌های حمل‌ونقل مسافری استان‌ها تضییع نشود ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها و مراكز استان‌ها شركت‌های دارای سرمایه و توانمند وجود دارند كه با توجه به اینكه در طرح شبكه سیر هم نام تلاش بر این است كه سطح خدمات افزایش ‌یابد لذا با دستگاه‌های ذی‌ربط چون شهرداری در شهر تهران هماهنگی‌هایی  انجام‌شده است تا این شركت‌ها نیز دفاتر خود را در پایانه‌های تهران تأسیس كرده و فعالیت كنند

ارتقا ایمنی سفر با ناوگان عمومی در گرو سرانجام رسیدن طرح شبکه سیر است

وی ارتقا ایمنی در سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای را درگرو به سرانجام رسیدن این طرح دانست و افزود: در تمامی جهان پس‌ازاینکه شركت‌های مسافربری جاده‌ای دچار مشكلاتی می‌شوند به دلیل اینكه برند هستند میزان اعتبار و حتی سهام آن‌ها كاهش می‌یابد به همین دلیل اگر در ایران نیز به این مهم دست‌یابیم علاوه بر ساماندهی به شركت‌ها به ایمنی سفر در جاده‌ها نیز دست خواهیم یافت.

ابلاغ آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بار به روش کنسرسیوم

كشاورزیان از تسهیل در تأسیس شركت‌های حمل‌ونقل بار نیز خبر داد و گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ای كه در این زمینه وجود دارد شركت‌های مختلف می‌توانند به‌وسیله كنسرسیوم به یکدیگر متصل شوند كه همین امر زمینه‌ساز تشكیل یك شركت بزرگ را نیز فراهم خواهد كرد همچنین طبق آیین‌نامه جدید و به پیشنهاد انجمن‌های فعال در این حوزه تأسیس بازارگاه نیز تسهیل شده است تا به‌وسیله این بازارگاه‌ها صاحبان بار به شركت‌های حمل‌ونقلی و آن‌ها نیز به رانندگان به‌راحتی متصل شوند.

آیین‌نامه جدید فعالیت در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر ابلاغ شد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بحث ورود سازمان به موضوع شركت‌های مسافربری بین‌المللی پرداخت و گفت: آیین‌نامه جدید فعالیت در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر ابلاغ‌شده است كه بر این اساس شركت‌هایی می‌توانند مبادرت به حمل مسافر در کریدورهای بین‌المللی داشته باشند كه در داخل كشور نیز فعال هستند و خود مالك اتوبوس‌های حامل مسافران به مقاصد بین‌المللی باشند.

تأکید بر اعزام روزانه ۴ هزار اتوبوس برای بازگشت زائران در سه روز

 كشاورزیان در پایان با اشاره به آغاز سفرهای اربعین به نقاط مرزی در داخل كشور تصریح كرد: تنها در روز گذشته بالغ‌بر ۱۵۰ هزار نفر از طریق مرزهای زمینی به كشور عراق سفرکرده‌اند لیكن مشكل اصلی در بازگشت این افراد از زیارت عتبات در روزهای پس از اربعین است كه این حجم عظیم از هم‌وطنان در كمتر دو الی سه روز قصد بازگشت به وطن خود را دارند به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود كه در آن ایام روزانه به ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای اعزام به مرزهای سه‌گانه لازم است كه به‌صورت تقریبی ۱۲ الی ۱۳ هزار دستگاه معادل با تمامی ظرفیت ناوگان جاده‌ای را شامل می‌شود درنتیجه پیشنهاد می‌شود تا استان‌ها از تمامی ظرفیت خود برای بازگشت مسافران اربعین استفاده كنند.

بر اساس این گزارش در ادامه این همایش اسماعیل غلامی معاون حمل‌ونقل این سازمان طی سخنانی علاوه بر تأکید بر موضوع جابه‌جایی زائران اربعین و اهمیت و برنامه‌های شبكه سیر مسافری، به موضوع تغییر كاربری پایانه‌ها از غرفه محور به كانتر محور اشاره كرد.

 غلامی افزود: امروزه پایانه‌های متمركز پاسخگوی نیازهای كاربران نیست، ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود درزمینهٔ احداث پایانه‌های نیمه‌متمرکز با مشاركت بخش خصوصی و نظارت مدیران كل استانی اقدامات لازم صورت گیرد.

نظر شما