شناسهٔ خبر: 45477 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تاکید بر عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها/ دستکاری در قیمت منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نکته که نیاز به یک تحول در زمینه فناوری اطلاعات در شقوق حمل و نقل برای دستیابی به یک حمل و نقل هوشمند هستیم گفت: اعتقاد دارم هر جایی دولت در قیمت دست‌کاری می‌کند در ظاهر قیمت ارزان می‌شود اما در باطن باعث گرانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در  حاشیه همایش بین المللی حمل و نقل و لجستیک که هم اکنون در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در کنار سرمایه گذاری گسترده در زیرساخت ها نیاز به یک تحول در زمینه فناوری اطلاعات شقوق حمل و نقل برای دستیابی به یک حمل و نقل هوشمند است تا بتوان اطلاعات لحظه ای در اختیار کاربران و بهره برداران مدهای مختلف حمل و نقل قرار گیرد.

وی افزود: این اقدامات به سرمایه گذاری گسترده ای نیاز دارد و ما در ابتدای راه قرار داریم. اما بخش عمده تر که نیازمند ایجاد آن هستیم تشکیل شبکه فعلان حمل و نقل ایران و جهان است و اگر به دنبال راه افتادن ترانزیت در ایران هستیم تا سهم بزرگی از توسعه را به دوش کشد نیاز به توسعه فناوری اطلاعات در حوزه حمل و نقل و تشکیل شبکه کاربران است.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید به تفاهم کامل میان بخش خصوصی و دولت دست یابیم  تا بخش خصوصی از دولت کمتر انتظار دریافت کمک های مادی و کالاهای قیمت گذاری شده داشته باشد و از سوی دیگر دولت نیز  کمتر سرک در کار بخش خصوصی بکشد و بخش خصوصی را آزاد بگذارد تا فعالان این حوزه بتوانند از طریق رقابت آزاد جایگاه خود را در ایران و جهان به دست آورند تا از این طریق بهترین کیفیت را با کمترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان محصولات و خدمات  ایرانی قرار  دهد.

آخوندی تاکید کرد: اعتقاد دارم هر جایی دولت در قیمت دست‌کاری می‌کند در ظاهر قیمت ارزان می‌شود اما در باطن باعث گرانی می‌شود. زیرا دستکاری در قیمت منجر به کاهش بهره وری و کارایی و شکل گیری‌ بنگاه‌هایی می‌شود که منافع خود را به جای افزایش بهره‌وری از طریق مابه‌التفاوت قیمت به دست می‌آورند که در این زمان علاوه بر ملت همان بنگاه نیز متضرر می‌شود و ما نمی‌توانیم یک جایگاه رقابتی در جهان برای خود کسب کنیم.

وی تصریح کرد: این نکته ای است که ما در ایران نیاز به اجماع داریم و هنوز کسانی هستند که فکر می کنند دخالت دولت در پایین نگاه داشتن قیمت ها  راه حل رقابت است. در حالی  که قدرت رقابت ما در میزان بهره وری بنگاه ها و استفاده بهینه از سرمایه ها است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ترکیه با ارائه یارانه به حمل و نقل خود کمک می کند و در واقع آنها از چه روش هایی برای حمایت از حمل و نقل استفاده می کنند؟ گفت:  این حرف جای تامل بسیاری دارد تا بتوان یقین پیدا کرد که درست است.

نظر شما