شناسهٔ خبر: 45644 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در بنیاد مسکن مطرح کرد:

خسارت حوادث طبیعی به ۱۱۳ هزار منزل روستایی و شهری در ۳ سال گذشته/ تخصیص ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بازسازی به واحدهای مسکونی آسیب دیده/ روند کند بازسازی‌ در شهرها به علت هزینه‌های بالا

عزیز الله مهدیان‬‎ معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: وقوع حوادث طبیعی طی سه سال گذشته به ۱۱۳ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها و شهر‌های کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: بیش از ۵۴ هزار واحد مسکونی آسیب دیده نیاز به بازسازی و بیش از ۵۸ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است. 

وی گفت: برای کمک به بازسازی واحد‌های خسارت دیده، ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی منظور شده است که این تسهیلات در شهر‌ها با نرخ ۵ درصد و در روستا‌ها با نرخ ۴ درصد پرداخت می‌شود. 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای کمک بلاعوض به این آسیب دیدگان اختصاص یافته است.

مهدیان اظهار کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بازسازی و یکهزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار کمک بلاعوض تخصیص پیدا کرده است. 

وی افزود: با استفاده از این اعتبارات، بازسازی ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد آغاز شده و تاکنون ساخت و بازسازی ۶ هزار و ۷۰۰ واحد هم پایان یافته است که در این مدت تعمیر و مرمت حدود ۳۷ هزار واحد خسارت دیده آغاز شده و کار‌های مرمتی ۳۰ هزار واحد به پایان رسیده است. 

بازسازی در شهر‌ها کندتر است 
مهدیان درباره کند بودن روند بازسازی واحد‌های آسیب دیده گفت: یکی از مشکلات که سبب شده تا شمار زیادی از واحد‌های آسیب دیده وارد مرحله اجرایی بازسازی نشود، عدم استقبال روستاییان است به طوری که روستاییان پای کار نمی‌آیند و با گذشت چند مدت از حادثه، در عمل پیگیری مناسبی برای بازسازی خانه آسیب دیده ندارند. 

به گزارش ایرنا، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روند بازسازی‌ها در شهر‌ها کندتر است، گفت: هزینه‌های بازسازی در شهر‌ها بالاتر و مشکلات نیز بیشتر است. 

وی تصریح کرد: در مناطق شهری که قیمت و ارزش افزوده زمین در ساخت و ساز‌ها بیشتر است، وقتی خانه قدیمی خراب می‌شود، معمولا مالکان تمایل به ساخت و ساز‌های چند طبقه دارند و این در حالی است که جبران خسارت‌ها تنها بابت ساخت و ساز در زیر بنای معادل زیربنای منزل تخریبی اعمال می‌شود و درصورت ساخت بنایی بیشتر از بنای مزبور و یا ساخت طبقات بیشتر باید با منابع مالی کمک انجام شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: از این رو بازسازی مناطق خسارت دیده در مناطق شهری کندتر پیش می‌رود./ 

نظر شما