شناسهٔ خبر: 45692 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیأت مدیره راه‌آهن خبر داد:

پیشنهاد روسازی ریلی رایگان به کارخانه‌دارها/ عدم تصویب اخذ عوارض از فولاد وارداتی برای ساخت خطوط ریلی فرعی‌/ رشد حمل بار در ۶ ماه نخست امسال

سعید رسولی عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان اینکه اتصال مراکز بار به شبکه ریلی ضروری است، گفت: به کارخانه‌ها پیشنهاد داده‌ایم با تأمین مالی زیرساخت راه‌آهن از سوی آنها، حاضریم روسازی را رایگان انجام دهیم.

‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، توجه به پروژه‌های زودبازده و اولویت‌بندی منابع مالی را از الزامات در حوزه ریلی دانست و اظهار داشت: طبق بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم ‌ابلاغیه مقام معظم رهبری، توسعه ریلی باید در دستورکار باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ۸۰ بند از سیاست‌های ابلاغی، ۲ بند را به حمل و نقل اختصاص دادند که هر دو بند مذکور به طور مشخص درباره حمل و نقل ریلی است و این توجه ایشان و کشور را به توسعه ریلی‌ می‌رساند و نشان می‌دهد که باید در این باره استراتژی مشخص داشته باشیم. 

* کاهش تعرفه حق دسترسی برای ایجاد مزیت رقابتی

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن بیان کرد: در بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم، به اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی اشاره شده است که نشان از آن دارد که باید اقداماتی انجام شود که نتیجه آن، ایجاد مزیت رقابتی برای راه‌آهن باشد. 

رسولی توضیح داد: در راستای افزایش استقبال صاحبان کالا از حمل و نقل ریلی، از سال ۹۳ ‌تعرفه حق دسترسی شرکت‌های ریلی به شبکه‌ که سهم راه‌آهن بود را بسیار کاهش دادیم‌ تا‌ حمل بار و جابه‌جایی‌ها برای شرکت‌ها، اقتصادی‌تر شود؛ این کاری بود که از دست راه‌آهن برآمد و از منابع خود کاهش دادیم به طوری که حتی امروز در پرداخت هزینه‌ها و دستمزد با مشکلاتی مواجه هستیم اما تلاش کرده‌ایم که با ایجاد چنین مزیت‌هایی، استقبال از حمل و نقل ریلی افزایش یابد. 

وی اضافه کرد: دستاورد این اقدام این بود که در سال ۹۵ رکورد حمل بار در تاریخ راه‌آهن شکسته شد و راه‌آهن که هر ساله بین ۳۰ تا ۳۳ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کرد، در سال ۹۵ به رقم ۴۰.۲ میلیون تن حمل بار رسید.

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن ادامه داد: در ۶ ماهه سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل در جابه‌جایی بار ریلی رشد داشته‌ایم.

رسولی اضافه کرد: برای سال ۹۶ هدف جابه‌جایی ۶۲ میلیون تن بار را دنبال می‌کنیم و برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد و امیدواریم به این عدد نزدیک شویم. 

وی بیان کرد: برای تحقق چنین اهدافی باید مجموعه‌ای از اقدامات در دستورکار باشد که بخشی از آن در حیطه اختیارات راه‌آهن نیست؛ در این باره ما پیشنهاداتی تنظیم و به دستگاه‌های مختلف ارائه داده‌ایم تا اهداف محقق شود. 

* بی‌توجهی به اتصال راه‌آهن به مراکز بار هنگام ساخت خط‌‌آهن

رسولی با اشاره به اینکه در بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم، اتصال مراکز بار به شبکه ریلی مورد تأکید است، گفت: وقتی قصد احداث خط ریلی داریم ‌‌در مطالعات اقتصادی آن، حجم بار و تعداد مسافر مشخص در نظر گرفته می‌شود که با این حجم بار و مسافر، کار به تصویب رسیده و پروژه آغاز می‌شود، اما در زمان احداث خط ریلی، موضوع شاخه‌های فرعی آن یعنی اتصالات آنتنی‌ و اتصال به منابع بار اجرا نمی‌شود و در عمل، هدف حمل بار محقق نمی‌شود و در واقع طرح از توجیه اقتصادی خارج می‌شود و این از چالش‌های اصلی است که در توسعه ریلی باید به آن پرداخت. 

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن افزود: در احداث کارخانه‌ها و مراکز بار، هزینه‌های جانبی نظیر اتصال به شبکه ریلی نیز دیده می‌شود، اما پس از اجرای طرح، براساس مدل اقتصادی، درآمدی عاید کارخانه می‌شود که باید هزینه‌های تسهیلات و سرمایه‌گذاری را مستهلک کند که در سال‌های اول تقریباً سر به سر است؛ درخواست می‌شود پس از بسته شدن این پکیج، نسبت به اتصال به شبکه ریلی، با تأمین مالی و کمک راه‌آهن اقدام کنند، اما از سوی کارخانه‌ها استقبال نمی‌شود. 

رسولی به خبرگزاری فارس گفت: ما به مراکز بار و کارخانه‌ها اعلام کرده‌ایم که حاضریم به صورت مشارکتی، اتصال آنها را به شبکه ریلی محقق کنیم، بدین ترتیب که زیرسازی با هزینه کارخانه و مراکز بار و روسازی با هزینه راه‌آهن باشد و حتی خط نیز متعلق به کارخانه باشد، اما متأسفانه استقبالی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: حتی موردی داشته‌ایم که کارخانه فولاد‌ حاضر نیست در احداث ۲۳ کیلومتر خط آهن برای اتصال به شبکه ریلی همکاری کند، اما بار خود را روی کامیون گذاشته و ۱۰۰۰ کیلومتر از طریق جاده جابه‌جا می‌کند که این به افزایش مصرف سوخت، افزایش تصادفات رانندگی و تولید بیشتر آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌انجامد. 

رسولی اظهار داشت: این کارخانه ۳.۸ میلیون تن بار دارد، اما با نگاه اشتباه کاهش هزینه‌های خود، از حمل و نقل جاده‌ای استفاده می‌کند، در حالی که اگر به دقت توجه شود، در واقع هزینه‌های حمل خود را افزایش داده است. 

*‌ الزام مراکز بار دولتی و کارخانه‌های در حال تأسیس به اتصال به راه‌‌آهن

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن اضافه کرد: پیشنهاداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط ارائه شده است مبنی بر اینکه در صدور مجوزهای احداث کارخانجات و مراکز بار، الزام اتصال به شبکه ریلی در صورت وجود خط، مدنظر قرار گیرد، در وهله اول اعلام کردیم که همه مراکز دولتی مکلف به اتصال به شبکه ریلی باشند، برای آنهایی هم که تأسیس شده‌اند، پیشنهاد کرده‌ایم که مشوق‌هایی درنظر گرفته شود تا برای اتصال به شبکه ریلی ترغیب شوند. 

این مقام مسئول شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برای کارخانه‌هایی که در آستانه احداث هستند هم الزام کرده‌ایم که اتصال به شبکه ریلی مدنظر باشد.

*پیشنهاد اخذ عوارض از فولاد وارداتی برای اتصال مراکز بار به ریل تصویب نشد

رسولی اظهار داشت: سال گذشته در زمان رسیدگی به برنامه ششم حکمی پیشنهاد کردیم مبنی بر اینکه با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت از فولاد وارداتی به ازاء مقداری که وارد می‌شود، عوارضی اخذ شود و آن عوارض صرفاً برای اتصال مراکز صنعتی و بار به شبکه ریلی استفاده شود، اما این حکم در زمان رسیدگی به دلایلی تصویب نشد، اما ما باز دنبال می‌کنیم، زیرا باید نگاه اقتصادی بلندمدت به چنین مواردی داشت.

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن اظهار داشت: اگر کارخانه فولادی به مراکز ریلی متصل شود، هزینه حمل که به عنوان هزینه‌های اصلی تولید فولاد است، به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این در قیمت تمام شده محصول اثر می‌گذارد، بنابراین ما در میان مدت و بلندمدت، کاهش قیمت و رقابتی شدن محصولات داخلی نسبت به خارجی محقق می‌شود از سوی دیگر انتقال بار از جاده به ریل موجب کاهش هزینه‌های سوخت، کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده‌ها و افزایش بهره‌وری حمل می‌شود.

نظر شما