شناسهٔ خبر: 45985 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

آخرین وضعیت وعده ۵۱۶ كيلومتر ريل‌گذاری و بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خط‌آهن/ تشريح سرمايه‌گذاری ۱/۵ ميليارد دلاری و قرارداد ۷ ميليارد دلاری در حوزه ريلی/  ساخت ۲۰۰ کیلومتر خطوط فرعی تا پایان سال

گزارش آخر هفته  رکورد احداث اجرای ۵۲ کیلومتر تونل در هفت طرح ریلی اقتصاد مقاومتی، مشكلات حمل‌و‌نقل ريلی ناشی از بروكراسی و ساختار دولتی آن است، بررسی نقش آلمان در تحقق برنامه‌های ترانزیتی و لجستکی ایران با حضور آخوندی و مقاوم‌سازی دو سوم پل‌های محور ریلی جنوب ایر عناوین مهم حوزه حمل‌و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

آخرین وضعیت وعده ۵۱۶ كيلومتر ريل‌گذاری و بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خط‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا امروز به ۹۰ درصد اهداف برنامه زیرساخت ریلی رسیده‌ایم، گفت: حدود ۹۴ کیلومتر تا تحقق وعده ۹۱۹ کیلومتر باقیمانده است که با این روند به‌طور حتم تا پایان سال جاری به اهداف برنامه دست می‌یابیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: بدین ترتیب با تکمیل ریل‌گذاری ۵۱۶ کیلومتر خطوط ریلی ۲۲ استان کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود به‌طوری‌که استان‌ همدان انجام‌شده، کرمانشاه در حال آماده‌سازی، گیلان حدود ۲۱ کیلومتر از ریل‌گذاری باوجود گلوگاه‌های متعدد باقیمانده و ریل به مركز استان آذربایجان غربی رسیده و در حال آماده سازی برای بهره‌برداری است. همچنین در استان آذربایجان شرقی هدف اتصال به بستان‌آباد است كه تا به حال ۸۵ كیلومتر ریلگذاری صورت گرفته است.

پروژه راه‌آهن رشت – قزوین مشکل مالی ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پرداخت حدود ۷۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال پروژه راه‌آهن رشت – قزوین گفت: از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه نداریم و تخصیصی که ۹۰ میلیارد تومانی بود، صادر شده و باید به این خط ریلی با توجه به آثاری که در راستای توسعه ایران و همچنین برای منطقه و کشورهای همسایه دارد، توجه شود.

محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن گیلان در جمع خبرنگاران گفت: امسال، پنج طرح ریلی جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی هستند که اولین آن‌ها، خط ریلی همدان بود که افتتاح شد و دومی، خط ریلی کرمانشاه است که مقرر شده در فرخنده سالروز میلاد حضرت رسول (ص) افتتاح شود.

تشريح سرمايه‌گذاری ۱/۵ ميليارد دلاری و قرارداد ۷ ميليارد دلاری در حوزه ريلی

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی با حضور معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا در پسابرجام، گفت: در ۴ سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم در حوزه ریلی سرمایه گذاری کرديم و در كنار آن قرارداد‌ فاینانس ۷ میلیارد دلاری نيز منعقد شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان راه‌آهن ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: دولت ایران در برنامه ششم توسعه حدفاصل سال‌های  ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ اولویت خود را به افزایش حمل و نقل ریلی و توسعه راه‌آهن قرار داده است و افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار از ۱۲ درصد به ۳۰ درصد و در حمل مسافر از ۸ به ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است که در همین راستا یکی از برنامه‌های ما افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا بین قطب‌های اقتصادی دنیا به ویژه بین خلیج‌فارس- شمال اروپا و آسیای شرقی – اروپا از طریق ایران است.

برنامه‌ریزی شرکت‌های آلمانی برای حضور در بازار ریلی ایران بر پایه نشست مشترک

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، هدف از برگزاری نشست مشترک با هیئت آلمانی را معرفی بسترهای قانونی و حقوقی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مدل‌های همکاری در ایران عنوان کرد و گفت: بر این اساس شرکت‌های فعال حوزه حمل‌ونقل ریلی آلمان می توانند برنامه‌های خود برای حضور در بازار صنایع ریلی ایران را تنظیم کنند.

بیرانوند خاطرنشان کرد: در این جلسات بسترهای قانونی و حقوقی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مدل‌های همکاری در ایران با هدف برخورداری از یک ذهنیت صحیح از برنامه‌های اقتصادی و توسعه ریلی در ایران به هیئت آلمانی معرفی شد تا بتوانند بر این اساس برنامه‌های خود برای حضور در بازار صنایع ریلی ایران را تنظیم کنند.

 ساخت ۲۰۰ کیلومتر خطوط فرعی تا پایان سال

رسولی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلی ساخته می شود افزود: در این صورت ظرفیت جابجایی بار ۲ برابر می شود. 

وی با انتقاد از حجم بالای جابجایی بار در شبکه جاده ای یادآورشد: برخی کارخانجات ۸۰۰ کیلومتر بار خود را با استفاده از کامیون ها جابجا می کنند درحالیکه این امر سبب افزایش تلفات جاده ای، آلودگی هوا و هدر رفت سوخت می شود. 

مشكلات حمل‌و‌نقل ريلی ناشی از بروكراسی و ساختار دولتی آن است

نایب‌رئیس فدراسيون حمل‌ونقل لجستيك ايران از تلاش شرکت‌های خصوصي براي مشاركت در خصوصی‌سازی راه‌آهن خبر داد و گفت: بسياري از مسائلی كه به‌عنوان مشكلات حمل‌ونقل ريلی مطرح می‌شود به دليل وجود بروكراسی و ساختار دولتی آن است.

وی درباره مشاركت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصي در توسعه راه‌آهن گفت: در حال حاضر بسياري از اين سرمایه‌گذاری‌ها شروع شده است ولي موفقيت آن به ديد بخش دولتي و اختيارات آن بستگي دارد.

بررسی نقش آلمان در تحقق برنامه‌های ترانزیتی و لجستکی ایران با حضور آخوندی

معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در نشست مشترک با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به آلمان، راهکار‌های برنامه‌ریزی بهتر برای ارتقا زیرساخت‌ها از چین تا خاورمیانه جهت تحقق اهداف ترانزیتی، چگونگی همکاری شرکت‌های آلمانی در ایران و ایجاد یک مرکز لجستیکدر نزدیکی فرودگاه و نقش آلمان در تحقق این ایده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 رودلف براون با اشاره به قدمت ۲۰۰ ساله صنعت ریلی آلمان بیان داشت: این صنعت تولیدات با کیفیت بالا و خدمات درجه یک تولید و عرضه می‌کند تا بتواند از این طریق از صنعت و مشتریان خود حمایت کند.

رکورد احداث اجرای ۵۲ کیلومتر تونل در هفت طرح ریلی اقتصاد مقاومتی

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی طرح‌های ریلی اقتصاد مقاومتی، تاکنون ۵۲ کیلومتر تونل در این هفت طرح ریلی اجرا شده است که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

وی افزود: تونل‌های سه و پنج در قطعه ۴ الف. محور در محدوده رودبار از سخت‌ترین بخش‌های اجرایی این پروژه محسوب می‌شوند که اولی به طول ۵۹۸ متر و دیگری به طول هزار و ۵۲ متر است.

مقاوم‌سازی دو سوم پل‌های محور ریلی جنوب

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۳ پل یعنی دو سوم پل‌های موجود در محور جنوب مقاوم‌سازی شده است.

یزدانی با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم جابجایی بار و مسافر توسط قطار بیان کرد: مصرف کنونی گازوییل در بخش حمل و نقل کشور سالیانه حدود ۲۰ میلیارد لیتر است و اگر این توسط شبکه ریلی انجام شود تنها با ۳ میلیارد لیتر گازوییل مصرفی می‌توان خدمت رسانی کرد.

نظر شما