شناسهٔ خبر: 4627 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در همایش گرامیداشت روز ملی مهندس:

دولت یازدهم رستاخیز مهندسی ایران می‌شود/ خط‌آهن قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان چهارشنبه کلید می‌خورد

همایش روز ملی مهندس وزیر راه و شهرسازی در همایش گرامیداشت روز ملی مهندس گفت: دولت یازدهم رستاخیز مهندسی ایران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی در همایش گرامیداشت روز ملی مهندس که صبح امروز دوشنبه ۴ اسفند با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، تعدادی از اعضای هیئت دولت، محمدرضا باهنر نائب رییس مجلس شورای اسلامی، رؤسای کمیسیون های تخصصی فنی و مهندسی مجلس و برخی از اعضای این کمیسیون ها، تعدادی از مهندسان، اساتید دانشگاه ها و جمع کثیری از اعضای سازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد با تبریک روز مهندس به عنوان روز افتخار ملی ایران گفت: تاریخ و هویت ایران و آنچه به عنوان میراث فرهنگی ایران از آن یاد می شود بخش عمده ای از آنها به دست مهندسان ایرانی در طول چند هزار سال ساخته شده است.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار به کمک دانش‌آموختگان دانشکده فنی دانشگاه تهران، نخستین دانشکده مدرن ایران، فیلم و کتاب ۵ هزار سال مهندسی ایران منتشر شده است ادامه داد: نمی خواهیم فقط به گذشته افتخار کرده و درجا بزنیم بلکه می خواهیم افق توسعه ای روشنی برای آینده ایران بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت یازدهم رستاخیز مهندسی ایران خواهد شد افزود: در این دولت فضایی سرشار از امید، ابتکار و خلاقیت به کمک جامعه مهندسی کشور به بار می‌آوریم.

به گفته آخوندی مهندسان ایرانی ثابت کردند در همه ابعاد توان خلق آینده ای پر امید را دارا هستند.

وی ادامه داد: مهندسان در زمینه سیاسی نیز طبق فرموده رهبر معظم انقلاب نسبت به سایر اقشار پیشرو بوده اند که نمونه آن خلق روز ۱۶ آذر به عنوان روز ماندگار تاریخ سیاسی ایران به دست دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به وقوع جنگ هشت ساله تحمیلی و سربلندی مهندسان ایرانی از این آزمون بزرگ چه در حوزه رزمی و چه در حوزه  مهندسی خاطرنشان کرد: بعد از دفاع مقدس نیز در سال های سازندگی مهندسان ایرانی اقدامات بزرگی انجام دادند و اینک در دولت یازدهم یکبار دیگر شاهد کار بسیار بزرگ مهندسان خواهیم بود.

آخوندی با اشاره به افتتاح بزرگترین پروژه صنعت ریلی ایران در روز چهارشنبه هفته جاری افزود: قرار است در این روز صنعت ریلی ایران که همه مردم از آن بهره می برند شاهد کلید خوردن ساخت خط آهن قطار سریع السیر تهران – قم- اصفهان باشد که برای اولین بار خط سیر قطاری با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در کشور ساخته می شود.

وی با اشاره به پیشرفت صنعت مهندسی کشور در سایر حوزه های راهی مانند هوایی، دریایی و جاده ای گفت: در بحث ساخت راه‌ها به سمت تولید جاده های بتنی رفته ایم و می خواهیم ۱۰ درصد جاده های ایران را با روکش بتن که هم قوام و عمر بیشتری دارند و هم از عمر بیشتری برخوردارند بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۷۴ سازمان نظام مهندسی ساختمان با ۱۱ هزار عضو ایجاد شد، گفت: امروز بعد از گذشت ۲۰ سال تعداد اعضای این سازمان به ۳۰۸ هزار عضو یعنی ۳۰ برابر افزایش یافته است که نشاندهنده جامعه پویای کشور و دلگرمی جامعه به مهندسان بوده است.

آخوندی سپس به برخی مشکلات این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد عدم شکل گیری بنگاه‌های بزرگ فنی و مهندسی است و ما علی رغم این حجم بزرگ مهندسی در کشور نتوانسته ایم بنگاه‌های خدمات فنی و مهندسی را که با شرکت های بین المللی رقابت کنند ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: البته معدود بنگاه های مهندسی که به عراق، ونزوئلا و ... قریب به ۳۰۰ هزار دلار خدمات فنی و مهندسی صادر کرده باشند داریم اما سهم مهندسان ما در دنیا بسیار بیش از این ارقام است.

وزیر راه و شهرسازی سپس به ضعف آموزش مهارت مهندسی در دانشکده های فنی ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آموزش مهندسی در تمام دنیا در علوم فیزیک، ریاضی، شیمی، محاسبات و غیره مشترک است و منابع واحدی تدریس می شود اما آنچه باعث تمایز مهندسان برخی کشورها مانند آمریکا یا اروپا نسبت به دیگر کشورهاست توان رقابت مهارتی آنها است که ما هم باید در دانشکده های فنی و مهندسی این مهارت ها را به دانشجویان بیاموزیم بنابراین نیازمند آن هستیم تا هم به بحث آموزش مهندسی و هم سازماندهی مهندسان نگاه جدیدی داشته باشیم که این مهم با کمک تشکل ها و نظام های مهندسی برای خلق رستاخیز دوم مهندسی کشور انجام می گیرد. /

نظر شما