شناسهٔ خبر: 46562 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محمدزاده مطرح كرد:

تشريح مزايای قرارداد‌ خرید ۴۵۰ ریل‌باس نسبت به قراردادهای قبل/ طرف كره‌ای تامین مالی قرارداد به صورت فاینانس را انجام می‌دهد

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره تفاوت قرارداد خرید ۴۵۰ واگن ریل باس از کشور کره با قراردادهای قبل گفت: سهم بخش ایرانی در این قرارداد بیشتر است و کیفیت ناوگان ارتقاء یافته همچنين لیسانس این فناوری به شرکت ایریکو منتقل شده و تامین مالی کل قرارداد به صورت فاینانس است.

سعید محمدزاده درخصوص قرارداد خرید ۴۵۰ واگن ریل باس از کشور کره به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس از کره به منظور افزایش ظرفیت قطارهای حومه‌ای و در راستای سیاست دولت مبنی بر توسعه قطارهای حومه‌ای و انتقال مسافر از جاده روی ریل به ارزش ۷۲۰ میلیون يورو امضا شده که تامین مالی آن به صورت فاینانس از سوی کشور کره جنوبی صورت مي‌گيرد.

وی افزود: با اجرای این قرارداد ظرفیت قطارهای حومه‌ای به بیش از ۷۰ میلیون صندلی برای سفرهای حومه‌ای خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی مدت زمان قرارداد را حدود ۷۸ ماه عنوان کرد و گفت: اولین ست این مجموعه در کمتر از ۱.۵ سال آینده در اختیار شرکت راه‌آهن قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان داشت: سازنده این تجهیزات از طریق مشارکت شرکت هیوندای روتم و شرکت ایریکو است که در پی این قرارداد امتیاز و لیسانس دانش فنی به شرکت ایریکو منتقل می‌شود و با انجام این قرارداد خوشبختانه در حوزه اشتغال‌زایی گام‌های بسیار مناسبی برداشته می‌شود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در طول مدت اجرای این قرار داد بیش از  ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۷۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند و بعد از انجان این قرارداد و هنگام بهره‌برداری حداقل حدود ۲۰۰۰ نفر برای سرویس دهی در بخش حومه‌ای مشغول به کار خواهند شد.

وی با اشاره به نحوه مدیریت اجرا میان شرکت کره ‌ای و ایریکو نیز گفت: در پایان مالک ناوگان تولید شده دولت جمهوری اسلامی ایران است و پس از تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای مدیریت این ناوگان بر عهده قطارهای حومه‌ای خواهد بود که به طور طبیعی با استفاده از طرفیت بخش خصوصی و به کمک ناوگانی که دولت تامین کرده، خدمات قطارهای حومه‌ای در کشور توسعه مي‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای افزود: شرکت قطارهای حومه‌ای به طور ۱۰۰ درصد دولتی است و مقرر شده که مدیریت حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی را بر عهده داشته باشد تا در این خصوص برنامه ریزی کند. لذا آنچه قابلیت انتقال به بخش خصوص مانند بهره‌برداری و تامین نيروي انسانی توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه پیش‌نویس اساسنامه تقریبا نهایی شده است گفت: امیدواریم در ماه جاری با امضا مشترک وزاری راه و شهرسازی، کشور و ریاست سازمان برنامه و بودجه به دولت پیشنهاد شود.

در پایان محمدزاده در باره تفاوت قرارداد خرید ۴۵۰ واگن ریل باس با قرارداد قبلی اظهار داشت: سهم بخش ایرانی نسبت به قرارداد قبلی بیشتر است. کیفیت ناوگان ارتقا یافته است،  لیسانس این فناوری به شرکت ایریکو منتقل شده  و تامین مالی کل قرارداد به صورت فاینانس است.

نظر شما