شناسهٔ خبر: 4675 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مشاور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور:

خط‌آهن نخستین قطار پرسرعت كشور چهار ساله ساخته می‌شود/ مسافران مسیر تهران – اصفهان را ۱۰۵ دقیقه‌ طی می‌کنند/ اسامي ايستگاه‌هاي بين مسير

ریل مشاور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به زدن کلنگ احداث راه‌آهن نخستین قطار سریع‌السیر کشور با حضور رئیس جمهور گفت: این مسیر ریلی ۴ ساله ساخته می‌شود و مسافران آن می‌تواند در ۱۰۵ دقیقه مسیر تهران-اصفهان را طی کنند.

حسین تاجیک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ال سی احداث خط‌ آهن نخستین قطار پرسرعت ایران از ۲۱ بهمن‌ماه امسال گشایش یافت اما مذاکرات نهایی جدول ریز قیمت با چینی‌ها باقی مانده است که پس از مراسم افتتاح و شروع عملیات ساخت مذاکرات را ادامه می‌دهیم. در تلاشیم این مذاکرات تا قبل از سال ۹۴ به پایان برسد.

وی ادامه داد: مجموعه تهران گسترش با همکاری شرکت چینی کارگاهی حوالی اصفهان ایجاد کرده و در شهر اصفهان بخش‌های عمده‌ای از این پروژه را انجام داده است که با افتتاح رسمی این پروژه، عملیات احداث آن رسما از فردا ششم اسفندماه آغاز می‌شود. اکنون حدود ۷۵ درصد زیرسازی‌های محور قم – اصفهان پیشرفت فیزیکی داشته است.

مشاور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره مفاد قرارداد احداث این پروژه با چینی‌ها به پايگاه خبري وزارت راه توضیح داد: تکمیل زیرسازی، روسازی، برقی‌سازی، استقرار سیستم و علائم ارتباطات، دپو و تامین ۴ ست ناوگان پرسرعت از مفاد این قرارداد با چینی‌هاست.

وی افزود: بر پایه این قرارداد خط آهن نخستین قطار پرسرعت ایران ۴ ساله ساخته خواهد شد و سرعت آن ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و مسافران، مسیر تهران تا اصفهان را در  یک ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهند کرد. همچنین مبلغ کل قرارداد ۱۳.۷ یوان است و ایران استن و جوینت ایتال به عنوان مشاوران فنی کارفرمای این پروژه انتخاب شده اند.

وی با بیان اینکه طول این مسیر ۴۱۰ کیلومتر است، گفت: نخستین خط آهن قطار سریع‌السیر ایران در مسیر تهران – قم در ۱۶۵ کیلومتر و مسیر قم – اصفهان در ۲۴۵ کیلومتر ساخته می‌شود. ایستگاه‌های این مسیر از ایستگاه راه‌آهن تهران آغاز شده و ایستگاه‌هایی در فرودگاه امام خمینی(ره)، جمکران و ایستگاه مرکزی قم، دلیجان، میمه، اصفهان و ترمینال کاوه اصفهان دارد.

تاجیک یادآور شد: آیین افتتاح رسمی ساخت این مسیر ریلی با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، مقامات و مدیران دولتی و پیمانکاران ایرانی و چینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ساخت این پروژه از فردا (۶ اسفندماه) به طور رسمی آغاز می‌شود./

نظر شما