شناسهٔ خبر: 4679 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نصرآزادانی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

جزئیات پروژه احداث نخستین قطار سریع‌السیر ایران/ اصلاح قرارداد پیمانکار چینی با دولت گذشته/ دسترسی به ایستگاه‌ها در حداقل زمان

مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تشریح جزئیات قرارداد احداث نخستین قطار سریع‌السیر ایران گفت: برآورد ما برای اجرای پروژه با هرینه‌های جانبی حدود ۲.۵ میلیارد یورو است در حالی که این رقم در دولت قبل ۵.۴ میلیارد یورو بود.

سید مسعود نصر آزادانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره احداث نخستین خط آهن قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان گفت: سابقه شروع مطالعات احداث راه‌آهن سریع‌السیر ایران تقریبا به بیش از ۱۰ سال قبل بازمی‌گردد، در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ مهندسان مشاور مترا٬ کریدورهای مختلف کشور را مطالعه کردند که از میان کریدورهای مطالعاتی کریدور تهران – اصفهان به دلیل حجم ترافیک در طول مسیر از اولویت نخست برخوردار شد.

وی افزود: به همین دلیل مطالعات احداث پروژه در مسیر تهران-اصفهان آغاز شد. دولت قبل خط اعتباری چین و پیشنهادهای شرکت بخش خصوصی را برای شروع ساخت و طراحی این پروژه ارایه کرد و در آن دولت اقداماتی برای تهیه مستندات قراردادی انجام شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: جدی‌ترین این پیشنهادها با شرکت CREC چینی و جوینت آن در ایران دنبال شد و مذاکرات و توافقات در دولت قبل قریب ۳ تا ۴ سال زمان به خود اختصاص داد. در نهایت این مذاکرات برای احداث بخشی از مسیر قم تا اصفهان به طول ۲۴۰ کیلومتر مبلغ ۱.۷ میلیارد یورو تعیین شد، مبلغ احداث کل این پروژه نیز ۵.۴ میلیارد یورو بود و مقرر شد حد فاصل ۱.۷ میلیارد یورو تا ۵.۴ میلیارد یورو در فاز دوم قرارداد مبادله شود.

وی اضافه کرد: با تغییر دولت و مدیریت‌های وزارت راه و شهرسازی در تمام ابعاد این قرارداد بازنگری‌هایی صورت گرفت. مسیر، مشخصات فنی و جانمایی ایستگاه‌ها دقیق‌تر و شفاف‌تر شد و علی‌رغم اینکه در گذشته ایستگاه‌ها فاصله قابل توجهی با مراکز جمعیتی داشتند، مقرر شد دسترسی مردم به ایستگاه‌ها در حداقل زمان و حداکثر امنیت انجام شود بنابراین جانمایی آن‌ها تغییر کرد و طول مسیر کاهش یافت. با اصلاح عبور مسیر و مسیریابی هزینه‌های ساخت، تملک و نگهداری پس از ساخت به حداقل رسید، همه این تلاش‌ها بیش از یک سال طول کشید و ۲ هزار نفر ساعت در کیمته‌های فنی مختلف به شفاف‌سازی این موارد پرداختند به همین دلیل قیمت‌های احداث این پروژه منطقی‌تر و واقعی‌تر شد.

نصر آزادانی یادور شد: مسیری که امروز با حضور رییس جمهور افتتاح و احداث آن آغاز می‌شود ۴۱۰ کیلومتر است که از ایستگاه راه آهن تهران آغاز و به ایستگاه کاوه اصفهان ختم می شود. در طول این مسیر، ایستگاه‌ فرودگاه امام خمینی برای مبادله مسافران بین‌المللی با هواپیما، ایستگاه مرکزی قم در نزدیکی حرم حضرت معصوم‌ (س) و ایستگاه دلیجان و میمه تعبیه شده است. در نهایت این قطار سریع السیر به ایستگاه جدیدی در نزدیکی پایانه‌های مترو و ترمینال مسافری کاوه می رسد تا رفت و آمد مسافران تسهیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که قرارداد احداث خطوط نخستین قطار سریع‌السیر کشور در دولت قبل منعقد شد و در دولت یازدهم تغییر کرد، تفاوت این قراردادها در چه موضوعاتی بود؟ گفت: در برآورد هزینه اجرایی این پروژه علی‌رغم اینکه شرح خدمات گسترش یافت، هزینه‌ها کمتر شد. برآورد ما با هرینه‌های جانبی حدود ۲.۵ میلیارد یورو است در حالی که در دولت قبل ۵.۴ میلیارد یورو بود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: هزینه تکمیل زیرسازی مسیر قم – اصفهان و زیرسازی تهران – قم، روسازی کل مسیر، تامین ناوگان، سیستم برق، تجهیز ایستگاه راه‌آهن تهران و احداث ایستگاه‌های جمکران و فرودگاه امام همگی در این عدد برآورد شده است. برنامه ‌زمان‌بندی احداث این خط آهن ۴ ساله است البته تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی در جبهه‌های مختلف، زمان بهره‌برداری از آن را کاهش دهیم.

کلنگ خط آهن نخستین قطار سریع‌السیر ایران امروز ۶ اسفندماه با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی. جمعی از مقامات دولتی و مدیران به زمین می‌خورد./

نظر شما