شناسهٔ خبر: 46876 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

گزارش دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در سال ۹۶/ بررسی تغییرات اقلیمی و طرح جامع شهر خارک در شورا

جلسه دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران در سال ۹۶ به ریاست وزیر راه و شهرسازی با دو دستور جلسه گزارش سازمان هواشناسی پیرامون تغییرات اقلیمی و طرح جامع شهر خارک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با دو دستور جلسه شامل ؛ گزارش سازمان هواشناسی پیرامون تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه و همچنین طرح جامع شهر خارک در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در ارایه گزارش سازمان هواشناسی پیرامون تغییرات‌اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه گفت: کل تمدن ایران بر اثر تغییرات اقلیمی در حال مخاطره است و این نشان از  اهمیت موضوع تغییرات اقلیمی دارد. به همین دلیل نیز ضرورت دارد تا برای انطباق با تغییرات اقلیمی از همه جهت خود را آماده کرده و برای آن مهیا شویم.

در دستور جلسه نخست ، داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور به ارایه گزارش سازمان پیرامون تغییرات‌اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه پرداخت و تصریح کرد: به منظور تغییرات اقلیمی و شرایطی که در این رابطه ایجاد خواهد شد پنج مورد شامل ارزیابی پیوسته اثرات اقلیم توسط بخش‌های مختلف کشور، سازگاری با شرایط‌اقلیمی و استفاده از فرصت‌های احتمالی، تلاش و برنامه‌ریزی برای کاهش اثرات زیانبار تاثیرات اقلیمی را باید پیگیری کنیم .

وی همچنین  از دیگر موارد مورد پیگیری را کاستن از تولید گازهای‌گلخانه‌ای و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر عنوان کرد.

در دستور جلسه نخست، محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران توجه به تغییرات اقلیمی و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادها را برای توجه به شرایط اقلیمی و سازگاری با آن و اتخاذ تدابیر لازم برای مواجه با شرایط اقلیمی را مهم و ضروری دانست و همکاری همه سازمان‌ها و نهادها را با تصمیمات اتخاذ شده در این باره خواستار شد.

همچنین در دستور جلسه نخست، علاوه بر مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران کل حوزه‌های معاونت معماری و شهرسازی و نمایندگان شرکت‌های تابعه وزارت راه‌و‌شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، افشانی معاون عمرانی وزارت کشور، نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و میدانی معاون وزیر نیرو حضور داشتند.

در دستور جلسه دوم که به بررسی طرح جامع خارک اختصاص داشت ،علاوه بر شنیدن نقطه نظرات اعضای شرکت‌کننده در جلسه، به گفته ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، مقرر شد تا طرح فوق بار دیگر به کمیته برگشته  و با اخذ نظرات استان ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده موضوع از سوی کمیته شورای عالی و با مسئولیت معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در استان نهایی شود.  

گفتنی است در دستور جلسه دوم نیز افشانی معاون وزیر کشور، طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند.

شایان ذکر است، مصوبات شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران درباره دو دستور جلسه فوق در آینده با جزئیات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نظر شما