شناسهٔ خبر: 47028 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی:

طرح فعال شدن پوسته زمین در تمام کشور شایعه‌ای بیش نیست/ پیش بینی وقوع زلزله در مناطق زاگرس و البرز پایه علمی ندارد

علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: انتشار خبر فعال شدن پوسته زمین در منطقه زاگرس و البرز و پیش بینی وقوع زلزله در این مناطق پایه علمی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «علی بیت اللهی» افزود: با توجه به وقوع چند زلزله در استان‌های کرمانشاه، کرمان و گیلان جو روانی ناشی از وقوع این زمین لرزه‌ها زمینه انتشار این شایعات را در جامعه فراهم کرده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: امکان پیش‌بینی‌های وقوع زلزله به صورت واقعی وجود ندارد و طرح چنین مطالبی در جامعه شایعه و از پایه علمی برخوردار نیست.

بیت اللهی به ایرنا گفت: زلزله‌هایی که به تازگی در مناطق مختلف کشور رخ داده، گسل‌های آنها از یکدیگر جدا هستند و طرح فعال شدن پوسته زمین در تمام کشور شایعه‌ای بیش نیست.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآورشد: با وجود وقوع زلزله در مناطق مختلف ایران، شواهدی دال براعلام هشدار به مسئولان و مردم برای وقوع زلزله‌های دیگر در نقاط دیگر کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به زلزله بسیار پیچیده است، گفت: هیچ کس در زمینه وقوع و رخ ندادن زلزله نمی‌تواند با اطمینان سخن بگوید چرا که پیش‌بینی وقوع زلزله در یک منطقه اساس علمی ندارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به انتشار برخی اظهارات و مطالب مبنی بر وقوع زلزله در گسل های تهران، قم، کرج، قزوین، منجیل و همدان اشاره کرد و گفت که هیچ یک از این اظهارات و موارد طرح شده اصولا اساس علمی ندارد.

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر روز ۲۱ آبان ماه سال جاری استان کرمانشاه را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اغلب استان های کشور احساس شد.

محل وقوع استان کرمانشاه - حوالی ازگله - بوده است. این زمین لرزه در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و در طول جغرافیایی ۴۵.۹ ، عرض جغرافیایی ۳۴.۸۴ و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین روی داده است.

همچنین در ادامه، زمین لرزه‌هایی به بزرگی ۴.۶ و ۴ ریشتر این منطقه را لرزانده و پس لرزه‌های این زمین لرزه ادامه دارد. این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اثر آن ۵۷۹ نفر جان باخته و ۱۲ هزارو ۳۸۶ نفر زخمی شدند و طبق برآورد اولیه بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دیدند.

نظر شما