شناسهٔ خبر: 47036 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد:

۴۰۰۰ پلاک زمین در استان یزد سند دار شد/ اراضی موات یا ملی سند دار می‌شود

سید عباس مشکاتی مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد گفت: صدور سند برای ۴ هزار پلاک در برنامه‌های ما پیش‌بینی شده بود که موفق شدیم برای آنها سند تک برگ صادر کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۶ بتوانیم برای ۵ هزار پلاک سند تک برگ بگیریم، که حدود ۶۰ درصد این کار محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید‌عباس مشکاتی در گفتگو با روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به اینکه سنددار کردن زمین‌ها می‌تواند در خیلی از مسائل و مشکلات اداره راه و شهرسازی را هم از نظر نگهداری و حفاظت و هم از نظر  واگذاری‌های بعدی و نیز جلوگیری از تجاوزات موثر باشد، بیان داشت: یکی از کارهایی که در این راستا انجام گرفته این است که سندهایی که به شکل دفترچه‌ای و فاقد مختصات جغرافیایی ( و یو تی ام ) هستند را بتوانیم به سمت تک برگی کردن ببریم که موفقیت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

مشکاتی در تشریح اقدامات صورت گرفته جهت احصا املاک دولت اظهار داشت: اداره راه و شهرسازی قراردادهایی منعقد کرده تحت عنوان بازشماری منابع یا پرونده خوانی، این قراردادها تمام حدود و ثغور و ابهامات موجود در اراضی دولتی را مشخص می کند. برای این قراردادها یک شرح خدماتی تدوین شده به این ترتیب که پلاکی را مورد بررسی قرار می دهد و تمام اتفاقاتی که از شروع تخصیص این پلاک اتفاق افتاده است را روی فرم هایی مشخص می کند و در این بین مشخص می شود که دولت چه مقدار زمین خالی از این پلاک دارد و از این مقدار زمین خالی چقدر به صورت غیرقانونی تصرف شده است، که این کار در راستای شفاف سازی و روشن کردن اراضی دولتی انجام می‌شود.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در بخشی از گفتگوی خود به اهمیت تشکیل یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی و مسکن اشاره کرد و گفت: این یگان در سال ۹۵ تشکیل و بعد از آن آلبوم های اراضی تحویل یگان شد و حفاظت از این اراضی به عهده یگان گذاشته شد تا از هرگونه تجاوزی که در محدوده اراضی دولتی بود جلوگیری شود. در سال ۹۶ و  بعد گذشت حدود یکسال از  شروع کار یگان واحد املاک و حقوقی راه و شهرسازی کار را یک مقدار دقیق‌تر کرده و از نقشه به پلاک تبدیل کردیم و در شهرستان پلاک به پلاک واحدها تحویل یگان می‌شود.‌

ویدر ادامه  افزود: در شهرستان‌های ابرکوه و بهاباد ۱۰۰% پیشرفت داشتیم و کار انجام شده و در مابقی شهرستان‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت بوده و  در یزد نیز حدود ۵۰ درصد از کار  انجام شده است. این اقدام یکی از کلیدی ترین فعالیت‌هایی است که  اداره کل برای حفاظت از اراضی دولتی می تواند انجام دهد و  امیدواریم تا پایان سال ۹۶ این مهم انجام پذیرد.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با تشریح مسئولیت‌های خود گفت: عمده مسئولیت این واحد یعنی تحصیل اراضی، واگذاری اراضی و کنترل واگذاری‌ است و این واگذاری‌ها ممکن است دولتی یا شخصی باشد در هر صورت اداره راه و شهرسازی واحد نظارتی دارد که این موضوع را مرتب رصد و کنترل می‌کند.

مشکاتی همچنین ادامه داد: دو  مسیر غالب تملک اراضی دولت، اراضی ملی و اراضی موات است. اراضی موات را کمیسیون ماده ۱۲ مورد بررسی قرار می دهد و اگر اراضی را موات تشخیص دادند از زمان تشخیص در اختیار دولت قرار می گیرد و افراد تا سه ماه وقت دارند به رای صادره اعتراض کنند ولی اگر اعتراضی صورت نگیرد  سند به نام دولت اخذ می شود و اگر در محاکم قضایی رسیدگی شد و رای موات ابطال شد زمین به مالکیت شخص برمی گردد. در اراضی ملی، اراضی توسط  کمیسیون ماده ۵۶ مورد بررسی قرار می گیرند و  اراضی ملی می شوند و اگر اراضی اعتراضی صورت نگیرد به عنوان مصادیقی است که دولت تملک می کند.

وی با اشاره به حوزه عملکردی واحد املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی که محدوده های شهر و حریم شهر را شامل می شود افزود: تلاش های زیادی در جهت تطبیق، شناسایی و دسته بندی مصادیق مطرح شده از باب ملی و موات بود اراضی صورت گرفته است که از جمله این برنامه ها که در برنامه های گذشته انجام شده تهیه آلبوم شناسایی اراضی دولتی است، که برای اغلب شهرستانهای استان تهیه شد،  در این آلبوم که بر اساس نقشه یو تی ام بود، مساحتها، حدود و ثغور، ابعاد اراضی ملی و موات دولت در آن مشخص شد و الان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در پایان مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی از جدیت سند دار کردن اراضی موات یا ملی خبر داد و اظهار داشت: نبود سند برای اراضی ملی و موات باعث می شود اراضی زودتر مورد تجاوز افراد سودجو قرار گیرد.

نظر شما