شناسهٔ خبر: 47052 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تدوین برنامه عملیاتی کاهش مصرف انرژی و آب در حوزه شهرسازی و ساختمان/ تجدیدنظر در ساختار و محتوای طرح‌های توسعه شهری/ افتتاح کارخانه تاریخی ریسباف با حضور آخوندی

ریسباف افتتاح کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان، تدوین برنامه عملیاتی کاهش مصرف انرژی و آب در حوزه شهرسازی و ساختمان، گردهمایی مدیران کل استان‌ها در اصفهان، تاکید بر بازسازی روستاها بر اساس اقلیم و معماری روستایی، ۴ الزام باسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها، و اعلام تجدیدنظر در ساختار و محتوای طرح‌های توسعه شهری بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن وشهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حضور و سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در هفتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری همزمان با افتتاح کارخانه تاریخی ریسباف که با همت وزارت راه و شهرسازی به سرانجام رسید و تاکید بر توجه به مفهوم انقطاع پس از ورود مدرنیته به ایران، اعلام تدوین برنامه عملیاتی کاهش مصرف انرژی و آب در حوزه شهرسازی و ساختمان، مخالفت شورای عالی با طرح های انتقال آب ناکارآمد و بارگذاری های بیش از حد آن، تشریح چهار الزام در بازسازی بافت های فرسوده و حاشیه شهرها بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، بازدید رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از منطقه زلزله زده هجدک کرمان و تاکید بر ضرورت توجه به معماری روستا و فرهنگ مردم در بازسازی روستاها و شهرها، تشریح سیاست های معاونت معماری و شهرسازی در ۱۲ محور، واگذاری ۳۰۰ هکتار زمین برای ایجاد و گسترش کمربند سبز در شهر اراک، برگزاری دوازدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ و اعلام برخورد جدی با دست اندازان زمین های کشاورزی در استان مازندران از سوی استاندار آن استان بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته است.

۴ الزام بازسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها

رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس با اعلام این نکته که ریشه مسکن مهر از ابتدا غلط از جیب فقرا درست بود، گفت: اول باید مسکن مردم را تامین کنیم. دوم مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از میان برداریم و در گام سوم باید امنیت جانی در بخش مسکن برای مردم ایجاد کرده  و چهارم نیز باید نشاط را به جامعه بازگردانیم. همه اینها را در طرحی به نام بازسازی در بافت‌فرسوده می‌توانیم داشته باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لزوم بازتعریف ایران اسلامی مدرن

کارخانه ریسباف اصفهان به عنوان آخرین بازمانده معماری صنعتی استان با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی و جمعی از مقامات استانی و محلی افتتاح شد. آخوندی در مراسم افتتاح این اثر ارزشمند تاریخی، گفت: به نظر می‌رسد در این رویارویی تاب مقاومت چندانی تا این لحظه نداشته‌‌ایم و نتوانسته‌ایم ایران اسلامی مدرن را تعریف كنیم. در این راستا همین خیابان چهارباغ اصفهان نمونه آشكاری از این ناتوانی است. چراكه نشان می‌دهد دنیای مدرن تمام بنیان شهری اصفهان را زیرورو كرده و كارخانه ریسباف به عنوان یكی از آخرین بازمانده‌های تاریخ معاصر ایران از آن به جا مانده است، این نكته بسیار مهمی است كه قطعا به سادگی نمی‌توان از آن عبور كرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازآفرینی شهری مستلزم همکاری دولت، مردم و شهرداری‌ها است

وزیر راه و شهرسازی همچنین در سفر خود به استان اصفهان در حاشیه گردهمایی مدیران کل استان ها، از توجه ویژه دولت به موضوع بازآفرینی و احیای بافت فرسوده شهری در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: ر برنامه ملی بازآفرینی كه ما در ستاد ملی نیز موفق به تصویب آن شدیم قرار است تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای برای احیا و بازسازی ۶۶ هزار هكتار بافت ناكارآمد در كشور با كمك شهرداری تهیه و به صورت محله به محله در دست اجرا قرار دهیم که رقم موردنیاز برای انجام اقدامات بازآفرینی در مناطق مذکور حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان است. این بدان مفهوم نیست که این رقم باید از سوی دولت تامین شود بلکه به معنای آن است که این رقم باید برای احیا و نوسازی محلات در این مناطق سرمایه‌گذاری شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر طرح‌های توسعه‌ای

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ از تدوین برنامه عملیاتی کاهش مصرف انرژی و آب در حوزه شهرسازی و ساختمان توسط دبیرخانه شورا در مدت ۴ ماه آتی خبر داد و گفت: شورای‌عالی از بارگذاری‌های بیش از توان طبیعی مناطق و همچنین طرح‌های انتقال آبی که هزینه‌بر هستند، ممانعت بعمل می‌آورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی تغیرات اقلیمی و طرح جامع شهر خارک در جلسه دوازدهم شورای عالی در سال ۹۶

در هفته گذشته دوازدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ با دو دستور جلسه گزارش سازمان هواشناسی پیرامون تغییرات اقلیمی و طرح جامع شهر خارک برگزار شد. ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه، گفت: توجه به تغییرات اقلیمی و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادها با توجه به شرایط اقلیمی و سازگاری با آن و اتخاذ تدابیر لازم برای مواجه با شرایط اقلیمی مهم و ضروری است و همکاری همه سازمان‌ها و نهادها با تصمیمات اتخاذ شده در این باره ضرورت دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تجدیدنظر در ساختار و محتوای طرح‌های توسعه‌شهری

ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی سیاست های معاونت معماری و شهرسازی را در دولت دوازدهم تشریح کرد و حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی و معماری صنعتی کشور را ضروری خواند. وی گفت: تجدیدنظر در ساختار و محتوای طرح‌های توسعه‌شهری که پیام آن از سوی محافل مختلف حرفه‌ای، جامعه دانشگاهی و همکاران متخصص در حوزه شهرسازی به گوش می‌رسد نخستین اقدامی است که در دستور کار است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

واگذاری ۳۰۰ هکتار زمین برای ایجاد و گسترش کمربند سبز در شهر اراک

عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، جزئیات سفر خود در هفته گذشته به استان مرکزی را که به منظور بررسی مشکلات حوزه مسکن و زمین استان انجام شده بود تشریح کرد و از واگذاری ۳۰۰ هکتار زمین به منظور گسترش کمربند سبز در شهر اراک خبر داد.

عظیمیان گفت: پیش‌تر و در سنوات گذشته حدود ۴۰۰ هکتار زمین در راستای ایجاد کمربند سبز به شهر اراک واگذار شده بود که امروز نیز با واگذاری ۳۰۰ هکتار برای گسترش فضای سبز در آن شهر آلوده موافقت لازم به عمل آمد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در مراسم رونمایی از کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان و در مراسم افتتاحیه آن با تاکید بر بهره گیری از تجربه تاریخی زندگی در توسعه محیط شهری، گفت: یکی از پایه های توسعه پایدار، تجربه تاریخی زیست در مناطق و احترام گذاشتن به اینگونه تجربیات است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما