شناسهٔ خبر: 47205 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی بین ایران و روسیه اعلام کرد:

آغاز فعالیت اجرایی پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد/ رشد ۷۰ درصدی تعداد واگن‌های باری کشور با امضاء تفاهم‌نامه ایران و روسیه/ ساخت فوری ۶ هزار واگن توسط شرکت‌های واگن‌سازی کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی بین ایران و روسیه از گشایش ال سی و فعال شدن اعتبار اجرای خط آهن برقی تهران – مشهد خبر داد و گفت: تکمیل خط آهن برقی تهران – مشهد طول زمان سفر در این مسیر را به ۶ ساعت، سرعت سیر مسافران را به ۲۰۰ کیلومتر و سرعت سیر بار را به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنرانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همكاری جهت تامین مالی خارجی ساخت ۲۰ هزار دستگاه انواع واگن باری، یکهزار دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لوكوموتیو باری بیان کرد: این روزها که بسیاری از کلانشهرها در وضع تنگی نفس قرار گرفته و مسئله آلودگی هوا، همه را نگران کرده است به نتیجه رسیدن ۲ پروژه ریلی می‌تواند خبر خوبی برای تمام ملت ایران و مسئولین  باشد.

آخوندی در ادامه از گشایش ال سی و فعال شدن اعتبار اجرای خط آهن برقی تهران – مشهد خبر داد و گفت: برقی کردن راه‌اهن تهران – مشهد پروژه‌ای بود که سال‌ها در مورد آن بحث شده ولی تاکنون تأمین اعتبار آن به صورت تعهد و مسئولیت آور به مرحله نهایی نرسیده بود.

همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه پنج‌شنبه  گذشته موفق شدیم بخش اول ۷.۵ درصد پروژه که سهم ایران به شمار می‌رفت از طریق بانک صنعت و معدن پرداخت و ال سی پروژه به طور رسمی آغاز شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه این پروژه قرار است تا ۴ سال آینده به اتمام برسد اظهارداشت: تکمیل خط راه  آهن برقی تهران – مشهد طول زمان سفر در این مسیر را به ۶ ساعت ، سرعت سیر مسافران را به ۲۰۰ کیلومتر و سرعت سیر بار را به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌دهد.

همچنین آخوندی ضمن ابراز امیدواری نسبت به  اجرای پروژه مذکور که امکان نقل مکان ۳۵ میلیون مسافر در این مسیر به طور سالانه محقق شده و آرزوی ایرانیان برای برخورداری از سفری ایمن برای زیارت امام رضا (ع) به واقعیت بپیوندد گفت: خوشبختانه امروز قرارداد دیگری به ارزش ۳ میلیارد یورو بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مرکز صادرات روسیه که یکی از مهمترین قراردادها  به سمت حمل و نقل سبز (ریلی) به شمار می‌رود امضا شد.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: براساس این قراردادباید ۲۰ هزار واگن باری، ۱۰۰۰ واگن مسافری، ۳۵۰ لوکوموتیو و برخی تجهیزات ریلی دیگر  به صورت مشترک میان  ایران و روسیه ساخته شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به این مطلب که در حال حاضر تعداد کل واگن‌های باری کشور حدود ۲۸ هزار عدد و  واگن‌های مسافری فعال نیز به تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ اعلام شده است گفت: پیوستن ۲۰ هزار واگن باری به معنای رشد ۷۰ درصدی و اضافه شدن ۱۰۰۰ واگن مسافری دیگر نیز به معنای رشد ۵۰ درصدی در این حوزه خواهد بود.

آخوندی همچنین اظهار کرد: امیدوارم با این اقدام،  سیاست مبنی بر اولویت حمل و نقل ریلی و انتقال بخشی از بار و مسافر از جاده به ریل که همواره از سوی مقام معظم رهبری در کشور به آن تأکید شده است تا حد قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرده و گامی به سمت جلو باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز کشور در سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیارد دلاری در حوزه ریلی گفت: با اجرای تفاهم‌نامه ریلی امروز که بین شرکت راه‌آهن و مرکز صادرات روسیه به امضا رسید بیش از ۵۰ هزار دلار  از این نیاز محقق خواهد شد.

آخوندی همچنین یادآور شد: براساس این قرارداد ساخت ۶ هزار واگن بلافاصله توسط شرکت‌های واگن‌سازی ایرانی به نام‌های کوثر، فولاد درخشان و پارس آغاز خواهد شد که قطعا در شرایطی که کمبود اشتغال یکی از اصلی ترین مشکلات کشور به شمار می‌رود می‌تواند گام جدی به سمت توسعه اشتغال باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم فعالیت کریدورهای ترانزیتی و تجاری را مسائل مهم‌تری برای کشور ، افزون بر امر توسعه در زیرساخت و ناوگان دانست و افزود: امید داریم بتوانیم با این اقدامات  هرچه سریعتر بخشی از بار هند به سمت روسیه را که حدود ۷ میلیون تن برآورد می‌شود به وسیله خط آهن موجود در کشور منتقل کنیم.

آخوندی تحقق این امر اتفاقی  بزرگ در حوزه حمل ونقل و ترانزیت کشور دانست و افزود: قطعا تحقق این اتفاق می‌تواند سبب ایجاد صلح و پایداری در منطقه کمک بسیار زیادی داشته باشد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: ما در حال حاضر با فعالان بزرگ منطقه از جمله چین، روسیه و هند و سایر همسایگان کشور مانند پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق اقدامات مشترک بسیاری در حوزه اقتصادی انجام می دهیم که بدون شک در توسعه صلح و برقراری امنیت در منطقه مؤثر خواهد بود.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها در حوزه توسعه ریلی کشور گفت: تلاش می کنیم تا بتوانیم با تحقق این امر  بخش کوچکی از حقی  که مردم برگردن ما دارند را  برآورده سازیم.

نظر شما