شناسهٔ خبر: 47345 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه آهن در دیدار سفیر هند مطرح کرد:

تلاش برای بهره مندی تولیدکنندگان داخلی ریل از قرارداد با شرکت هندی سیل/ فرصت انتقال بار هند به بندرعباس تا فعال شدن راه‌آهن چابهار

محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار تدوین برنامه زمان بندی برای رسیدن به نتایج فاینانس شد و ضمن اشاره به مذاكرات خرید ریل با شركت هندی سیل(SAIL) گفت: تلاش داریم تا در همكاری ها با شركت سیل ، از حضور شركتهای ایرانی برای تولید ریل نیز بهره ببریم و از دولت هند انتظار داریم تا برای رسیدن برای رسیدن به توافق مشترك با این شركت ما همكاری های لازم را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار، سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن ضمن تاكید بر همكاری های مشترك میان ایران و هند ابراز امیدواری كرد تا این همكاری ها با روندی رو به رشد ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به در حال اجرا بودن پروژه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان از محل اعتبارات دولتی افزود : شركت راه آهن به عنوان بهره بردار شبكه ریلی نیز علاقمند است تا این پروژه بزودی به بهره برداری برسد .

مدیرعامل راه آهن با اشاره به وابستگی فرآینده همكاری دو طرف به مسائل تامین مالی ، در مورد تمدید قرار داد میان دو طرف اظهار داشت: با توجه به گفتگوهای انجام شده می توان دریافت كه دولت هند با موضوع فاینانس موافقت كرده است و فرآیند فاینانس بزودی آغاز می شود.

وی خواستار تدوین برنامه زمان بندی برای رسیدن به نتایج فاینانس شد و به مذاكرات كه خرید ریل با شركت هندی سیل(SAIL) اشاره و خاطر نشان كرد: تلاش داریم تا در همكاری ها با شركت سیل ، از حضور شركتهای ایرانی برای تولید ریل نیز بهره ببریم و از دولت هند انتظار داریم تا برای رسیدن برای رسیدن به توافق مشترك با این شركت ما همكاری های لازم را داشته باشیم.

به گفته مدیر عامل راه آهن اگر شركت سیل از خود انعطاف نشان دهد می توانیم در دو تا سه ماه آینده LC را فعال كنیم.

وی با یادآوری اینكه راه آهن در نظر دارد از خط اعتباری میان ایران و هند برای تامین خرید بیشتری از این شركت اقدام كند ، افزود: همچنین به منظور تامین مالی چند پروژه با وزیر بازرگانی و صنعت هند مكاتباتی را انجام داده ایم كه یكی از آنها تدارك خرید ۲۵۰ دیزل لوكوموتیو از یك شركت هندی است كه در این پروژه و قرارداد به راحتی سهم شركت های هندی و ایرانی قابل تعیین است.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینكه اگر طرفین در این مورد به موافقت برسند ، این قرارداد زودتر از ۶ ماه آینده منعقد می شود خاطر نشان كرد : در مسئله تامین تدارك ۲ هزار دستگاه سوزن و سویچ لازم است كه مذاكراتی با طرف هندی صورت گیرد .

محمد زاده بر استفاده از شبكه راه آهن ایران برای ترانزیت میان هند و روسیه و هند و اروپا تاكید و خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در شبكه ریلی، شركت راه آهن می تواند بار را از بمبی تا مسكو طی ۱۴ روز انتقال دهد در حالیكه هم اكنون زمان انتقال بار میان هند و روسیه به ۲۱ روز می رسد.

وی همچنان با بیان اینكه ایران برای رسیدن به روسیه هم از شرق و هم از غرب خزر كریدورهای ریلی تعریف كرده است، افزود : بر اساس اطلاعات رسیده از كشور روسیه در سال ۲۰۱۶ ، ۷ میلیون تن كالا بین هند و روسیه جابجا شده است كه تلاش داریم با جابجایی این بار از طریق ایران، كالاهای هندی سریعتر به روسیه برسد .

محمد زاده با یادآوری اینكه تبادل تجاری هند و آسیای میانه از اتصال ۲ مرز اینچه برون و سرخس نیزبه راحتی ممكن است اظهار داشت : همچنین ارتباط ریلی ما با افغانستان در هرات نیز برقرار شده است.

وی با بیان اینكه حجم بسیار زیادی از كالا از هند به اروپا صادر می شود تصریح كرد : می توان این كالاها ر ا از ایران به مسیر تركیه ، آذربایجان و گرجستان به راحتی به سمت اروپا جابجا كرد.

مدیر عامل راه آهن گفت : با توجه به اهمیت این موضوع میان كشورها مرتبط ۲ كارگروه فعال راه اندازی شده است و به صورت مرتب مشغول پیگیری این امر هستیم و می خواهیم كه طرفهای هندی نیز در آن فعال شوند .

محمد زاده با اشاره به راه اندازی كریدور جنوب به غرب تاكید كرد: انتظار داریم با همكاری طرفین و صاحبان و خریداران كالا از این كریدورها نهایت استفاده و بهره برداری شود و تلاش می كنیم تا حداكثر سرویس ها را در این كریدورها ارائه دهیم و آن را دارای مزیت رقابتی كنیم.

محمد زاده با اشاره به اینكه برای فعال سازی راه آهن چابهار به زهدان می توان در حال حاضر بخشی از كالاهای این منطقه را به بندرعباس منتقل و كریدور این منتقل را فعال كرد ، گفت : فعال شدن این كریدور در اجرایی شدن پروژه چابهار – زاهدان تاثیر زیادی دارد.

وی افزود : یكی از مهمترین عواملی كه می تواند دولت ایران را به سرمایه گذاری هر چه بیشتر در حوزه حمل و نقل ریلی ( خرید لوكوموتیو و تجهیزات ریلی ، كار با شركتها سازنده ریل ، برقی كردن خطوط و ...) ترغیب كند ، فعال شدن هر چه بیشتر ترانزیت است و هند مهمترین نقش را در این باره می تواند ایفا كند.

محمد زاده با اشاره به علاقمندی دو طرف برای افزایش ترانزیت، لازمه این امر را هماهنگی، اقدام مشترك و تعجیل در تصمیم گیری ها دانست و گفت : پیشنهاد می كنم با صاحبان كالا و بار و وزارت بازرگانی هند در این باره مذاكره و جلسات مستمری در این باره برگزار شود و ایران آمادگی برگزاری این جلسات مشترك را حتی قبل از سفر وزیر راه و شهر سازی به هند دارد .

همچنین در این دیدار سوراب كومار( Saurabh Kumar ) سفیر هند در ایران از سفر هیات هندی به ایران برای مذاكره با شركت های ساخت خبر داد و اظهار داشت: راه اندازی خط آهن زاهدان - چابهار نقش مهمی در توسعه تجارت و ارتباطات اقتصادی دو كشور دارد و امیدواریم بزودی شاهد تكمیل و بهره برداری آن باشیم زیرا این طرح بسیار حائز اهمیت است و كشور هندوستان نیز از ظرفیت های آن استفاده كند.

وی با اشاره به سفر هیاتی از هند به ایران گفت : این هیات قرار است با شركتهای ایرانی درباره قرارداد پروژه چابهار و زهدان مذاكره كنند.

نظر شما