شناسهٔ خبر: 47360 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

محدود کردن حقوق مردم در انتخاب مهندس، ظلم فاحش است/ انتشار عمومی لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان

گزارش آخر هفته وقوع زلزله‌ای به بزرگای ۵.۲ ریشتر در تهران و ارایه آخرین وضعیت زلزله توسط رئیس مرکز تحقیقات، سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی و تاکید بر این مطلب که محدود کردن حقوق مردم در انتخاب مهندس، ظلم فاحش است، انتشار عمومی لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان از طریق پرتال وزارت راه و شهرسازی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در تهران و بررسی ابعاد آن توسط صاحبنظران و کارشناسان، بهره‌برداری از نخستین صندوق زمین و ساختمان با ۱۵ میلیاردتومان سرمایه، سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان در استان قم با تاکید بر ایجاد کنترل قدرت در حوزه نظام مهندسی ساختمان ایران، دیدگاه‌های وزیر راه و شهرسازی در مساله آلودگی هوا و دگرگونی‌های اقلیمی و آینده پرمخاطره ایران، شناسایی ۳۲۰ گسل فعال در کشور، انتقاد نسبت به احداث ساختمان کنار گسل های خطرناک در تهران و پردیس بخشی از مهترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، تشکیل سی و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری، ابلاغ مصوبه‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری با موضوع طرح یکپارچه اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه و موضوع الحاق سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر ارومیه، اعلام بررسی مصوبه ساماندهی رودکنارها و رودخانه‌های شهری در شورای‌عالی، تشریح آخرین وضعیت ساخت آزادراه‌های چند شهر جدید کشور، حل و فصل مشکلات سایت ۵۲ هکتاری گردشگری در بندر گز در استان گلستان و تاکید رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر لزوم بازخوانی نظام اداری حوزه ساخت و ساز عمومی و خصوصی در کشور بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

احتمال فعالیت گسل‌های ایپک و اشتهارد با بزرگای ۷ تا ۸ ریشتر و بروز زلزله در پایتخت

چهارشنبه شب (۲۹ آذرماه ۹۶) زلزله ای به بزرگای ۵.۲ ریشتر تهران و البرز را لرزاند. در همین راستا، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تشریح ابعاد زلزله شب گذشته تهران به بزرگای ۵.۲ ریشتر، اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که گسل ماهدشت با توجه به تهاتری که با گسل های دیگر همچون گسل ایپک و اشتهارد دارد موجب زلزله بزرگ‌تری در تهران و البرز شود که به لحاظ علمی هیچ پیش فرضی را نمی‌توان رد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در همین رابطه نیز مهدی زارع محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله اعلام کرد که زلزله چهارشنبه شب تهران و البرز در سامانه گسلی شمال تهران بوده است و این منطقه توان لرزه زایی ۷ تا ۷.۵ ریشتر را دارد.

این محقق مهندسی زلزله ادامه داد: پهنه رومرکز مهلرزه‌ای زلزله ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ بوئین‌زهرا در راستای پهنه گسله "ایپک واقع شده است".  قطعه‌ای از گسل زمین‌لرزه‌ای "ایپک" که در این زمین‌لرزه (و احتمالاً در سال ۵۵۶ خورشیدی) فعال شده است در حد فاصل بین این تلاقی‌های ساختاری در خاور اشتهارد تا جنوب بوئین زهرا و شمال آبگرم واقع است

به گفته وی قطعات گسله زمین‌لرزه‌ای "ایپک" در راستای مرز بین کوه و دشت در جنوب دشت قزوین و در جنوب بوئین زهرا و در ادامه روند گسل جنوب اشتهارد (به سوی باختر) و به موازات گسل قدیمی ایپک در مرز پستی و بلندی یاد شده مشاهده شده است(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین مالی پروژه‌های بزرگ در بازار سرمایه با راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از نخستین صندوق زمین و ساختمان با تاکید بر این مطلب که تامین مالی پروژه‌های بزرگ در بازار سرمایه با راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان ممکن است، گفت: این واحدهای تضمینی که به فروش می‌رسند ایده نوینی است که می‌تواند از ثروت‌های خرد و ملی محافظت کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل ۵ صندوق زمین و ساختمان برای احداث یکهزار واحد مسکونی

آخوندی همچنین با اشاره به اینکه نخستین صندوق زمین و ساختمان با ۱۵ میلیاردتومان سرمایه راه‌اندازی شد از تشکیل پنج صندوق زمین و ساختمان خبر داد و گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان، کارایی ساختمان‌های احداث شده را به مدت پنج سال، تضمین می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

محدود کردن حقوق مردم در انتخاب مهندس یک ظلم فاحش است

در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان در استان قم حضور یافت و سخنرانی کرد. آخوندی در مراسم فوق با تاکید بر اینکه ضمانت اجرای اخلاق عمومی، قانون است در حالیکه ضمانت اجرای اخلاق خصوصی، وجدان است، خواستار تفکیک اخلاق عمومی از اخلاق خصوصی شد و گفت: اگر از ارزش های خصوصی انتظار داشته باشیم که به اخلاق عمومی منتج شود در نظام جمهوری اسلامی ایران ثابت شد که این ایده کارایی ندارد.

وی با تاکید بر این مطلب که  محدود کردن حقوق مردم در انتخاب مهندس یک ظلم فاحش است، گفت: ثابت شد که ما با این ظلم نتوانستیم شرکت‌های بزرگ مهندسی را که بتوانند با کشورهای بزرگ دنیا رقابت کنند ایجاد کنیم زیرا که فضا ظالمانه است. عدل در نظام مهندسی ساختمان بدان معناست که افرادی که فاقد صلاحیت مهندسی و دانش مهندسی هستند حق ندارند وارد این حرفه شوند. زیرا که رقابت باید رقابت منصفانه  و بین افراد دارای صلاحیت باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعلام عمومی لایحه اصلاح قانون مهندسی در هفته آتی

در همین رابطه نیز در روز دوم همایش اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان، مظاهریان معاون مسکن و ساختمان نیز به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان که هفته گذشته برای دولت ارسال شده به زودی از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار عموم قرار می گیرد.

وی دو اصل نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان را ارجحیت منافع عمومی بر منافع شخصی و همچنین تضاد منافع عنوان کرد و یادآور شد: برای اصلاح نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی، مقاومت‌های فراوانی وجود داشت که موجب شد تا وزیر راه و شهرسازی تا مرز استیضاح پیش برود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت بازخوانی نظام اداری حوزه ساخت و ساز عمومی و خصوصی در کشور

در هفته گذشته، همچنین دومین نشست ابعاد زلزله کرمانشاه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد که در جلسه فوق، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر بازخوانی نظام اداری حوزه ساخت و ساز عمومی و خصوصی در کشور تاکید کرد و گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از تعداد کشته شدگان سایت مسکن مهر زلزله کرمانشاه، ۳ نفر کشته ولی آوارگان باقی مانده از تخریب بسیار زیاد است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بخشی‌نگری آسیب جدی حوزه بازسازی مناطق ناکارآمد

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، در سی و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، هم راستاسازی و هم پیوندی میان برنامه‌ها و بخش‌های مختلف کاری در این حوزه را از اهداف اصلی ستاد عنوان کرد و گفت: متاسفانه همچنان پس از گذشت سه سال در برخی موارد شاهد نگاه های بخشی برخی از دستگاه ها هستیم. معتقدیم بحث نوسازی مناطق ناکارآمد مساله ای چندوجهی بوده و قطعا یک دستگاه به تنهایی نمی تواند کاری را به پیش ببرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع مشکلات شهری با دو سیاست بازآفرینی شهری و توسعه مبتنی بر حمل و نقل

ایزدی همچنین در همایش و کارگاه حمل و نقل هوشمند و منسجم پیاده، سواره و دوچرخه به دو سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بازآفرینی شهری و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی سیاست‌های کاربردی و عملیاتی به عنوان اولویت‌ها برای رفع مسائل و مشکلات شهرها هستند که در دستور کار قرار گرفته‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما