شناسهٔ خبر: 47363 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی خبر داد؛

تاکید بر تکلیف مهندسان در مقابل جان ومال و ساخت ساختمان‌های ایمن در برابر زلزله

حسین کامران رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، گفت: وظیفه نظام مهندسی ساختمان نظارت بر حسن خدمات مهندسان در اجرای ساختمان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی، مهندس حسین کامران دیسفانی روز پنج شنبه ۳۰ آذر ماه جاری در همایش یک روزه رونمایی از استاندارد سقف‌های مرکب عرشه فولادی، گفت: هیچگاه نظام مهندسی دخالت مستقیم بر همه امور پروژه‌های ساختمانی نداشته و فقط برحسن عملکرد مهندسین اعم از طراح، ناظر و مجری با هدف ایمنی و استحکام بنا نظارت می‌کند.

به گفته وی، آیین نامه ۲۸۰۰ قانون مقررات ملی ساختمان طی ۳۰ سال چهار مرتبه بازنگری و به روز رسانی شده و لذا باید در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان  مشخصات کامل طراح، ناظرین، و مجری که در امر ساختمان دخیل هستند، در ارزیابی و خرید و فروش آن مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان خراسان‌رضوی، تصریح کرد: موضوع روز کشورمان وقوع زلزله‌های مخرب است که باعث رعب و وحشت جامعه شده است.  

وی ادامه داد : قبلا هر ۱۰ سال یک حادثه زمین لرزه مخرب با تلفات جانی داشتیم ولی سال های اخیر زمان آن از ۵سال به ۲و یا یک سال رسیده و جامعه مهندسان ساختمان تکلیف سنگینی را در مقابل جامعه، جان، مال و زنده ماندن مردم در این حوادث ناگوار دارند.  

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به ساخت و سازهای که طی سالهای اخیر در کشور ساخته می‌شود اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ضریب ایمنی، استحکام بنا، کاهش مصرف انرژی در ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد، بهره گیری از سقف های سبک جدی گرفته شده و امروز شاهد رونمایی از سقف های مرکب عرشه ای هستیم.

کامران ادامه داد: در گذشته برای اجرای سقف ساختمان از مصالح سنگین و از تخته، چوب و شمع استفاده می شد، اما امروزه سقف های مرکب عرشه ای جایگزین آن شده و  سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی توانسته برای اولین بار در کشور با همکاری یک گروه علمی و پژوهشی استاندارد آن را ثبت ملی کند و این افتخار در کشور برای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و همکاری دانشگاه فردوسی باقی خواهد ماند.

در پايان باحضور مهندس كامران ديسفاني رييس سازمان نظام مهندسي، مهندس سالياني مديركل دفتر فني استانداري خراسان رضوي و چندين از اعضاي هئيت مديره سازمان رونمايي از ماكت استاندارد مركب عرشه فولادي پرده برداري شد.

نظر شما