شناسهٔ خبر: 47539 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی مطرح کرد؛

باید به درک درستی از مفهوم شهر و مسائل پیرامون آن دست یابیم/ سازمان نظام مهندسی با وضعیت کنترل ساختمان بسیار مشکل دارد/ رشد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با وجود کاهش ۵۰ درصدی منابع

نشست وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با وجود کاهش ۵۰ درصدی منابع وزارت راه و شهرسازی، اما در برنامه‌ها رشد داشتیم، گفت: امروز بزرگترین چالش کشور، فهم صحیح از مفهوم شهر و مسائل پیرامون آن است، وضعیت شهر‌ها نشان می‌دهد که دچار فهم نادرست از توسعه شدیم و سازمان نظام مهندسی نیز با وضعیت کنترل ساختمان بسیار مشکل دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران و گروه دیده‌بان تهران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه  امروز بزرگترین چالش کشور، فهم صحیح از مفهوم شهر و مسائل پیرامون آن است، اظهار داشت: به نظر من امروز کسی نمی‌تواند از تحولات درون نظام شهرسازی خشنود باشد، حاشیه‌نشینی حاصل توسعه‌های مدرن بوده و محیط شهر بسیار افراطی شده است. 

وی افزود: به صورت بسیار افراطی شهر در اختیار سوداگران قرار گرفته است و اینکه همه چیز قابل خرید و فروش باشد، فاجعه بزرگی است. هیچ گونه فهم روشنی از مفهوم شهر، کیفیت شهر و تحرک وجود ندارد و شهر دچار روزمرگی کشنده شده است.

آخوندی ادامه داد: با وجود کاهش ۵۰ درصدی منابع وزارت راه و شهرسازی، اما در برنامه‌ها رشد داشتیم و باید مشکلات شهر را با رصد‌های دائمی و استفاده از دفاتر محلی بررسی و حل کنیم. 

وی بیان کرد: فهم عمومی از مفهوم کیفیت شهر دچار بحران شده که نیاز امروز ایران است و باید مساله شهر حل شود که برای این منظور دسترسی آزاد به اطلاعات را ابلاغ کرده ایم و حتی تمام مصوبات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی در سایت وزارتخانه قرار می‌گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی خطاب به مهندسان مشاور و شهرساز گفت: کاری که شما دارید پیچیده‌ترین کار ایران است و وضعیت شهر‌ها نشان می‌دهد که دچار فهم نادرست از توسعه شدیم و فهم اولیه از توسعه شهری در ایران بسیار گرفتارآفرین شده است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های رویه ای، فرآیندی و شرح خدماتی با جامعه مهندسان مشاور و شهرساز اختلاف نظری نداریم، افزود: مساله شهر و مفهوم کیفیت را وارد حرفه کنید، نظام مهندسی، با وضعیت کنترل ساختمان بسیار مشکل دارد و بایستی به دنبال ایجاد گفتمان در حوزه شهر باشیم. 

آخوندی تصریح کرد: مسأله شهر باید مسأله اول ایران شود و محیط زیست و ترافیک نیز جزئی از مسأله شهر است و در این زمینه هر چه از دست من برآید انجام می‌دهم.

در ابتدای جلسه نیز محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص همکاری‌های انجام شده بین معاونت شهرسازی و معماری و جامعه حرفه‌ای ارائه کرد.

وی عمده‌ترین اقدامات را "پرداخت مطالبات مهندسان مشاور" بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان، "تشکیل اتاق فکر" به منظور آسیب شناسی و ارائه راهکار در خصوص مسائل شهری ایران و ایجاد "کمیته مشترک" متشکل از جامعه مهندسان مشاور، کمپین‌های تخصصی و معاونت شهرسازی در جهت بازنگری در رویکرد تهیه طرح‌های توسعه و عمران اعلام کرد. 

مظاهریان نیز در این نشست اظهار کرد: شهرسازان حقیقی و حقوقی باید تایید صلاحیت شوند و نظارت بر شهر را بر عهده گیرند. 

همچنین در این جلسه به موضوعاتی از جمله "تغییر رویکرد نسبت به تهیه و اجرای طرح‌های توسعه عمران، جایگاه مهندسان مشاور در سلسله مراتب تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری طرح‌های توسعه عمران، مسائل و مشکلات شرح خدمات تهیه طرح‌های جامع، مطالبات مهندسان مشاور، نقش کمیسیون ماده ۱۰۰ در افزایش مشکلات شهری، اغتشاش در اسناد و برنامه‌ها و طرح‌های جامع، پرداخته شد. 

گفتنی است در این جلسه محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سید رضا هاشمی مشاور معماری و شهرسازی وزیر، نمایندگان جامعه مهندسان مشاور و گروه دیده بان تهران همچون فریور صدری، جلال آزادی، فرج ا... واحدی، مهرداد هاشم زاده، سپیده شفایی، امیرحسین پورجوهری، اکبری، سید سعید سادات نیا، مزینانی و رحیمی حضور داشتند.

نظر شما