شناسهٔ خبر: 47572 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

ظرفیت تهران بستگی به میزان تخلف شهرداری از طرح تفصيلی دارد/ بار سنگین اخذ عوارض شهری بر دوش خانوارها

عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی اعلام كرد: اگر بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل می‌شد ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام می‌شد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر می‌رسید و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه‌ تراکم ادامه دهد میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در حال حاضر بر اساس گزارش شهرداری تهران تعداد واحدهای مسکونی که برای دریافت عوارض نوسازی شناسایی شده‌اند ۳.۴ میلیون واحد است، یادآور شد: با احتساب بعد خانوار بر اساس آمار ۹۵ که ۳.۳ نفر است حداقل ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران را ۱۱.۲۲ میلیون نفر  نشان می‌دهد

وی افزود: چناچه بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل می‌شد ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام می‌شد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر می‌رسید. اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه‌ تراکم ادامه دهد، میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.

وزیر راه و شهرسازی كه این مطالب را در نامه‌ای به استانداران سراسر كشور یادآوری كرد، ادامه داد: این در حالی است که جمعیت تهران ۸.۷ میلیون نفر بر اساس آخرین سرشماری است و پیش‌بینی تحول جمعیتی چندانی در سال‌های پیش‌رو نمی‌باشد.

انگیزه سوداگرانه برای گسترش شهرها

آخوندی همچنین گفت: طرح‌های تجدیدنظر طرح‌های جامع اکثر شهر‌ها در شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران حاکی از آن است که اکثر آن‌ها به جمعیت پیش‌بینی شده در افق طرح‌ها نرسیده‌اند. تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهر‌های ایران کمتر از ۶۵ نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آن‌ها است و یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم می‌آید.

وی توضیح داد: بنابراین، تقاضا برای گسترش محدوده‌ها در اکثر شهر‌ها تقاضای سوداگرانه بر روی زمین است. مفهوم دیگر این وضعیت بهره‌وری پایین شهر‌ها و گران تمام شدن نرخ خدمات شهری برای مدیریت‌شهری است.

اخذ عوارض شهری، بار سنگین بر دوش خانوار

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این وضعیت، چنانچه مقرر باشد هزینه خدمات از طریق عوارض از مردم اخذ شود، با توجه به سطح درآمد سرانه بار نسبتا سنگینی بر هزینه خانوار تحمیل خواهد بود و اگر قرار باشد از محل منابع دولت پرداخت شود که دولت برای هزینه‌های مستقیم خود دارای کسری جدی است با این وجود بخش قابل‌توجهی از درآمدهای شهرداری‌ها از طریق کمک‌های دولت است.

وی افزود: بنابراین، در عمل وضع همین خواهد شد که شهرداری‌ها با کسری منابع روبرو هستند و لاجرم بر کیفیت خدمات‌شان اثر می‌گذارد. این موضوع حتی در مورد تهران نیز مصداق دارد.

آخوندی اعلام كرد: در حال حاضر بر اساس گزارش شهرداری تهران تعداد واحدهای مسکونی که برای دریافت عوارض نوسازی شناسایی شده اند ۳.۴ میلیون واحد است که با احتساب بعد خانوار بر اساس آمار ۹۵ که ۳.۳ نفر است حداقل ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران را ۱۱.۲۲ میلیون نفر  نشان می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در نامه خود به استانداران یادآور شد: چنانچه بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل می‌شد ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام می‌شد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر می‌رسید. و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه‌ی تراکم ادامه دهد، میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.

وی گفت: این در حالی است که جمعیت تهران ۸.۷ میلیون نفر بر اساس آخرین سرشماری است و پیش‌بینی تحول جمعیتی چندانی در سال‌های پیش‌رو نمی‌باشد.

آخوندی همچنین یادآور شد: تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهر‌های ایران کمتر از ۶۵ نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آن‌ها است و یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم می‌آید. بنابراین، تقاضا برای گسترش محدوده‌ها در اکثر شهر‌ها تقاضای سوداگرانه بر روی زمین است.

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به استانداران سراسر كشور با تشریح محورهای اصلی سیاست بازآفرینی شهری این وزارتخانه بر اجرای کامل «سند ملی راهبری احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» تاكید كرد.

نظر شما