شناسهٔ خبر: 47648 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مجیدی خبر داد؛

طرح جدید افزایش وام مسکن روستایی به ۲۵ میلیون تومان/ مقاوم‌سازی ۲ میلیون مسکن روستایی/ تخصیص ۷۳ میلیارد تومان از بودجه ۹۷ برای منازل روستایی

مسکن روستایی مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن با اشاره به مقاوم‌سازی ۲ میلیون مسکن روستایی گفت: برای سال آینده طرحی آمده که مبلغ وام مسکن روستایی به ۲۰ و ۲۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا مجیدی مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن گفت: ما تاکنون بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی روستایی را سنددار کرده‌ایم اگرچه در این میان برخی از واحد‌های مسکونی روستایی جنبه مشاع دارند.

وی افزود: بزرگ‌ترین مزیت مقاوم‌سازی مساکن روستایی این است که بخش عمده‌ای از ثروت ایران با سند شناسایی شده و وارد چرخه ثروت ملی می‌شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن بیان کرد: روستایی که ملکش سند مالکیت ندارد نسبت به حفظ آن بی‌تفاوت می‌شود درنتیجه انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری نیز نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اختلافات ملکی که صاحب سند است به راحتی حل و فصل می‌شود.

مجیدی افزود: یکی از مشکلات اصلی سکونت گاه‌های روستایی شدت آسیب پذیری آن‌ها در مقابل بلایای طبیعی است که در زلزله اخیر کرمان و کرمانشاه این موضوع به خوبی ثابت شد.

وی گفت: در بازسازی و مقاوم سازی خانه‌های روستایی ایستایی مسکن بالا رفته درنتیجه میزان مرگ و میر ناشی از حوادثی مانند زلزله بطور چشمگیری کاهش یافته است. به گفته مجیدی تاکنون نزدیک به ۴۰ درصد واحد‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند که مصالح مقاوم و سازه مقاوم از جمله ویژگی این ابنیه هاست.

مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن تصریح کرد: از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی تنها ۲ میلیون واحد مقاوم‌سازی شده‌اند، ما باید براساس قانون سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را مقاوم سازی کنیم که در بازه یک برنامه ۱۵ ساله می‌توانیم کل ابنیه روستایی در کل کشور را مقاوم سازی کنیم.

وی بیان کرد: از ۱۷۰ میلیارد تومانی که در لایحه بودجه ۹۷ برای بخش مسکن و عمران در نظر گرفته شده؛ همه‌اش به موضوع مقاوم سازی مسکن روستایی تعلق ندارد و تنها ۷۳ میلیارد تومان از آن برای منازل روستایی در نظر گرفته شده که آن هم با مسکن مهر مشترک است به این ترتیب که نمی‌تواند براساس قانون به مطالبات قانونی مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی دست یافت.

براساس گزارش ایلنا، مجیدی افزود: سقف وام مسکن روستایی ۱۸ میلیون تومان است که برای واحد‌هایی که در مناطق مرزی ساخته می‌شوند این سقف به ۲۰ تومان افزایش می‌یابد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن گفت: بنیان مسکن یک سری ضوابط دیگر را هم دنبال می‌کند از جمله روستا‌های هدف گردشگری که میزان وام برای یک چنین ابنیه‌هایی تا ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. او گفت: این وام‌ها فاقد سود بوده و تنها کارمزد بانک اخذ می‌شود.

به گفته مجیدی، این وام‌های روستایی در حال حاضر در حال پرداختند اگر چه برای سال آینده طرحی آمده که این مبالغ به ۲۰ و ۲۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان بازپرداخت اقساط در مسکن روستایی است، مسکن روستایی کمترین میزان معوقه را دارد، این تسهیلات به سهل‌ترین شکل ممکن پرداخت می‌شود، البته این تسهیلات کافی نیست، خود متقاضی باید یک آورده‌ای داشته باشد که بسته به متراژ مسکن متغییر است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن گفت: اگر سقف تسهیلات بالا رود روستایی امکان بازپرداخت آن را نخواهد داشت، ما شرایطی را مهیا کرده‌ایم تا روستایی با متراژ مناسب و با بدهی مناسب بتواند خانه خود را بازسازی کند که طرح هادی در بودجه ۹۷ مورد توجه قرار نگرفته است.

نظر شما