شناسهٔ خبر: 48135 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سی و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح شد:

تشریح مشکلات حوزه برنامه‌های توانمندسازی و بازآفرینی مناطق ناکارآمد خراسان شمالی/ تصویب آغاز به کار کمیته تلفیق ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

جلسه در سی و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با هدف رسیدگی به وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری استان خراسان شمالی و همچنین نحوه فعالیت کمیته تلفیق ستاد ملی برگزار و به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این حوزه پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سی و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سایر اعضای ستاد ملی با دستور کار ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان خراسان شمالی و ارائه گزارش اقدامات معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و بررسی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک برگزار شد.

در ابتدای جلسه پس از تشریح نحوه فعالیت کمیته تلفیق ستاد ملی از سوی مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و موافقت اعضای اصلی آغاز به کار این کمیته به طور رسمی در ستاد ملی به تصویب رسید.

صالحی استاندار خراسان شمالی در این جلسه با هدف تشریح پروژه‌های عمرانی در حوزه بازآفرینی و اهمیت رونق سیستم حمل و نقل عمومی در این استان بیان کرد: قطعا ارتقای بخش حمل و نقل عمومی باعث رونق شهرهای کوچک و رفع مشکلات عمده ای از این محلات می‌شود، درحال حاضر براساس مطالعه صورت گرفته از سوی مسئولین ذیربط در استان طرحی مشابه طرح ترافیک استان تهران پیشنهاد شده که مبلغ صرفه‌جویی در مصرف سوخت از طریق آن طی ۲ سال آینده می‌تواند ما را در خرید اتوبوس و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی یاری بخشد، مسئله‌ای که قصد داریم با هدف بهبود هرچه سریعتر وضعیت موجود آن را با وزارت نفت درمیان بگذاریم.

صالحی در ادامه با اشاره به این مطلب که عضویت خراسان شمالی به ۱۰ استان اول کشور از اهداف اصلی ما تا افق سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود گفت: خراسان شمالی در حال حاضر دارای رتبه سی‌ام در تولید ناخالصی، رتبه ششم جمعیت زیر ۱۵ سال، رتبه پنجم روستانشینی و رتبه ششم روستایی زیر خط فقر را داراست  که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه این استان دارای رتبه اول ازدواج در کشور است گفت: این درحالی است که خراسان شمالی با وجود رتبه نخست در ازدواج دارای رشد جمعیت منفی ۱۱ است که نشان می‌دهد جزو استان‌های مهاجر فرست به شمار می‌رود، مسئله ای که باید هرچه سریعتر جلوی آن گرفته شده و در مقابل، ماندگاری در آن افزایش یابد.

استاندار خراسان شمالی با تأکید براینکه نقطه بی‌خطر از زمین‌لرزه در پهنه این استان وجود نداشته و همواره در خطر تهدید این بلای طبیعی است گفت: از این رو باید از امروز در راستای مستحکم‌سازی واحدهای ساختمانی خود در استان تلاش کنیم که از جهت فنی و مهارت نیازمند کمک از سوی دستگاه‌های مرتبط هستیم.

این مقام مسئول پیگیری جدی‌تر مسئله راه‌اهن  جوین-اسفراین و گرگان-بجنورد-مشهد را از سوی وزارت راه و شهرسازی امری ضروری دانست و افزود: این استان آزادراه نداشته و از جهت بزرگراهی نیز دچار مشکلات فراوان و نیازمند توجه این وزارتخانه است.

صالحی در اشاره به وضعیت فرودگاه بجنورد نیز بیان کرد: این فرودگاه در حال حاضر از تجهیزات خوب و مدرنی بهره‌مند است و برای عدم توانایی در انجام برخی پروازها نیاز به مشکل‌یابی دارد که در صورت انجام، آمادگی هزینه از اعتبارات استانی جهت رفع مشکل را نیز دارد.

به گفته استاندار خراسان شمالی این استان به دلیل عدم توانایی فرودگاه گلستان در جابه‌جایی بار به دلیل کم بودن طول باند و همچنین ازدیاد مسافر در فرودگاه مشهد موقعیت خوبی برای انجام پروازهای باری را دارد که در تلاش است هرچه سریعتر از این امکان در جهت خدمات‌دهی به استان های مجاور نیز وارد عمل شود.

ضرورت ساماندهی مبادی ورودی و خروجی در استان

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این جلسه ضمن قدردانی از وزیر راه و شهرسازی نسبت به انتخاب تیمی جوان و شایسته تحت عنوان ستاد ملی برای ایجاد توسعه در مناطق ناکارامد کشور بیان کرد: درحال حاضر بحث رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری بسیار تأکید و مورد اهمیت واقع شده است امری که حاشیه‌نشینی و مسائل مربوط به ساکنان آن‌ها نیز بخش مهمی از آن محسوب می‌شود.

عزیزی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه قطعا با بروز حاشیه‌نشینی، ساکنین کلانشهرها نخستین آسیب‌دیدگان این اتفاق خواهند بود گفت: باید تمامی دستگاه‌ها در جهت تمرکززدایی در این حوزه تلاش کرده و شرایط را برای ماندگاری افراد در سایر شهرهای کوچک فراهم کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: خوشبختانه با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم وقت برای نخستین بار در کشور بودجه‌ای ۳۰۰ میلیارد تومانی به حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور برای سال ۹۷ و همچنین ۳۶۰ میلیارد تومان به بخش مبارزه با مواد مخدر اختصاص یافت که قطعا فرصت خوبی برای ستاد ملی بازآفرینی نیز به شمار می‌رود تا در پیشبرد برنامه‌های خود از آن بهره‌مند شود.

عزیزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۳۰ درصد ساکنان استان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند گفت: سایر خانوارهای موجود نیز وضعیت بهتری از این افراد نداشته و به شدت نیازمند کمک و توجه هستند، از این رو تصور می کنم داشتن حتی یک خروجی از این جلسه برای هر یک از شهرستان‌های استان می تواند تأثیر بسزایی در وضعیت زندگی آنان داشته باشد.

نماینده مردم شیروان ایجاد شرایط برای حضور یک ۲۴ ساعت زائرین عبوری حرم مطهر امام رضا (ع) در این استان را امری بسیار ضروری و مثمرثمر در رونق اقتصادی خراسان شمالی دانست و افزود: ساماندهی و زیبا‌سازی مبادی ورودی و خروجی استان نیز در این امر تأثیر بسزایی دارد که تقاضا دارم در این جلسه به آن نیز توجه شود.

 وی همچنین در خصوص مشکل استان در راه‌اندازی بازارچه مرزی نیزگفت: ما آمادگی کامل برای راه‌اندازی این بازارچه با هدف توانمندسازی اهالی مرزی استان را داریم اما متأسفانه در حال حاضر کشور همسایه ترکمنستان تمایل بالایی نسبت به انجام آن ندارد، موضوعی که همچنان در حال مذاکره و رفع آن هستیم.

ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با تأکید براینکه ستاد ملی به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و هم‌راستاسازی برنامه‌ها و سیاست‌های موجود در حوزه عمران و آبادانی کشور تشکیل شده است گفت: خوشبختانه این موضوع برخلاف گذشته با نگاهی اجتماعی دیده شده و جنبه صرف کالبدی و پروژه محوری آن کمرنگ‌تر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای هماهنگی در ساماندهی به مبادی وروردی شهر، ارتقای کیفیت رودخانه‌های شهری و الحاق روستاهای واقع در حریم شهری به شهرها در استان خبر داد و گفت: قطعا در مناطقی که دارای طرح ویژه برای محدوده‌های تاریخی بوده نیز نسبت به تهیه طرح اقدام خواهیم کرد./

نظر شما