شناسهٔ خبر: 48741 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛

جزئیات نخستین کارگاه سیاست ملی شهری/ بررسی سند مباحثه سیاست ملی شهری و توسعه شهرهای هوشمند در ساختمان دادمان

جلسه نخستین کارگاه سیاست ملی شهری با حضور نمایندگان دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران (معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی)، دفتر هبیتات و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین کارگاه سیاست ملی شهری discussion paper به همت معاونت مسکن و ساختمان و همچنین دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن به مدیریت علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با حضور مشاور تهیه طرح گیتی اعتماد، مجید روستا عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سیامک مقدم نماینده اسکان بشر سازمان ملل متحد و همکاران وی، مشتاق‌گوهری مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی، بابک پیروز مشاور معاونت مسکن و ساختمان، نمایندگان سازمان نوسازی شهرداری تهران، سازمان فنی حرفه‌ای کشور، دبیرخانه کلانشهر تهران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، تهیه سیاست ملی شهری (NUP) برای کشور ما ایران با حمایت مالی کشور کره جنوبی و همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی (دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران) و دفتر هبیتات تهران به منظور تدوین سیاست ملی شهری و استراتژی توسعه شهرهای هوشمند در سه کشور ایران، نیجریه و میانمار در دست اجرا است. در همین راستا نیز خانم گیتی اعتماد به منظور تهیه گزارش شناختی(Diagnosis Report) سیاست ملی شهری انتخاب شد و در کارگاه فوق به ارایه گزارش در این زمینه پرداخت.

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات و همچنین اهداف برگزاری اولین کارگاه سیاست ملی شهری به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: سیاست ملی شهری (National Urban Policy) از حدود ۳ سال پیش در دستور کار هبیتات قرار گرفت. این طرح در سه کشور ایران، ایالت نیجر در نیجریه و کشور میانمار به عنوان پایلوت اجرا می‌شود.  

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: سیاست ملی شهری دو محور اصلی  -Smart Cityهوشمند بودن شهرها و دیگری بحث Green City شهرها (رعایت مسایل محیط‌زیستی و توسعه پایدار) را مورد مطالعه قرار می‌دهد تا در نهایت محورهای توسعه شهری و سیاست ملی شهری از آن منتج شود.

چگنی با اشاره به اینکه جلساتی با دفتر هبتات در تهران برای سیاست ملی شهری برگزار شده است، خاطرنشان کرد: اولین گام تدوین گزارش شناخت و بحث و تبادل‌نظر پیرامون موضوع است که چه باید بکنیم؟، مسایل و مشکلات مردم در زمینه سیاست ملی شهرها چیست؟، مسائل حمل و نقل و زیست‌محیطی و مسایل اسکان چیستند؟.

وی ادامه داد: در گام بعدی در مدت زمان دو ساله یک تیم انتخاب می‌‌شوند که در واقع آن تیم می‌توانند کار را به صورت فرآیندی پیش ببرند. فرآیند تدوین و تهیه و به‌روز کردن سیاست ملی شهری بر اساس اسناد بین‌المللی و اسناد داخلی صورت می‌گیرد.

وی همچنین یادآور شد: هزینه اجرای طرح را کره‌جنوبی می‌دهد. نفعی که اجرای طرح سیاست ملی شهری برای کشورمان دارد این است که اولا یک شهر به عنوان پایلوت انتخاب می‌شود تا هوشمندسازی و رعایت موضوعات زیست‌محیطی و توسعه پایدار در آن محقق شود.

چگنی تصریح کرد: در عین حال دستاوردهای نتایج حاصل از این پژوهش علمی و مطالعاتی برای ایران است و در عین اینکه اجباری برای ایران ایجاد نمی‌شود. همچنین، توصیه‌ها و نتایج سیاستگذاری‌ها استخراج می‌شود که در نهایت آن نتایج در اختیار سیاستگذاران کلان برای بهره برداری لازم قرار خواهد گرفت.

سیامک مقدم نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران نیز در کارگاه فوق، با اعلام این مطلب که در مجموع سه کارگاه برای شناخت و بحث و تبادل نظر پیرامون سند سیاست ملی شهری برگزار خواهد شد، گفت: ما سه کارگاه خواهیم داشت تا در نهایت در موضوع سیاست ملی شهری به اجماع و سند نهایی برسیم. کارگاه دوم قبل از نوروز ۹۷ و کارگاه سوم نیز پس از تعطیلات رسمی نوروز برگزار می‌شود.

وی در مورد پیشینه و تاریخچه سابقه طرح سیاست ملی شهری، گفت: از حدود ۳ سال گذشته، موضوع سیاست ملی شهری در دستور کار هبیتات قرار گرفت. یکی از مسائلی که در کیتوی اکوادور در اکتبر ۲۰۱۶ در مورد آن تصمیم گیری شد و بعدها به تصویب مجمع عمومی بین الملل رسید تدوین سیاست ملی شهری بود.

گیتی اعتماد سند مباحثه سیاست ملی شهری ایران را که به همراه تیم خود تهیه کرده است در کارگاه فوق ارایه کرد. سند تهیه شده حاوی سرفصل‌های اعداد و ارقام کلیدی جمعیتی و شهرنشینی،مباحث اقتصادی و مالی، مباحث کالبدی شامل سکونتگاه های نابسامان و مسکن، محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک و ذینفعان است.

اعتماد در پیشگفتار سند مباحثه سیاست توسعه شهری آورده است: قرارداد سیاست ملی شهری در ایران پس از یک فراخوان بین المللی از طرف هبیتات ایران با نگارنده در اریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۷ آذرماه ۱۳۹۶) برای مدتی حدود ۳ ماه و نیم منعقد شد.

کار مطالعات توسط یک گروه کارشناس و متخصص از همان ابتدای اعلام نتیجه انتخاب مشاور، شروع شد. این مطالعات شامل دو بخش اصلی تهیه سند مباحثه و گزارش شاخت است. ضمن آنکه در آن سه کارگاه، پیش بینی شده است که دو کارگاه در طول مطالعات و عمدتا داخلی و یک کارگاه پس از اتمام مطالعات و به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

با توجه به زمان فشرده مطالعات عمدتا از منابع و ماخذ موجود استفاده خواهد شد و قرار نیست اطلاعات جدیدی تولید شود. اما به خاطر پربارتر شدن آن و به خصوص تدقیق مرحله شناخت گروه به تعدادی مصاحب با افرادی کلیدی مبادرت ورزیده شده است که امید است اطلاعات با ارزشی را منتقل کنند.

وی همچنین از همکاری مسئولان و کارشناسان هبیتات ایران، وزارت راه و شهرسازی (معاونت مسکن و ساختمان، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و...) که برای مصاحبه زمان گذاشتند تشکر کرد.

در ادامه این کارگاه تعدادی از سازمان‌ها ونهادهای همکار با هبیتات و وزارت راه وشهرسازی نظرات وپیشنهادات خود را در مورد گزارش تهیه شده بیان کردند. این جلسه با حضور نمایندگانی از کمیته ملی اسکان بشرو همکاران هبیتات از جمله معاونت مسکن و ساختمان، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن، معاونت بازآفرینی سازمان نوسازی شهرداری تهران، دبیرخانه کلان شهر‌های کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دفتر مشاور وزیر در امور زنان تشکیل شد.

نظر شما