شناسهٔ خبر: 48774 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

انقلابی دیگر در صنعت هوایی و ریلی کشور با تصویب یک پیشنهاد در لایحه بودجه۹۷/ بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت تا سه ماه آینده/ افتتاح راه‌آهن کرمانشاه در دهه فجر/ سوت نخستین قطار گردشگری چندروزه داخلی دهه فجر به صدا در‌می‌آید

گزارش آخر هفته هزینه ۷۸۰۰ میلیارد ریالی برای اجرای راه آهن کرمانشاه، جانمایی بیش از ۳۰ پهنه احداث هاب‌های ترکیبی در طرح آمایش مراکز لجستیک کشور، حمل ونقل ریلی حومه تهران را به كل عملكرد ریلی وزارت راه و شهرسازی تعمیم ندهید، توسعه شهری با افزایش ایستگاه‌های چند منظوره راه‌آهن و سه انتصاب در شرکت راه‌آهن نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است که بیشتر مربوطه به تحقق وعده‌های دولت در دهه فجر می‌شود:

انقلابی دیگر در صنعت هوایی و ریلی کشور با تصویب یک پیشنهاد در لایحه بودجه۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران (۹۶/۱۰/۲۰) مبنی بر منظور شدن تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت گفت: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی افزود: در مورد پرداخت دیون نیز قرار شد تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی توسط دولت در چارچوب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور پذیرفته و به‌حساب افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت منظور شود.

راه‌آهن قزوین- رشت تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

فخریه کاشان با اشاره به تکمیل خط آهن قزوین - رشت گفت: دولت در حال آمادگی سازی این مسیر ریلی برای اتصال به خط آهن قزوین- رشت است و انتظار داریم تا ۳ ماه آینده این مسیر ریلی بین قزوین تا رشت به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری ایران و جمهوری آذربایجان در خط آهن رشت - آستارا به صورت ۵۰ درصدی خواهد بود که آورده جمهوری آذربایجان در این سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلار به صورت فاینانس خواهد بود.

افتتاح راه‌آهن کرمانشاه در دهه فجر

سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح راه آهن کرمانشاه در دهه فجر خبر داد و گفت: پس از افتتاح، پیش فروش بلیط قطار برای نوروز ۹۷ آغاز می شود.

نوبخت گفت: پیش فروش بلیط قطار برای نوروز ۹۷ هم پس از افتتاح انجام می شود تا مردم کرمانشاه به هر جایی که تمایل داشته باشند، سفر کنند.

هزینه ۷۸۰۰ میلیارد ریالی برای اجرای راه آهن کرمانشاه

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه ارزش ریالی طرح راه آهن کرمانشاه اکنون ۱۵ هزار میلیارد ریال است، گفت: هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح تاکنون هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه این طرح در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، افزود: یک سری کار‌های جزئی در مسر باقی مانده که در روز‌های آینده برطرف می‌شود و راه آهن در دهه فجر افتتاح خواهد شد. 

جانمایی بیش از ۳۰ پهنه احداث هاب‌های ترکیبی در طرح آمایش مراکز لجستیک کشور

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌و‌نقل معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید از سایت شرکت‌های تهران و غرب انبارهای عمومی و خدمات گمرکی گفت: نسبت به طراحی مدل ریاضی جانمایی مراکز لجستیک اقدام شده و بیش از ۳۰ پهنه جهت احداث هاب های ترکیبی در قالب طرح آمایش مراکز لجستیک در سراسر کشور جانمایی شده است.

صفری مقدم با اشاره به افزایش روند حمل ترکیبی بار در سطح جهانی و برآورد نیاز به ظرفیت چهار میلیون TEU پردازش لجستیکی در هاب های لجستیکی استان تهران به عنوان مرکز اصلی اقتصادی کشور، بیان داشت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با در اختیار داشتن زیرساخت های منحصر بفرد و بیش از نیم قرن سابقه و تجربه در عرصه خدمات لجستیکی (انبارداری و تخلیه و بارگیری) می بایست به عنوان شرکت پیشرو در عرصه حمل و نقل ترکیبی ورود و به تبادلات ریلی بار بین هاب های لجستیکی توجه ویژه داشته باشد. 

سوت نخستین قطار گردشگری چندروزه داخلی دهه فجر به صدا در‌می‌آید

معاون مسافری راه آهن از آغاز حرکت اولین قطار گردشگری چندروزه داخلی در دهه فجر در تاریخ ۱۸ تا ۲۲ بهمن ماه خبر داد و گفت: مسیر حرکت این قطار از شهر‌های تهران، شیراز- اصفهان و یزد به مدت چهار شب و پنج روز است. 

معاون مسافری راه آهن در ادامه بیان کرد: قطار گردشگری چندروزه دارای واگن‌های ۴ خواب لوکس با ظرفیت ۱۶۰ نفر و قیمت ۵۹۰ هزار تومان است که این رقم شامل تمام هزینه‌های گردشگری از قبیل سه وعده غذایی کامل و یک شب اقامت در هتل به علاوه ورودی‌های بازدید از اماکن گردشگری است که با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شد. 

حمل ونقل ریلی حومه تهران را به كل عملكرد ریلی وزارت راه و شهرسازی تعمیم ندهید

مركز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی در واكنش به انتشار مطلبی به نقل از وزیر راه و شهرسازی با عنوان "اعتراف می‌کنم در بخش حمل‌ونقل ریلی موفق نبودم" اعلام كرد: این عنوان برگرفته از محتوای گفته شده وزیر راه و شهرسازی نیست و آنچه گفته شده با تاكید بر جابه‌جایی ریلی بین حومه و تهران از کرج و ورامین و بقیه مکان‌های پیرامونی تهران بوده است و به هیچ عنوان در همایش مذكور سخنی از عملكرد ریلی وزارت راه و شهرسازی در سراسر كشور مدنظر نبوده و موضوع سخنرانی و همایش هم در این خصوص نبوده است.

در پایان یادآوری می‌شود كه عدم توجه به اصول حرفه‌ای خبرنگاری و حتی اخلاق حرفه‌ای در پوشش خبری توسط مسئولان و مدیران سایتی كه وابستگی به سازمان صدا وسیما دارد می تواند جای نگرانی در اعتماد مخاطب ایجاد كند و  اینكه بیش از ۵۰ خبرنگار حاضر در همایش و حتی خبرنگاران بخش‌های خبری صدا و سیما و خود باشگاه خبرنگاران چنین دركی از عنوان استفاده شده در خبر مربوط ندارند جای بسی سوال و تعجب دارد.

توسعه شهری با افزایش ایستگاه‌های چند منظوره راه‌آهن

مدیرکل دفتر مهندسی و تأسیسات زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه نگاه متفاوت به موضوع ایستگاه‌های راه‌آهن باعث شد امروز با رویکرد ایستگاه چندمنظوره شهری به ‌آنها نگاه شود گفت: با پیگیری از شهرداری تهران برای اتصال خط ۶ مترو به محل احداث ایستگاه مسافری ری، شاهد توسعه محلات شهر ری و ۱۳ آبان خواهیم بود.

علی‌قارداشی  خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران پیگیری شد تا خط ۶ مترو شهر تهران به نقطه‌ای متصل شود که ایستگاه مسافری ری از سوی راه‌آهن در نظر گرفته‌شده است. به دین ترتیب شاهد حرکت قطار بلند برد تهران-مشهد، قطار حومه‌ای تهران-ورامین-گرمسار، خط ۱ و خط ۶ مترو،‌به‌علاوه خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی در یک نقطه متمرکز می‌شوند و همچنین توسعه محلات شهر ری و ۱۳ آبان را به همراه خواهد داشت.

سه انتصاب در شرکت راه‌آهن

طی مراسمی در شرکت راه‌آهن بابك احمدی به عنوان معاون بهره برداری و سير و حركت راه‌آهن و رئيس كميته ترانزيت؛ مجتبی تفقدی به عنوان معاون ناوگان راه‌آهن و همچنين مصطفی داوودی به عنوان رئيس مركز هماهنگی امور مناطق و سرپرست اداره كل راه‌آهن يزد منصوب شدند.

سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن در جلسه تودیع و معارفه معاون بهره برداری و سیر و حركت راه آهن و رئیس كمیته ترانزیت ؛ معاون ناوگان راه آهن و همچنین رئیس مركز هماهنگی امور مناطق با بیان اینكه حوزه ناوگان باید به سمتی برود كه دانش بنیان شود گفت: باید تلاش شود تا در پی حركت در این مسیر زمینه توسعه و ریشه دار شدن استانداردها و همچنین یكپارچه شدن كارها اقدام شود. 

نظر شما