شناسهٔ خبر: 48831 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

تطبیق آزمایش‌ DNA بر پیکر دو جانباخته سانچی تا پایان هفته/ رمزگشایی دو جعبه سیاه در جریان است

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تشخیص هویت سه پیکره یافته شده از سانحه سانچی، گفت: یک پیکر که تشخیص هویت شد، در حال تطبیق آزمایش DNA روی دو پیکر دیگر هستیم که امیدواریم این تشخیص هویت تا پایان هفته جاری به پایان برسد و اعلام رسمی شود.

هادی حق‌شناس با بیان این مطلب، گفت: پس‌ از آنکه این جعبه سیاه هم‌زمان با جعبه سیاه کریستال بازگشایی شد، گروه‌های مختلف تخصصی کمیته بررسی سانحه سانچی بررسی‌های خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: اطلاعات زیادی جمع‌آوری شده و همچنین در حال جمع‌آوری است، کارگروه در حال رمزگشایی از اطلاعات هر دو جعبه سیاه هستند. به‌هرحال این اطلاعات دارای رمز بوده است.

حق‌شناس بیان کرد: با رمزخوانی این اطلاعات، دلایل سانحه از آن استخراج خواهد شد، اما در مورد نتیجه نهایی بررسی‌های صورت گرفته نمی‌توان پیش‌بینی داشت زیرا ممکن است این اقدام هفته‌ها و ماه‌ها به طول بیانجامد ‌و از این پس تا بررسی نتیجه نهایی، دستیابی به علل اصلی وقوع حادثه باید اجازه داد که کارگروه‌ها بررسی‌های تخصصی خود را انجام دهند.

وی درباره آزمایش‌های DNA روی سه پیکره یافته شده از این حادثه، گفت: یک پیکر که تشخیص هویت شد، ضمن آنکه در حال تطبیق آزمایش‌های DNA روی دو پیکر دیگر هستیم که امیدواریم این تشخیص هویت تا پایان هفته جاری به پایان برسد و به صورت رسمی اعلام شود.

تیم در حال بررسی تمام اطلاعات است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خاطرنشان کرد:‌ کمیته بررسی سانحه سانچی که متشکل از چهار کشور ایران، چین، پاناما و هنگ‌کنگ است، موفق شد مصاحبه با پرسنل چینی فله بر کریستال را با توجه به سوالاتی که مدنظر بود در قالب ۲ گروه انجام دهد.‌ مصاحبه با خدمه فله‌بر کریستال هم به پایان رسید و تیم بررسی در حال بررسی همه ابعاد اطلاعات است.

 وی به فارس گفت: شناور فله‌بر کریستال به طور کامل توسط گروه کمیته بررسی سانحه سانچی مورد بازدید قرار گرفت و به اصلاح معاینه شد تا اطلاعات مربوطه حاصل شود.

نتیجه همچنان محرمانه است

حق‌شناس همچنین در خصوص محورهای توافقنامه چهارجانبه به امضا رسیده بین ایران، چین، هنگ‌کنگ و پاناما جهت انجام تحقیقات مشترک درباره سانحه نفتکش سانچی، گفته است: این تفاهمنامه چهارجانبه در مورد فرآیند، شیوه بررسی اطلاعاتی و برخی مسائل از این دست به امضا رسیده است.

به گفته حق‌شناس انجام مصاحبه با پرسنل شناور فله‌بر کریستال جهت جمع آوری اطلاعات است، همانطور که باز کردن جعبه سیاه در همین راستا است. همچنین باید بدانیم که اطلاعات بدست آمده توسط کمیته بررسی سانحه بر اساس تفاهم نامه چهارجانبه به امضای رسیده بین کشورهای ایران، چین، هنگ کنگ و پاناما محرمانه باقی خواهد ماند تا نتیجه بررسی های کمیته مشخص شود

نظر شما