شناسهٔ خبر: 49212 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با ارسال تكذيبيه مركز ارتباطات و اطلاع رسانی مطرح شد:

واكنش وزارت راه و شهرسازی به روند انتشار اخبار کذب در يك خبرگزاری

ساختمان وزارت راه مركز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی طی ارسال نامه‌ای به مدیرمسئول خبرگزاری مهر درخصوص خبر منتشر شده از سوی این خبرگزاری با عنوان " علی رغم دعوت مجلس از وزیر راه؛ آخوندی در جلسه بررسی عملکرد وزارت راه در بارندگی اخیر غیبت کرد"  خبر را کذب اعلام کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مركز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی طی ارسال نامه‌ای به مدیرمسئول خبرگزاری مهر درخصوص خبر منتشر شده از سوی این خبرگزاری مبنی با عنوان " علی رغم دعوت مجلس از وزیر راه؛ آخوندی در جلسه بررسی عملکرد وزارت راه در بارندگی اخیر غیبت کرد"  را کذب اعلام کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

متن تكذيبيه مركز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی به شرح زیر است:

جناب آقای دكتر علی عسگری

مدیر مسئول محترم خبرگزاری مهر

با سلام و احترام

بدین وسیله پیرو انتشار مطلبی در خبرگزاری مهر با عنوان " علی رغم دعوت مجلس از وزیر راه؛ آخوندی در جلسه بررسی عملکرد وزارت راه در بارندگی اخیر غیبت کرد" با شناسهٔ خبر: ۴۲۱۷۹۴۲ - شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ در گروه سیاسی بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری ها جوابیه زیر ارسال می‌شود كه خواهشمند است دستور مقتضی را برای انتشار جوابیه در گروه و بخشی كه خبر اولیه درج شده بود را صادر فرمایید.

یادآوری می‌شود در تبصره ۴ ماده ۲۳ تصریح شده است كه «اقدامات موضوع این ماده و تبصره های آن نافی اختیارات شاكی درجهت شكایت به مراجع قضایی نمی باشد.» و این حق پیگیرد قضایی برای وزارت راه و شهرسازی محفوظ است.

همچنین بر اساس تبصره ٧  بند "ب" ماده ٩   قانون مطبوعات و خبرگزاری ها، "مسئولیت مقالات و مطالبی که در نشریه منتشر می‌شود به عهده مدیر مسؤول است ولی این مسئولیت نافی مسئولیت نویسنده و سایر‌اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت داشته باشند نخواهد بود." 

در ابتدا، قبل از ارائه توضیحات در خصوص انتشار مطالب كذب در خبرگزاری مهر، لازم است یاد و خاطره مرحوم "رضا مقدسی" روزنامه نگار فقید و پیشکسوت و مدیر عامل سابق این خبرگزاری را گرامی بداریم و وارستگی، صداقت و سختکوشی حرفه‌ای را یادآوری كنیم.

مرحوم مقدسی پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری، زندگی دنیوی را واگذاشت و به دیار باقی شتافت ‌و این مسیری است كه پیش روی همه بندگان خدا قراردارد و گریزی از آن نیست.

آنچه كه مرحوم مقدسی بر ذهنمان حك كرده است جز تعهد حرفه ای، اخلاق نیکو و تلاش انقلابی نبود و بنابر گفته صاحب نظران روزنامه نگاری دلسوز، منتقدی منصف و دارای قلمی پاکیزه بود. از پیشگاه پروردگار برای آن مرحوم آمرزش الهی و برای بازماندگان محترم صبر و سلامتی مسألت می کنم.

آنچه كه مخاطبان این خبرگزاری را امیدوار می‌كند حركت در جهت رفتار و عملكرد آن مرحوم توسط مدیران فعلی  این رسانه است كه باید دید چقدر با منش و روش آن مرحوم كه می تواند سرمشق رسانه‌های دیگر نیز باشد، خبرگزاری مهر به پیش می رود.

وقتی كه از شكایت  وزارت راه وشهرسازی از خبرگزاری مهر در خصوص خبری با عنوان "بهره‌برداری هم‌قطاران آخوندی از اجاره مصلای تهران"  منتشر شده در تاریخ جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶، كه سراسر تهمت و افترا و محتوای كذب بود، انصراف دادیم، تصور می كردیم كه مدیرعامل خبرگزاری بر عملكرد تحریریه خود اشراف و یادآوری لازم را داشته است و انتشار این گونه محتوا تكرار نخواهد شد.

اما در پی آن چندین محتوای دیگر نیز منتشر و جوابیه هایی ارسال شدكه دلیل تكرار این روند را نمی دانیم، از كجا نشأت می گیرد و تغییر رویه نسبت به این حوزه بر چه اساس است!

اما در خصوص خبر خبرگزاری مهر با عنوان " علی رغم دعوت مجلس از وزیر راه؛ آخوندی در جلسه بررسی عملکرد وزارت راه در بارندگی اخیر غیبت کرد" به استحضار  می رساند كه خبر مذكور در فاصله پنج دقیقه بعد از انتشار ویرایش و محتوای آن اضافه شد كه خود نشان از وجود بحث و مشكل در محتوای منتشر شده دارد.

در عنوان خبر تاكید شده است كه "علی رغم دعوت مجلس از وزیر راه؛ آخوندی در جلسه بررسی عملکرد وزارت راه در بارندگی اخیر غیبت کرد" اما در متن مصاحبه با نماینده محترم مردم کلاله و مینودشت در مجلس شورای اسلامی كه در خبر آمده اصلا چنین چیزی گفته نشده است.

همچنین در محتوای اولیه منتشر شده در خبر مذكور به نقل از رئیس کمیسیون عمران مجلس حضور وی در روز شنبه در كمیسیون عمران قید نشده است و حتی در ویرایش مجدد خبر و اضافه كردن محتوا بر " دعوت مجلس از وزیر راه" اشاره نشده است.

به اطلاع خوانندگان محترم می رساند مجلس شورای اسلامی و كمیسیون عمران در خصوص حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان مجلس در روز شنبه چهاردهم بهمن ماه هیچ دعوت نامه و درخواست كتبی ارسال نكرده است و تاكید خبرگزاری بر این عبارت در تیتر "علی رغم دعوت مجلس از وزیر راه" صحت ندارد و كذب محض است.

امید اینكه با توجه به جوابیه‌های مكرر به مطالب كذب منتشر شده در آن رسانه، مدیر مسئول محترم خبرگزاری مهر راهبرد و تدبیر مناسب برای جلوگیری از تكرار این موارد كذب داشته باشد و بتوانیم در راستای اطلاع رسانی صحیح گام‌های موثری برداریم./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۶-۱۱-۱۵ ۱۸:۴۲ 0 0

    چه جواب با کلاس و مودبانه و شیوایی
                                

نظر شما