شناسهٔ خبر: 49707 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌‌ونقل جاده‌ای در هفت گذشته:

نوسازی ۲۰۲هزار کامیون فرسوده به شرط پاسخگویی توان تولید داخل/ تاکید بر توجه ویژه دولت و مجلس به نوسازی ماشین‌آلات راهداری/ نیاز سالانه به ۲.۵ میلیون تن قیر برای راهسازی

گزارش آخر هفته  تمهیدات راهداری برای سفرهای نوروزی ۹۷، تشریح کارکرد ملی و بین‌المللی کریدور شماره ۱۰، حفاری ۶ هزار متر از تونل شرقی البرز، تفاوت‌های سامانه بارشی فعلی و قبلی، راه‌اندازی نرم‌افزار تلفن همراه ۵ سالنامه آماری و سه توصیه سازمان راهداری به مسافران جاده‌ها در روز‌های برفی نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

نوسازی ۲۰۲هزار کامیون فرسوده به شرط پاسخگویی توان تولید داخل

رئیس جمهور افزود: تصمیم دولت خارج کردن تمام خودروهای سنگین و نیمه سنگین فرسوده است و  همانطور که اعلام کردم هرکسی که اتوبوس، کامیون فرسوده، سنگین و نیمه سنگین و کامیونت فرسوده خود را بدهد، کامیون نو را به نصف قیمت خواهد گرفت و نصف قیمت را دولت از مسیر صرفه جویی در سوخت،  به عهده می‌گیرد و این تحولی بزرگ است و حاضریم سالی ۷۰ هزار خودرو فرسوده سنگین و نیمه سنگین را از رده خارج کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه ۲۰۲ هزار کامیون سنگین و نیمه سنگین فرسوده داریم، افزود: طی ۳ سال می‌توانیم این خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به شرط اینکه تولید داخلی ما این توان را داشته باشد .

تاکید بر توجه ویژه دولت و مجلس به نوسازی ماشین‌آلات راهداری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت ماشین‌آلات راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: تعداد بسیاری از ماشین‌آلات راهداری عمری بیش از ۲۵ سال دارند و نمی‌توان انتظار عملکرد یکسری ماشین‌آلات نو از آن‌ها داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «نوسازی ماشین‌آلات راهداری یک نیاز است» گفت: امیدواریم بعد از مشاهده بارندگی‌‌های اخیر،‌ دولت توجه بیشتری نسبت به نوسازی ماشین‌آلات راهداری داشته باشد.

نیاز سالانه به ۲.۵ میلیون تن قیر برای راهسازی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به نیاز سالانه ۲.۵ میلیون تن قیر برای جاده‌سازی و راهداری، گفت: امسال بابت اجرای راه روستایی ۵۰۰ هزار تن سهمیه قیر داشتیم که حدود ۳۷۰ هزار تن آن تحویل شد.

خادمی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: امسال بابت اجرای راه روستایی ۵۰۰ هزار تن سهمیه قیر داشتیم که حدود ۳۷۰ هزار تن آن تحویل شد.

تمهیدات راهداری برای سفرهای نوروزی ۹۷

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: با توجه به پیش‌بینی آغاز سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند و تعطیلات منتهی به پایان سال پیشنهاد می‌گردد آغاز طرح نوروزی از ۲۳ اسفند تعیین و با توجه به تركیب تعطیلات در سال جدید پایان طرح نیز ۱۷ فروردین باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی آشكارسازی مقاطع پرحادثه در راههای كشور را در دستور كار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ادارات استانی خواند و تاكید كرد : بهسازی‌های موضعی، عملیات ایمن‌سازی و خط‌كشی راه‌ها پس از بارش‌های زمستانی در حد مقدورات جهت آماده سازی محورهای برون‌شهری با اولویت راههای شریانی برای سفرهای هوطنان در نوروز با مساعد شدن شرایط آب و هوایی به عنوان برنامه‌های مهم و اصلی ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر كشور قرار دارد

تشریح کارکرد ملی و بین‌المللی کریدور شماره ۱۰

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کارکرد کریدور شماره ۱۰  را ایجاد ترافیک روان و ایمن و توسعه مناطق مجاور آن عنوان کرد و گفت: بیش از ۴۰ درصد تعهدات شرکت برای تبدیل به چهارخطه راه اصلی یا بزرگراهی محقق شده است.

وی با بیان اینکه کریدور شماره ۱۰ قابلیت جذب و باز توزیع ترافیک استان‌های واقع در مسیر کریدور را دارد، گفت: در صورت گسیل شدن ترانزیت به سمت مرکز از طریق این کریدور می‌توان شاهد تردد ایمن بود و علاوه بر آن این کریدور می‌تواند عملکرد پشتیبانی از استان‌های مرزی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را فراهم کند تا در صورت عبور بار ترانزیتی شاهد بهره‌مندی ملی از منفعت ترانزیت کالا در این کریدور باشیم.

حفاری ۶ هزار متر از تونل شرقی البرز

مدیرپروژه آزادراه تهران-شمال از حفاری ۶ هزار متر و لاینینگ ۴ هزار و ۳۰۰ متر تونل شرقی البرز خبر داد و گفت: این تونل به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر به عنوان بزرگترین تونل راهی کشور با پیشرفت فیزیکی ۵۹.۵ درصد توسط دو پیمانکار ایرانی در حال احداث است.

حسینی یادآور شد: تونل البرز بزرگترین تونل راهی کشور است که عملیات اجرایی آن با حضور ۴۲۷ نیروی انسانی و ۱۳۰ دستگاه ماشین آلات در حال انجام است.

تفاوت‌های سامانه بارشی فعلی و قبلی

وظیفه افزود: سامانه فعلی ازنظر سرمایشی در حد و اندازه سامانه بارشی قبلی نیست. در واقع در سامانه قبلی، فشار هوای شکل‌گرفته در عرض‌های شمالی و سواحل به ۱۰۳۰ میلی بار افزایش پیداکرده بود درحالی‌که فشار در سامانه بارشی فعلی به ۱۰۱۶ کاهش یافته است.  لذا سامانه فعلی از نظر  دما، فشار و الگوی جوی متفاوت است.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: در سامانه قبلی بخش قابل‌توجهی از رطوبت از مدیترانه و عرض‌های شمالی منتقل می‌شد اما  رطوبت سامانه فعلی از عرض‌های جنوبی است. ازاین‌رو کمینه دمای هوای شهر تهران در روز پنجشنبه صبح بین ۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

راه‌اندازی نرم‌افزار تلفن همراه ۵ سالنامه آماری

در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیرامون دسترسی آزاد هم‌وطنان به آمار و اطلاعات و به‌منظور استفاده آنلاین و لحظه‌ای به اطلاعات ۵ سالنامه آماری این سازمان، اپلیكیشن تلفن همراه این اطلاعات طی سال‌های ۹۵-۱۳۹۱ تهیه و در اختیار عموم علاقه‌مندان و كارشناسان قرار گرفت.

حسین متولی حبیبی مدیركل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: در حال حاضر نسخه اندروید اپلیكیشن بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به نشانی www.rmto.ir در بخش آمار و اطلاعات و نسخه IOS آن در ماركت Sibapp قابل دسترسی و بهره‌برداری است و جهت دریافت فایل كافی است كلمه «۵ سالنامه» به فارسی جستجو شود.

سه توصیه سازمان راهداری به مسافران جاده‌ها در روز‌های برفی

معاون سازمان راهداری با توجه به هشدار سازمان هواشناسی به افرادی که قصد سفر در جاده‌ها طی روزهای برفی را دارند، توصیه کرد؛ مردم ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری، در لاین‌های اضطراری و شانه‌ راه‌ها که برای تردد خودروهای امدادی، راهداری و پلیس در نظر گرفته شده عبور نکنند و در صورت ضرورت سفر زنجیر چرخ و یخ‌شکن همراه داشته باشند.

عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به آماده باش نیرو‌های راهداری استان‌های سراسر کشور گفت: تاکید ویژه‌ای بر آماده‌باش و تجهیز نیرو‌های راهداری در استان‌های تهران،‌ البرز،‌ قم، ‌قزوین و مازندران اعمال شد که در نتیجه آن مجموعا ۵۰ دستگاه ماشین‌الات راهداری برای تجهیز راهداری این استان‌ها کرایه شد.

نظر شما