شناسهٔ خبر: 49868 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شرایط بد جوی عامل بی نتیجه ماندن عملیات جستجو هواپیمای «ای تی آر»/ همه آنچه بر پرواز تهران- یاسوج گذشت

هواپیمای آسمان با وجود تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادی با توجه به بدی شرایط جوی در منطقه، تاکنون محل سقوط هواپیمای مسافربری «ای تی آر» شرکت هواپیمایی آسمان که روز گذشته در اطراف سمیرم دچار سانحه شد، مشخص نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هم اکنون بیش از ۱۰۰ گروه امدادی و مردمی در منطقه جستجوی خود را آغاز کرده اند تا شاید امروز محل سقوط هواپیمای شرکت آسمان کشف شود.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، نیرو‌های امدادی امروز (دوشنبه) با بسیج تمام امکانات، جست وجوی خود را در روز دوم حادثه با ۸۰ تکنسین برای یافتن ردی از لاشه هوایپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج که ۶۶ مسافر و خدمه داشت، آغاز کرده اند.

این در حالیست که روز گذشته با وجود ۱۰ ساعت تلاش نیرو‌های امداد و نجات اثری از هواپیمای سقوط کرده دیده نشد.

در واکنش به این حادثه تلخ و ناگوار وزیر راه و شهرسازی با خانواده‌های جان باختگان سانحه ابراز همدردی کرد و گفت که گروه‌های امداد و نجات در منطقه و در نزدیکی روستای دنا در حال جستجو هستند.

عباس آخوندی ضمن رد نقص فنی این هواپیما گفت: نقص فنی این هواپیما در چند روز گذشته و ارتباط آن با این سانحه هوایی قابل استناد نیست.

وی گفت: به محض وقوع این سانحه و بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی ستاد بررسی سانحه تشکیل شد و در حال حاضر ۱۱ گروه در این ستاد آماده به کار و پیگیر علت وقوع سانحه هستند.

وی از مکاتبات و مذاکره با شرکت ATR خبر داد و گفت: در مذاکراتمان با شرکت ATR قرار بر این شد که این شرکت نمایندگان خود را برای بررسی علت سانحه به کشورمان اعزام و نظر خود را درباره علت وقوع اعلام کنند.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی ساعت ۸ صبح دیروز یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد، اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد. 

این هواپیما از نوع‌ای تی آر ۷۲ پس از ۵۵ دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام اورژانس خبر سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتقاد‌هایی که از خرید هواپیما‌ها توسط دولت انجام می‌شد، گفت: فرسودگی ناوگان هوایی نتیجه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج است.

اردشیر نوریان ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه هواپیمای تهران - یاسوج گفت که این وقایع نشان می‌دهد مجلس باید بر موضوع ناوگان حمل و نقل ریلی و خطوط هوایی توجه کند.

وی افزود: آقایانی که فریاد می‌زدند نه پول می‌خواهیم نه هواپیما و ورود هواپیما‌ها را به باد انتقاد می‌گرفتند امروز ببینند در یک وضعیت نه چندان ناگوار هوایی و اقلیمی یک هواپیما سقوط می‌کند.

او خواستار سرو سامان دادن وضعیت حمل و نقل کشور شد و گفت: تاخیری که در فرودگاه وجود دارد مورد اعتراض مردم است. این موضوع به وضعیت فرودگاه بر می‌گردد، آن وقت ما فشار می‌آوریم که اعتبار فرودگاه‌ها را کاهش دهیم. 

غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا با بیان این که خلبانان برجسته و صاحب نظر در جلسه با وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان هواپیمایی، ایمنی هواپیمای سقوط کرده را تایید کردند، گفت: هنوز وضعیت سقوط این هواپیما مشخص نیست.

وی اظهار کرد: این هواپیما در سال‌های گذشته توانسته به طور مرتب به فرودگاه یاسوج پرواز داشته باشد، اما اساسا هواپیمای ATR سرعت کمتری نسبت به سایر هواپیما‌ها دارد و امکان ارتفاع گیری ندارند.

وی افزود: این هواپیما امکان ارتفاع گیری بیشتر از ۲۰ هزار پا را ندارد، اما نمی‌توان مدعی شد هواپیمای ایمنی نیست.

این نماینده مجلس گفت: تیم‌های امداد و نجات در روستای بیده مستقر هستند و جستجو برای کشف لاشه هواپیما در کوه‌های این منطقه در حال انجام است، اما شرایط بد جوی مانع از پیدا کردن لاشه هواپیما شده است.

براساس گزارش ایرنا، به دنبال سقوط یک فروند هواپیمای اِی تی آر هواپیمایی آسمان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی را مسئول تشکیل ستاد بررسی سانحه سقوط هواپیمای شرکت آسمان کرد.

بر اساس این دستور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم برای خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را به سرعت گزارش کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در حکمی به علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواستار تشکیل ستاد بررسی سانحه و ۱۱ گروه تخصصی همراه برای بررسی این اتفاق ناگوار شد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی طی حکمی «مهرداد تقی زاده» معاون حمل و نقلی این وزارتخانه را موظف به تشکیل هیات تخصصی جهت رسیدگی سانحه هواپیمای آسمان کرد تا با تشکیل یک هیات تخصصی بر فرایند رسیدگی سانحه نظارت و نتیجه را گزارش کند. 

رییس کمیسیون عمران با تشریح جزئیات جلسه ستاد بحران سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: اگر خطری این هواپیما را تهدید می‌کرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مرکز کنترل داشت، اما هیچ صحبتی درباره خطرات احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است.

محمدرضا رضایی کوچی درباره بازگشایی جعبه سیاه این هواپیما با حضور نمایندگان شرکت ATR اظهار داشت: طبق قوانین بین‌المللی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان این شرکت گشوده و بازخوانی شود.

به گفته وی، در حال حاضر اقدامات برای ویزای نمایندگان شرکت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا نمایندگان این شرکت وارد ایران می‌شوند.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: البته قرار نیست جعبه سیاه تحویل شرکت ATR شود بلکه جعبه سیاه در ایران با حضور نمایندگان شرکت ATR باز و بررسی خواهد شد.

نماینده مردم جهرم با بیان اینکه این نوع و مدل هواپیما مشکلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR می‌تواند تا ارتفاع ۲۱ هزار پا پرواز کند و بالاترین نقطه قله کوه دنا ۱۴ هزار پا ارتفاع دارد بنابراین این هواپیما می‌تواند بیش از ۶ هزار پا از بالاترین نقطه کوه دنا پرواز کند.

رضایی تاکید کرد: خلبان این هواپیما از خبره‌ترین خلبان‌های صنعت هوانوردی کشورمان بود و پرواز با ATR را به سایر خلبانان آموزش می‌داد، بنابراین خلبان با مهارتی برای پرواز با اینگونه هواپیما محسوب می‌شد.

این نماینده مجلس با اشاره به ابهامات بسیار زیاد در این سانحه هوایی اظهار داشت: ۸ دقیقه پس از این که هواپیما از رادار اصفهان به کنترل پرواز فرودگاه یاسوج تحویل داده می‌شود، از رادار ناپدید می‌شود این در حالی بوده که هنوز هواپیما وارد ارتفاع کوه دنا نشده بود بنابراین نمی‌توان اصابت این هواپیما با کوه را تایید کرد.

رضایی تاکید کرد: در جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاه‌ها از زمان تیک‌آف تا زمانی که از رادار محو شد را شنیدیم. ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج می‌شود خلبان هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نمی‌کند.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه تمام موضوعات تا ۸ دقیقه پایانی کاملا عادی و نرمال مخابره شده بود، گفت: قطعا نمی‌توان گفت: علت سانحه شرایط نامساعد جوی بوده چرا که گزارش شرایط آب و هوا پیش از پرواز به خلبان ارایه شده و هیچ مشکلی در شرایط جوی هم نداشته است.

به گفته وی، ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل ارتباط فرودگاه یاسوج شده کاهش ارتفاع می‌دهد. یک احتمال داده شده این نقطه ابری بوده، اما باید خلبان ارتفاع را افزایش می‌داد تا از نقطه ابری عبور می‌کرد، اما نمی‌دانیم چرا خلبان ترجیح داده ارتفاع خود را کاهش دهد البته در این شرایط هنوز وارد منطقه کوهستانی هم نشده بود.

رضایی تاکید کرد: اگر خطری این هواپیما را تهدید می‌کرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش به مرکز کنترل را داشت، اما هیچ صحبتی درباره خطراتی احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است.

وی ادامه داد: این سانحه بسیار مبهم است و کارشناسان صنعت هوانوردی وقتی عوامل را کنار هم می‌گذارند تا به گزارشی از علت سانحه برسند، نمی‌توانند تحلیل دقیقی داشته باشند بنابراین باید گزارش نهایی با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز به ایرنا گفت: شرایط بد جوی و کوهستانی بودن منطقه سقوط هواپیمای شرکت هوایی آسمان، عملیات جستجو را بسیار سخت و دشوار کرده است.

علی عابدزاده افزود: متاسفانه تماس خلبان ۵۵ دقیقه پس از پرواز با مرکز کنترل قطع و این هواپیما در ۱۴ مایلی (حدود ۲۳ کیلومتر) فرودگاه یاسوج از صفحه رادار محو می‌شود.

نظر شما