شناسهٔ خبر: 50023 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

ابلاغ قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر/ موافقت هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل/ اعلام آمادگی ایران برای توسعه روابط بندری با نروژ

بندر شهید بهشتی چابهار ابلاغ قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر به وزارت راه و شهرسازی، امضای یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر چابهار در سفر روحانی و آخوندی به هند، موافقت اولیه هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارددلار در حوزه بندر و ریل، اعلام آمادگی ایران برای توسعه روابط بندری با نروژ از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:  

رئیس‌جمهوری در هفته گذشته، قانون تسریح در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اصلاح قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر» که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ دهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۶.۱۱.۱۸ به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۰۳۷۴۲ / ۳۲۲ مورخ ۱۳۹۶.۱۱.۲۸ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای یادداشت تفاهم ایران و هند در مدیریت موقت فاز اول بندر چابهار

همچنین در هفته گذشته طی خبری اعلام شد که تهران و دهلی نو در سفر رئیس‌جمهوری به هندوستان، ۱۵ سند همکاری امضا کردند. در این امضای سند، یادداشت تفاهم‌نامه مدیریت موقت فاز اول بندر چابهار نیز به امضا رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید. )

موافقت اولیه هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل

وزیر راه و شهرسازی که هفته گذشته به همراه رئیس جمهوری به هند سفر کرده بود از موافقت اولیه برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل با هندی‌ها خبر داد و گفت: موضوعات مختلفی در حوزه بندر و ریل در سفر رییس جمهوری به هند نهایی میشود و جمع سرمایهگذاری مشترک با این کشور در این دو حوزه با انجام این پروژهها به حدود ۲ میلیارد دلار خواهد رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح اقدامات سازمان بنادر در پروژه توسعه سواحل مکران

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی سخنرانی در چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج‌فارس با رویكرد توسعه پایدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها به تشریح اقدامات این سازمان در جهت فرآیند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیم‌های متفاوت داشته و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتصاب سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر

در هفته گذشته با حکم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر منصوب شد. با حکم محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی،   نوراله اسعدی با حفظ پست سازمانی به سمت سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر منصوب شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دیدار مدیرعامل سازمان بنادر با سفیر نروژ /اعلام آمادگی ایران برای توسعه روابط بندری با نروژ

در هفته گذشته همچنین، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با سفیر نروژ در ایران دیدار و گفتگو کرد. راستاد در این دیدار، گفت: ایران از هرگونه فعالیت توسعه ای و سرمایه گذاری در حوزه های بندری و دریایی با کشور نروژ استقبال می کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی ۵ تا ۷ اسفند در بندرعباس

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی با حضور مقامات وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های فعال در زمینه بنادر و دریانوردی، ۵ تا ۷ اسفندماه سال جاری در بندرعباس برگزار می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تقویت دانشگاه چابهار

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی فعالیت‌ها در بنادر کشور با تاکید برلزوم توجه هرچه بیشتر به لایروبی بنادر، گفت: هرچقدر استانداردهای مختلف در مورد کشتی‌ها رعایت شود، سطح ایمنی تردد کشتی‌های ایرانی و خارجی در بنادر افزایش پیدا می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۶۱ درصدی ترانشیپ غیرنفتی در بنادر استان هرمزگان در سالجاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ترابری نزديك به ۱۵میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سفر دریایی در کارنامه عملیاتی بنادر این استان طی ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در ۱۰ ماهه نخست سالجاری، در مجموع ۸۸ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۹۱۰ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد که ۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش عملیات داشته ایم. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

قلع و قمع موج‌شکن بدون مجوز بخش خصوصی در خلیج چابهار

آقایی مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، ‌گفت: موج‌شکن ۵۰۰ متری غیر مجاز که توسط بخش خصوصی در پلاژ ساحلی تیس واقع در بخش شرقی خلیج چابهار احداث شده با اقدام قانونی اداره کل بنادر و دریانودری استان سیستان و بلوچستان قلع و قمع شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز مطالعات ساماندهی بنادر کوچک تجاری

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که اشاعه فرهنگی دریایی یکی ماموریت‌های مرکز است از اغاز مطالعات ساماندهی بنادر کوچک تجاری کشور و همچنین ورود به موضوع حمل و نقل ریلی و ارتباط ریل با بنادر خبر داد و گفت: مرکز از پایان‌نامه‌های دانشجویی ارشد و دکترا در حوزه بنادر و دریانوردی، حمایت مادی و معنوی به عمل می‌آورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما