شناسهٔ خبر: 50333 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی کل کشور اعلام کرد:

۵ اقدام مؤثر سازمان هواشناسی کل کشور در دولت تدبیر و امید

ساختمان سازمان هواشناسی طبق گزارش منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کل کشور ۵ مورد راه‌اندازی پروژه تهک، راه‌اندازی پروژه سوپر‌‌کامپیوتر، پروژه هواشناسی جاده‌ای، پروژه بانک‌های اطلاعاتی و اطلس باد به عنوان ۵ اقدام مؤثر این سازمان طی فعالیت دولت تدبیر و امید به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق گزارش منتشر شده از سوی سازمانهواشناسی کل کشور ۵ اقدام مؤثر و کارآمد طی دولت تدبیر و امید در این سازمان مشخص شده است که شرح کامل آن در ادامه آمده است:

۱) راه‌اندازی پروژه تهک

با توجه به بندهای  ۱ ،۶ و ۷ سیاست‌های مقام معظم رهبری ابلاغی مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ در خصوص اقتصاد مقاومتی که  دلالت دارد بر کمک به افزایش درآمد  طبقات کم درآمد و متوسط، افزایش تولید داخلی و کمک به تامین امنتیت غذایی کشور، سازمان هواشناسی کشور در دولت تدبیر و امید و از ابتدای سال ۱۳۹۳ سامانه مدیریتی تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) در بخش کشاورزی را بر اساس سه اصل زیر، بنا نهاد.

سیاست محوری سازمان در تهک، کاربردی کردن داده ها و اطلاعات  هواشناسی وهدف قراردادن نیازکاربران نهایی است.۲- تهک یک رویه و روش جدید است نه کاری جدید۳- هدف از تهک، رساندن سریع تر و موثرتر داده ها و اطلاعات هواشناسی به کاربر نهایی است . این مهم در دولت تدبیر و امید بنا شده  و در دولت های قبل نظیر نداشته است.  

۱,۲۴۱,۵۶۷  نفر تعداد کل کاربران تا این تاریخ حدود ۲۰۰۰۰۰۰ نفر  بوده که سامانه خودکار تهک نیز در بهمن ماه ۱۳۹۶  به آدرس TAHAK.IRIMO.IR  راه اندازی شده است.

۲) راه‌اندازی پروژه سوپر‌‌کامپیوتر

 سازمان هواشناسی کشور به منظور ارائه محصولات و خدمات پیش بینی آب و هوایی با دقت و سرعت بالا نیاز به استفاده از سامانه های پردازشی فوق سریع ( HPC ) دارد. لذا این سازمان از سال ۸۶ با همکاری دانشگاه امیر کبیر اولین سوپر کامپیوتر ایران را با قدرت حدود یک ترافلاپس طراحی و پیاده سازی نمود. با بومی شدن دانش مربوط به طراحی ، پیاده سازی و نگهداری این سامانه ها (HPC ) در سازمان هواشناسی کشور این سازمان اقدام به ارتقاء کلاستر HPC خود نموده که در حال حاضر کلاستری که در سازمان بصورت عملیاتی در حال سرویس دهی است در حدود ۱۴ ترافلاپس قدرت پردازشی دارد.

۳) پروژه هواشناسی جاده‌ای

 حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل جاده ای یکی از اساسی ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور و تأثیرگذار در تمامی بخشهای آن می باشد. نقش مهم صنعت حمل و نقل در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، توجه ویژه مسئولین و تصمیم گیران را در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مربوط به بخش حمل و نقل معطوف می نماید. برنامه ریزی صحیح به منظور استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود و ارتقاء سطح کمی و کیفی حمل و نقل زمینی ایمن جز با در اختیار داشتن اطلاعات و امارهای صحیح و به هنگام میسر نمی باشد.

مشکلات و نارسایی های طبیعی در محدوده بعضی از گذرگاههای جاده ای و سردسیری به ویژه در فصل زمستان در ایران به صورت یک مشکل حاد در آمده و باعث ایجاد حوادث جاده ای ناگواری در سطح راههای کشور شده است. بررسی دقیق رخداد حوادث ناگوار رانندگی در محورهای مواصلاتی کشور نشان داد که سهم قابل توجه عوامل اقلیمی در بروز آن مؤثر می باشد به نحویکه بررسی نتایج بدست آمده از آمار تصادفات جاده ای نشان می دهد، ۶/۰ درصد تصادفات در هنگام شرایط طوفانی، ۷/۵ درصد در اثر شرایط مه و دید کم، ۸/۴۳ درصد در هنگام بارندگی و لغزندگی سطح معابر روی می دهد که بیشترین درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است. ۵۴/۱۱ درصد تصادفات نیز بر اثر یخبندان سطح جاده ها به وقوع پیوسته است.

بروز حوادث گوناگون ناشی از وضعیت نامساعد جوی در جاده ها که از مهمترین و اصلی ترین شریانهای اقتصادی کشور محسوب می شوند سازمان هواشناسی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بر آن داشت تا ضمن مطالعه و بررسی امکانات موجود، شبکه ایستگاههای هواشناسی جاده ای را جهت بررسی وضعیت جوی هوا و نیز سطح جاده ها از نظر یخبندان، ارتفاع برف و وضعیت زمین در طول مسیر جاده ها و گردنه های خطرناک به تعداد ۵۸ ایستگاه در فاز اول اجرا نمایند که با احتساب ایستگاههای نصب شده قبلی در حال حاضر تعداد ایستگاههای جاده ای در سطح کشور بالغ بر ۷۰ ایستگاه می شود.

۴) پروژه بانک‌های اطلاعاتی

در سازمان هواشناسی کل کشور انتقال  داده‌های سینوپ، متار ، جو بالا ، بارانسنجی، کلیماتولوژی  از فرمت قدیمی که عمدتا به صورت filing بررروی main frame موجود بودند، به صورت decode شده  تحت بانک اطلاعاتی postgresql قرار گرفتند و مراحل کنترل کیفی سطح صفر ویک برروی آنها اعمال شده و هر نوع داده به صورت پارامتریک در جداول مربوطه ذخیره می شوند. و داده های بر خط نیز از طریقه سامانه messir comm، برروی پایگاه داده در حال ذخیره سازی می باشد.

۵) پروژه اطلس باد

این اطلس توسط سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق و پژوهشکده هواشناسی به عنوان مشاور داخلی و شرکت DTU Wind Energy به عنوان مشاور خارجی توسعه داده شده است.

هدف از توسعه این اطلس، در اختیار داشتن ابزاری برای برآورد پتانسیل انرژی بادی کشور و شناسایی مناطق بادخیز به منظور استفاده در تدوین برنامه ریزی های کلان و تأمین اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران و محققان بوده است. در این راستا با استفاده از داده های بازتحلیل Era-Interim و مدل عددی پویای وضع هوای WRF اطلس باد با تفکیک پذیری جغرافیایی ۵ کیلومتر تهیه گردیده است که در ارتفاع های ۲۵، ۵۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و ۲۰۰ متری در دسترس قرار دارد.

علاوه بر این پایگاه داده ای متشکل از داده های ایستگاه های هواشناسی، بادسنجی و خروجی های مدل عددی مذکور توسعه داده شده و نرم افزاری جهت دسترسی به آن ها در حال تدوین است. /

نظر شما